Dziwny objaw-awaria klimy

13 Lip 2015, 18:22

Miesiąc temu przestała w mojej Lagunie 1 chłodzic klima.
Ostatnio byłem u elektryka i przy okazji wpuścił mi gaz. Stwierdził,że schodzi 5 atm w 2 godz.
Dzisiaj pojechałem do warsztatu gdzie specjalizuje się facet w klimach.
Podłączyliśmy jeszcze raz gaz z ciśnieniem 17 atm w układzie. Przez ponad pół godz. wskazówka nawet się nie ruszyła i nic absolutnie nie ubyło. :shock: Czyli klima szczelna... Postanowiłem ja do maksa naładować.
Naładowałem o 10 rano i wszystko elegancko chodziło.
O godz 15 załączyłem klimę i super mroziła. Pojechałem 13 km przez miasto. po tym odcinku zero działania klimy... Włącza się ale już nie mrozi. pod maską węże od klimy są ciepłe...rano był na nich szron.
I teraz pytanie.
Rozumiem,że przez jakąś nieszczelność mógł uciec czynnik ale dlaczego stało się to nie podczas stania pod domem przez 5 godzin (kilma mroziła o 15-ej) ale przez pół godziny podczas jazdy..? :shock: Jak przez pół godziny podczas jazdy wyleciał cały czynnik..? Myślałem ,że ubywa go gdy silnik nie pracuje .
Co powoduje wywalenie całego czynnika podczas krótkiej jazdy? Dlaczego klima miała szczelny obieg na badaniu rano, a traci czynnik przez pół godziny..? Ma ktoś pomysł..?
artur73
Moderator - Jakie auto kupić?
Awatar użytkownika
 
Posty: 5806
Zdjęcia: 40
Miejscowość: POZNAŃ
Prawo jazdy: 02 10 1991
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Renault
Silnik: 1,6 110KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna

13 Lip 2015, 20:17

Jedyne co mi przychodzi, to simmering na którymś przewodzie klimy. Samochód w ruchu = drgania. Możliwe, że wtedy czynnik ubył. Ale jak to możliwe, że aż tyle? A swoją drogą, skoro byłeś u speca, który specjalizuje się klimą, to z pewnością w czynniku miał barwnik, który pod ultrafioletem pokaże gdzie jest ta nieszczelność :yes:
Escort Mk5 -> Pony -> Cinquecento -> Astra F -> Passat 3B -> Focus Mk1 -> i40 -> XF -> Kona -> Poszukiwania trwają...
kkamykk
Stały forumowicz
 
Posty: 1202
Miejscowość: Frankfurt am Main
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Hyundai Kona
Silnik: 1.0 T-GDI 120KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

15 Lip 2015, 09:53

artur73 napisał(a):odłączyliśmy jeszcze raz gaz z ciśnieniem 17 atm w układzie.

17 to troszkę mało. Zazwyczaj nabija się ciśnienie 25 bar. Czasem daje sie nawet 30 bar. Piszemy oczywiście o azocie.
Myślę, że gdzieś masz jednak jakąś malutką nieszczelność.
artur73 napisał(a): Jak przez pół godziny podczas jazdy wyleciał cały czynnik..?

Niekoniecznie wyleciał cały czynnik. Po tych 5 godzinach, czynnika nie było na full, tylko dużo mniej. Ale nie na tyle mało, żeby klima miała się nie włączyć. Podczas jazdy czynnik nadal uciekał i akurat podczas jazdy ubyło go na tyle, że czujnik ciśnienia wyłączył sprężarkę.
artur73 napisał(a):Myślałem ,że ubywa go gdy silnik nie pracuje .

Czynnika może ubywać zarówno i podczas pracy silnika i podczas jak jest wyłączony. Generalnie to to, czy silnik pracuje czy nie, nie ma wpływu na uciekanie czynnika.
artur73 napisał(a):Dlaczego klima miała szczelny obieg na badaniu rano, a traci czynnik przez pół godziny..?

