Audi A3 1,8t - nowy regulator napięcia i problemy ze słabym napięciem

23 Sie 2018, 12:22

Witajcie,
mam taki problem - otóż ostatnio miałem wymieniany regulator napięcia w Audi A3 1,8T, ponieważ świeciła się kontrolka akumulatora
I wszystko fajnie gdyby nie fakt, że od początku jak tylko zaczeły sie jakieś problemy z ładowanie, ciągle coś jest nie tak.

O co chodzi?
Mam 2-letni akumulator Varta Silver i po 4-5 dniowym postoju zaświeca się przy rozruchu kontrolka ABS-u i wyraźnie rozrusznik słabiej kręci.
Byłem w punkcie gdzie akumulator był kupiony - sprawdzili i niby wszystko ok, akumulator miał ponad 13V, ładowanie było 13,85V wg nich ok..

No ale z czegoś wynika ten spadek napięcia po nieco dłuższym postoju, a teraz jednak jest lato i temperatury dodatnie a co będzie jesienią a potem zimą?

I zastanawiam się jak wykluczyć akumulator a jak alternator i ładowanie?
Niestety nie mam miernika cyfrowego tylko taki z wychylająca się wskazówką czyli odpada, mogę jedynie w blokach w komputerze sprawdzić napięcia ładowania.

Więc zapytam w ten sposób - po 4-5 dniach jakie napięcie aku powinno być prawidłowe jeśli jest odpowiednio ładowany i nie jest już stary do śmietnika?
Czy może spaść poniżej 12V czy raczej nie?
I kolejna rzecz jaki tak na prawdę prawidłowy jest prąd rozruchowy?
czy 13,8V można uznać że jest ok? Czy zdecydowanie powinno być lepiej bardziej 14V?

Dziwi mnie to bo jest nowy regulator Boscha taki jaki tam był po nr OE a jednak coś jest nie bardzo, tylko nie wiem czy za słabo ładuje czy akumulator śmietnik.
No ale sprawdzali pod obciążeniem w sklepie i trzyma dobrze, a parametry są niewiele gorsze niż te fabryczne z naklejki po 2 latach.

Tylko że to było jakiś czas temu, mechanik aku podładował, wymieniono regulator a teraz jeżdzę autem i coś siada tylko nie wiem co.

Oczywiście dodam, że jak przejadę np 10 km to wiadoma rzecz - ABS już przy odpalaniu nie świeci się na ciepłym silniku po przejechaniu nawet tak krótkiego dystansu.

Macie jakieś wskazówki? Miernik do rąk tak? A może lepiej odczekać znowu i wtedy podjechać takim autem od razu prosto do sklepu niech to wszystko sprawdzą?
Pikaczuu
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 32
Zdjęcia: 3
Prawo jazdy: 06 07 2013
Auto: VW Golf 5
Silnik: 1,9 tdi
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna

24 Sie 2018, 09:37

Pikaczuu napisał(a): sprawdzili i niby wszystko ok, akumulator miał ponad 13V
Nie może mieć tyle chyba że od razu po wyłączeniu silnika. Sprawdź napięcie na akumulatorze po całonocnym postoju lub po jakiś ośmiu godzinach od wyłączenia silnika nie powinno być niższe niż 12,5V.

Pikaczuu napisał(a):ładowanie było 13,85V wg nich ok..
Pod obciążeniem nie spadało niżej na wolnych obrotach? Jeżeli tak to można uznać że jest ok.

Pikaczuu napisał(a):No ale z czegoś wynika ten spadek napięcia po nieco dłuższym postoju, a teraz jednak jest lato i temperatury dodatnie a co będzie jesienią a potem zimą?
Trzeba by też sprawdzić czy nie masz za dużego poboru prądu na postoju i tu też przydałby się multimetr za pomocą którego można by było to sprawdzić.

Pikaczuu napisał(a):Niestety nie mam miernika cyfrowego
To pożycz od kogoś lub kup sobie bo to się zawsze przydaje nie tylko przy samochodzie a można go kupić już za 20zł.

