Astra H, Sprężarka nie włącza się

18 Lip 2015, 13:37

Witam!

Jakiś czas temu zatarła mi się sprężarka klimy w mojej Astrze H z 2004 roku. Stało się to na trasie i przez to strzelił też pasek klinowy. Musiałem zakończyć podróż i zostawić auto u lokalnego mechanika.

Auto stało tam tydzień. Wymienili sprężarkę, przeczyścili układ. Do tego mówili, że trzeba jeszcze jakieś BSI wymienić, ponieważ sprężarka startowała i wyłączała się w kółko. Zrobili to, pojeździłem jeden dzień i padło sprzęgło nowo założonej sprężarki. Reklamacja i założyli kolejną. Okazało się, że nowo założona też włącza się i wyłącza. Nie było w tym dniu elektryka, podłączyli zamiast sprężarki zwykłą żarówkę, która migała. Niestety musiałem za parę godzin jechać w trasę i kazałem im odłączyć sprężarkę od elektryki, żeby nie rozwalić kolejnego sprzęgła. Odnoszę wrażenie, że panów mechaników trochę przerósł ten temat.

Ma ktoś pomysł co może być nie tak z tą sprężarką? Silnik Z18XE, rocznik 2004. Czy aby na pewno tam ma być sprężarka ze sprzęgłem, a nie ta sterowana zaworem, która chodzi cały czas? Jeżeli ma być ta ze sprzęgłem, to chyba nie powinno jej próbować "prądem przerywanym", tylko stałym prądem?
rakoo
Nowicjusz
 
Posty: 15
Prawo jazdy: 08 09 2008
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Skoda Felicia
Paliwo: Benzyna
Rok produkcji: 1997

19 Lip 2015, 09:47

Z tego co kojarzę, to w H jak jest clomatronic, to są kompresory bezsprzęgłowe. Przy zwykłej klimie jest standardowe sprzegło.
Co do samego problemu, to warto pojechać do warsztatu, gdzie zajmują się tylko serwisem klimatyzacji, a nie do zwykłego mechanika, który ma tylko maszynę do nabijania klimy. Powodów takie włączania się wyłączania sprężarki może być mnóstwo - czujnik temperatury, czujnik ciśnienia, które mogą być uszkodzone, a również i mogą działać prawidłowo i powodować taki objaw z np. powodu zbyt dużej ilości czynnika chodzącego, zabrudzonej chłodnicy itd itd itd.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

19 Lip 2015, 11:50

Z tego co widziałem pod maska, to sprzęgło jest na zmianę dociskane i zwalniane. Widziałem ich test z żarówką. Podłączyli ją do elektryki zamiast sprężarki i migała w odstępie kilku sekund. W aucie mogę nastawić zadaną temperaturę, więc chyba mam klimatronic.

Czy taki sygnał przerywany czasem nie jest do sterowania sprężarka bezsprzeglowa?

Jak zamontowali zła sprężarkę, to zanim udam się do serwisu klimy, to muszę zareklamować ta robotę. Sprężarka to spory koszt.
rakoo
Nowicjusz
 
Posty: 15
Prawo jazdy: 08 09 2008
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Skoda Felicia
Paliwo: Benzyna
Rok produkcji: 1997

19 Lip 2015, 18:40

rakoo napisał(a):Czy taki sygnał przerywany czasem nie jest do sterowania sprężarka bezsprzeglowa?

Zgadza się - ilość impulsów jest zależna od tego jak trzeba schłodzić powietrze, czyli mówiąc wprost od tempertaury.
A co się stało z tą oryginalną sprężarką? Masz ją? co się z nią stało, że trzeba było założyć nową? Przecież sprężarki bezsprzęgłowe można naprawić.
Ciekawi mnie tylko to, że jak sprężarka się zatarła, to zerwało pasek. Przecież w takim przypadku powinno zerwać zabezpieczenie i koło pasowe się kręci, a sprężarka się "odłącza".
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

19 Lip 2015, 18:44

Najpierw zamulał silnik - stracił jakby z 25 koni. Przejechałem tak trasę 100 km - miałem z początku wrażenie, że mi się wydaje. Gdy wjeżdżałem na podwórko nagle silnik zaczął się strasznie męczyć i wywaliło po chwili białym dymem z pod maski. Przestała działać klima, pojawiły się na komputerze też błędy z samej klimy. Postanowiłem wyłączyć klimę w komputerze. Podczas powrotu do domu w połowie trasy strzelił pasek i zostałem skazany na lokalną pomoc ;)

Mówiłem żeby się pospieszyli, więc zamówili nową regenerowaną sprężarkę, a starą oddali w rozliczeniu.

Czyli jak podłącze zamiast sprężarki jakiś inny odbiornik (np. żarówkę), to częstotliwość PWM/migania żarówki powinna się zmieniać w zależności od tego, jak ustawię klimę i to będzie dowód na to, że powinna być tam bezsprzęgłowa?
rakoo
Nowicjusz
 
Posty: 15
Prawo jazdy: 08 09 2008
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Skoda Felicia
Paliwo: Benzyna
Rok produkcji: 1997

19 Lip 2015, 18:53

Z taką sprężarką miałem tylko raz do czynienia. Testowaliśmy ją na oscyloskopie i w zalezności od zmiany temperatury zmieniała sie częstotliwośc sygnałów sterujących. Wynikałoby z tego, ze żaówka powinna migać w róznych odstępach czasowych w zależności od temperatury. Możesz przetestować to, podłączając żarówkę i zmieniając temp. Sprawdzisz, czy tak jest jak myśłimy.
Zresztą zasada działania tej sprężarki wskazywałaby na to.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jak wybrać akumulator dla samochodu?
    Nic nie trwa wiecznie, zwłaszcza żywot akumulatora samochodowego. Jego zużywanie się w wyniku eksploatacji to naturalny proces. Przychodzi moment, kiedy trzeba dokonać wyboru i wymienić bezużyteczny akumulator na nowy. Na ...

19 Lip 2015, 19:33

W piatek wracam z urlopu i to sprawdzę. Z tego co widziałem, gdy mechanicy podłączyli żarówkę, to zapalała się na 2 sekundy i na 2 sekundy gasła. Niestety nie zmieniali podczas tej próby mocy nawiewu ani żądanej temperatury.
rakoo
Nowicjusz
 
Posty: 15
Prawo jazdy: 08 09 2008
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Skoda Felicia
Paliwo: Benzyna
Rok produkcji: 1997

20 Lip 2015, 13:38

W sumie nie musze juz nic sprawdzać.

No i wszystko jasne. Po dłuższej rozmowie ze specami okazało się, że wcześniej była zamontowana sprężarka z elektro zaworem. Panowie nie znaleźli takiej w Internetach i zamówili sprężarkę ze sprzęgłem. Dostaje ona PWM i rytmicznie wciska sprzęgło. Brak mi słów oraz przekleństw... Wrócę z urlopu i niech to doprowadzają do końca.
rakoo
Nowicjusz
 
Posty: 15
Prawo jazdy: 08 09 2008
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Skoda Felicia
Paliwo: Benzyna
Rok produkcji: 1997