Nie straciła przez pół godziny. Straciła czynnika na tyle, żeby czujnik wyłączył sprężarkę w ciągu 5,5 godziny :wink:
Żeby nie wkładać za dużo kasy w tą naprawę, to warto zrobić taki manewr - jedz do warsztatu z samego rana, niech nabiją ci azotu i podjedz do nich na koniec dnia ( czyli po 8 godzinach ). Zobaczysz czy ubyło i ile. W międzyczasie możesz pojeździć autem. Jak ubędzie do zera, to zrób ten sam manewr, tylko że autem nie jeździj.
Są oczywiście inne metody sprawdzania, ale już bardziej kosztowne - napełnić układ normalnie czynnikiem z kontrastem i sprawdzanie ultrafioletem.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

15 Lip 2015, 18:40

Jutro na 9-ta jadę z powrotem do gościa. Zobaczymy co wymyśli. W końcu klient robi tylko klimy od 30 lat... Sam zakuwa też węże,spawa aluminium itp...Zobaczymy co spłodzi. Napiszę co wymyślił. Na tę chwilę dzięki ! :)
artur73
Moderator - Jakie auto kupić?
Awatar użytkownika
 
Posty: 5806
Zdjęcia: 40
Miejscowość: POZNAŃ
Prawo jazdy: 02 10 1991
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Renault
Silnik: 1,6 110KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna

16 Lip 2015, 09:02

artur73 napisał(a):W końcu klient robi tylko klimy od 30 lat.

Skoro więc robi z nimi od 30 lat, to powinien dojść do przyczyny znikania czynnika i to niewielkimi kosztami, bo to najważniejsze. Daj znać co znalazł.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

17 Lip 2015, 05:17

Wszystko jasne. jak wczoraj pojechałem,to podczas wpuszczania "gazu" sam słyszałem jak syczy z chłodnicy klimy i to z tej strony chłodnicy ,gdzie nie ma żadnych wężów... Koszty to 230 zł nowa chłodnica-skraplacz, napełnienie klimy 120 zł. Natomiast za przełożenie staraj na nową 0 zł, bo sam to zrobię na działce. :)
Ciekawi mnie jednak nadal dlaczego za pierwszym razem nie syczało..? Możliwe ,że jak układ dostał nowy czynnik ,to dziura się powiększyła od tego..?
artur73
Moderator - Jakie auto kupić?
Awatar użytkownika
 
Posty: 5806
Zdjęcia: 40
Miejscowość: POZNAŃ
Prawo jazdy: 02 10 1991
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Renault
Silnik: 1,6 110KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Lexusy podatne na tuning
    Coupé LC i RC, limuzyny IS i LS, crossovery UX i NX czy nawet hatchback CT – samochody Lexusa wyróżniają się na ulicy. Ale dla tych, którzy chcą dodać im jeszcze więcej pikanterii, tunerzy mają ...

19 Lip 2015, 08:35

artur73 napisał(a):Ciekawi mnie jednak nadal dlaczego za pierwszym razem nie syczało..?

Zapewne za pierwszym razem nabili za mało azotu - 17 atm to za mało, jak dziurka jest malutka. Potem zapewne nabili około 25 albo 30 bar i zaczęło syczeć. A chłodnica to najbardziej "zagrożony" element klimy, ponieważ jest jako pierwsza od wlotu. I to ona jest powodem 98% nieszczelności.
Ale dobrze, że udało się to w miarę szybko zlokalizować. I za chłodnicę nie zapłaciłeś dużo. Mam tylko nadzieję, że to nie chłodnica Niessen-a. Ale cena na nią nie wskazuje na szczeście.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

20 Lip 2015, 06:02

Chiński syf niestety. Ale raczej do 19-letniego auta nie ma sensu iść w długowieczność... :) W końcu nawet ten skraplacz ma gwarancję. :)
artur73
Moderator - Jakie auto kupić?
Awatar użytkownika
 
Posty: 5806
Zdjęcia: 40
Miejscowość: POZNAŃ
Prawo jazdy: 02 10 1991
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Renault
Silnik: 1,6 110KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna

20 Lip 2015, 08:34

Nie wszystko co chińskie jest złe - wiele rzeczy jest markowych producentów, ale w chinach robionych. Podejrzewam, że ta chińska potrzyma ci dość długo :yes:
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

20 Lip 2015, 13:22

Dzięki. To byłby hit! Z resztą ile to jest długo..? :D
artur73
Moderator - Jakie auto kupić?
Awatar użytkownika
 
Posty: 5806
Zdjęcia: 40
Miejscowość: POZNAŃ
Prawo jazdy: 02 10 1991
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Renault
Silnik: 1,6 110KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna