Alternator i akumulator

02 Maj 2009, 22:45

Systematycznie przerabiam swojego VolksWagena na samochód kampingowy. Ostatnio stanąłem przed zagadnieniem doboru akumulatora i alternatora. Nie jestem elektrykiem ale z lekcji fizyki pamiętam, że jeden 1Volt * 1Amper = 1Watt A więc jak mam akumulator 12V 100Ah to oznacza to że przez sto godzin daje on prąd o napięciu 12V i natężeniu 1A czyli 12 Watt. Producent podaje przy tym jeszcze liczbę 760A, domyślam się że jest to maksymalne natężenie na wyjściu, co daje max moc 760A * 12V czyli około 9000 Watt. Na allegro znalazłem przetwornicę która pozwala uzyskać prąd zmienny 220V z akumulatora i wyrabia przy tym max 360watt. Czyli mogę podłączyć to takiego akumulatora 360 Watt sprzętu (Żarówki, laptop itp.) i będzie to działać 100 * 12 / 360 godzin (czyli około trzech godzin).
I tutaj pojawia się mój problem. Chodzi mi o to jak wydajny jest alternator. Jak ładuję sobie akumulator w domu, to trwa to straasznie długo, jednak prostownik pokazuje output rzędu 6 – 8 Amperów. Tymczasem alternatory, które oglądałem przy tym samym woltażu mają około 90- 100 Amperów. Moje pytanie brzmi. Czy akumulator ładuje się z alternatora dziesięć razy szybciej? Ile czasu potrzeba aby naładować wyładowany akumulator 100Ah przy użyciu alternatora 12V / 100A. Czy akumulator ładuje się zawsze z tą samą prędkością czy zależnie od obrotów silnika.

Pozdrawiam.
Zych2
Nowicjusz

• 03 Maj 2009, 21:51

Troszkę to nie tak.Akumulator 12V 100Ah 760A.Oznacza to,że akumulator jest zdolny dawać 100A w ciągu 1 godziny.Przy 12 woltach jest to 1200 W w ciągu godziny.
    Natomiast oznaczenie 760A jest to prąd rozruchowy akumulatora.Jest on bardzo ważny w zimie,gdy to podczas mrozów zdolność rozruchowa akumulatora spada nawet o połowę.Ale nie ma to nic wspólnego z tym co piszesz na temat przetwornicy.Ciebie musi interesować pojemność akumulatora.Jeżeli np. przetwornica będzie pobierać z akumulatora 300W,to starczy ci go na 4 godziny przy opisanym akumulatorze.