Alternator i akumulator

02 Maj 2009, 22:45

Systematycznie przerabiam swojego VolksWagena na samochód kampingowy. Ostatnio stanąłem przed zagadnieniem doboru akumulatora i alternatora. Nie jestem elektrykiem ale z lekcji fizyki pamiętam, że jeden 1Volt * 1Amper = 1Watt A więc jak mam akumulator 12V 100Ah to oznacza to że przez sto godzin daje on prąd o napięciu 12V i natężeniu 1A czyli 12 Watt. Producent podaje przy tym jeszcze liczbę 760A, domyślam się że jest to maksymalne natężenie na wyjściu, co daje max moc 760A * 12V czyli około 9000 Watt. Na allegro znalazłem przetwornicę która pozwala uzyskać prąd zmienny 220V z akumulatora i wyrabia przy tym max 360watt. Czyli mogę podłączyć to takiego akumulatora 360 Watt sprzętu (Żarówki, laptop itp.) i będzie to działać 100 * 12 / 360 godzin (czyli około trzech godzin).
I tutaj pojawia się mój problem. Chodzi mi o to jak wydajny jest alternator. Jak ładuję sobie akumulator w domu, to trwa to straasznie długo, jednak prostownik pokazuje output rzędu 6 – 8 Amperów. Tymczasem alternatory, które oglądałem przy tym samym woltażu mają około 90- 100 Amperów. Moje pytanie brzmi. Czy akumulator ładuje się z alternatora dziesięć razy szybciej? Ile czasu potrzeba aby naładować wyładowany akumulator 100Ah przy użyciu alternatora 12V / 100A. Czy akumulator ładuje się zawsze z tą samą prędkością czy zależnie od obrotów silnika.

Pozdrawiam.
Zych2
Nowicjusz
 
Posty: 7
  • 03 Maj 2009, 21:51

    Troszkę to nie tak.Akumulator 12V 100Ah 760A.Oznacza to,że akumulator jest zdolny dawać 100A w ciągu 1 godziny.Przy 12 woltach jest to 1200 W w ciągu godziny.
    Natomiast oznaczenie 760A jest to prąd rozruchowy akumulatora.Jest on bardzo ważny w zimie,gdy to podczas mrozów zdolność rozruchowa akumulatora spada nawet o połowę.Ale nie ma to nic wspólnego z tym co piszesz na temat przetwornicy.Ciebie musi interesować pojemność akumulatora.Jeżeli np. przetwornica będzie pobierać z akumulatora 300W,to starczy ci go na 4 godziny przy opisanym akumulatorze.
    Co do ładowania akumulatora.Każdy producent akumulatora zaleca,żeby akumulator ładować przez 10 godzin prądem odpowiadającym jedną dziesiątą jego pojemności.Czyli np. akumulator 100Ah powinno się ładować przez 10 godzin prądem 10A.
    Jeżeli chodzi o alternatory,to nie służą one tylko do ładowania akumulatora.Ich głównym zadaniem jest zasilanie urządzeń elektrycznych w samochodzie.A dopiero w dalszym planie jest ładowanie akumulatora.Moc alternatora jest zależna od jego prędkości obrotowej i jest oczywiście ograniczona.Samym alternatorem nie można ładować akumulatora.Jeżeli by tak się dało,to nie byłoby prostowników,ponieważ wystarczyłoby mieć alternator,silnik elektryczny i gotowe.Ale niestety nie jest to takie proste.
    Jeżeli chcesz wiedzieć coś więcej w tym temacie,to napisz na elektrodzie.Oni tam się zajmują takimi tematami i z całą pewnością ci wytłumaczą to bardziej łopatologicznie niż ja.
    Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 20285
    Zdjęcia: 1212
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000

    04 Maj 2009, 22:55

    Rozumiem. Dzięki wielkie za pomoc :razz:
    Zych2
    Nowicjusz
     
    Posty: 7