Pikaczuu napisał(a):Więc zapytam w ten sposób - po 4-5 dniach jakie napięcie aku powinno być prawidłowe jeśli jest odpowiednio ładowany i nie jest już stary do śmietnika?Czy może spaść poniżej 12V czy raczej nie?
Tu masz wszystko dokładnie opisane na temat akumulatora akumulator-w-naszym-samochodzie-vt27383.htm Poniżej 12V to już śmierć kliniczna aku.

Pikaczuu napisał(a):I kolejna rzecz jaki tak na prawdę prawidłowy jest prąd rozruchowy?czy 13,8V można uznać że jest ok? Czy zdecydowanie powinno być lepiej bardziej 14V?
To nie jest prąd rozruchowy a napięcie ładowania generowane przez alternator które regulator napięcia powinien utrzymywać w przedziale 1,8 - 14,4V w zależności od obciążenia układu włączonymi odbiornikami prądu i od obrotów silnika.

Pikaczuu napisał(a):Macie jakieś wskazówki? Miernik do rąk tak?
Tak

Pikaczuu napisał(a):A może lepiej odczekać znowu i wtedy podjechać takim autem od razu prosto do sklepu niech to wszystko sprawdzą?
Nie, bo znowu powiedzą Ci to samo. Poza tym jak przejedziesz nawet kawałek to nie powiedzą ci jakie napięcie ma akumulator w stanie spoczynku po dłuższym czasie postoju.

Pikaczuu napisał(a):po 4-5 dniowym postoju zaświeca się przy rozruchu kontrolka ABS-u i wyraźnie rozrusznik słabiej kręci.
Prawdopodobnie napięcie na akumulatorze spada za nisko.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

24 Sie 2018, 16:51

Ok, no tak akumulator miał ponad 13V bo wróciłem z przejażdzki 70 km musiałem coś załatwić poza miastem i pewnie się solidnie doładował, z resztą był wyjęty 5 min wcześniej z auta.
Czyli akumulator po np tygodniu stania nie może mieć mniej niż 12V? bo mi się wydaje że zimą większość poza nowiutkimi tyle ma na mrozie..Czy jestem w błędzie?
Fakt, że teraz dodatnie temperatury a aku jest 2-letnie i to Varta no ale..

Ok, pytanie czy taki multimetr za 20 zł da radę? Czy to zabawka?
A może gdzieś do elektryka tak na 10 min podjechać żeby pomierzył i wyraził swoja opinię?
Ktoś mi też doradzał żeby zmierzyć napięcie na alternatorze a nie klemach aku.

No właśnie w sklepie zmierzyli ładowanie na klemach - 13,85V - czyli wg nich jest ok, ale żadne światła i odbiorniki nie były włączone.
A jak podpinam kompa (no bo tak jak mówiłem nie mam miernika) to w blokach po włączeniu świateł spada do 13,4V jak włącze nawiew climatronika to nawet 13,2V
To chyba coś jest nie halo.

Bo rozumiem, że 13,8 jest ok jak jest obciążenie tak?
A jak go nie ma? to alternator niedomaga?

Tak pomyślałem żeby mając miernik za 4-5 dni nie ruszając auta, podejść sprawdzić napięcie no i właśnie pytanie, jakie ono będzie?
Załóżmy że 12,2V i co jechać do nich z samym aku?
Czy ewidentnie odpuścić wizyty w tym sklepie? Na moje to aku jest ok tylko faktycznie albo jest niedoładowane albo coś bierze prąd.

A jak chce sprawdzić czy coś bierze prąd - to trzeba się wpiąć miernikiem w obwód tak? ale zamknąć maskę i drzwi centralnym? Czy może być auto otwarte? Bo może centralny wariuje i coś świruje.


No nie wiem coś jest nie tak, ciepło jest, mało nie jeżdżę tzn jak już jadę to więcej niż 10 km ;) byłem w lipcu na wypadzie nad morze 400 km a tutaj auto postoi i nagle taki słaby prąd.
To jak przyjdzie koło 0 st to ja go po 3 dniach nie odpalę po prostu.
Pikaczuu
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 32
Zdjęcia: 3
Prawo jazdy: 06 07 2013
Auto: VW Golf 5
Silnik: 1,9 tdi
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna

24 Sie 2018, 17:35

Pikaczuu napisał(a):Ok, pytanie czy taki multimetr za 20 zł da radę? Czy to zabawka?
Da radę.

Pikaczuu napisał(a):Ktoś mi też doradzał żeby zmierzyć napięcie na alternatorze a nie klemach aku.
Tak warto to zrobić i porównać z napięciem na klemach akumulatora.

Pikaczuu napisał(a):A jak podpinam kompa (no bo tak jak mówiłem nie mam miernika) to w blokach po włączeniu świateł spada do 13,4V jak włącze nawiew climatronika to nawet 13,2V
Za nisko, a jak dodasz trochę gazu (1500obr) to rośnie do min. ponad 13,8V?

Pikaczuu napisał(a):Bo rozumiem, że 13,8 jest ok jak jest obciążenie tak?A jak go nie ma? to alternator niedomaga?
Przy światłach i dmuchawie raczej nie powinno spaść niżej na wolnych obrotach. Jak jest niżej to może być wina samego alternatora skoro regulator jest wymieniony.

Pikaczuu napisał(a):Tak pomyślałem żeby mając miernik za 4-5 dni nie ruszając auta, podejść sprawdzić napięcie no i właśnie pytanie, jakie ono będzie?
Sprawdź po jednym dniu zobaczysz co wyjdzie.

Pikaczuu napisał(a):A jak chce sprawdzić czy coś bierze prąd - to trzeba się wpiąć miernikiem w obwód tak? ale zamknąć maskę i drzwi centralnym? Czy może być auto otwarte? Bo może centralny wariuje i coś świruje.
Tak wpinasz się w obwód przy klemie minusowej i jak masz maskę otwartą to tylko czujnik od maski musisz wcisnąć następnie zamykasz normalnie auto pilotem. Sprawdzasz ile pobiera prądu ale dobrze jest poczekać nawet do około 20 min bo niektóre systemy potrafią się czasem chwilę usypiać zanim spadnie pobór prądu.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

24 Sie 2018, 18:06

Jak jadę szybciej ok 140 km/h z obrotami ok 4.000 rpm to na kompie widzę że tak do tych ledwo 13,65 V sie podnosi ale to jest max przy włączonych światłach mijania i climatronic na 1 stopień nawiewu.

Jak tylko zwiększe nawiew lub (bo to też testowałem) włączę światła długie to nawet przy 140 km/h i 4 tys obrotów nie przekracza 13,3-13,4 V

Oczywiście to komputer i oprogramowanie VCDS ale nie sądzę żeby były aż takie różnice.
Wyraźnie widać nawet w kompie że ładowanie siada jak się załącza odbiorniki...ale co ciekawe, jak na pustej drodze, wyłączyłem światła i klimę - czyli zero czegokolwiek i gaz w podłogę pod 160 km/h i ponad 4 tys obrotów..to dociągnęło do tych 13,8-13,9V nawet momentami, więcej już nie.

Ok a co w sytuacji gdyby miernik pokazywał wyższe napięcie przy alternatorze a niższe przy akumulatorze?
Coś z przewodami? albo tą skrzynką bezpieczników?
Czy coś z samym akumulatorem?


Dobra to jeszcze jedno pytanie a ten pomiar napięcia aku po jednym dniu, to czy otwieranie centralnym auta nie wpłynie na wartości z akumulatora?
Bo jednak prąd idzie żeby ruszyć zamek, którym steruje z pilota tak?
Czy to nie ma znaczenia?
Pikaczuu
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 32
Zdjęcia: 3
Prawo jazdy: 06 07 2013
Auto: VW Golf 5
Silnik: 1,9 tdi
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna

27 Sie 2018, 10:43

Pikaczuu napisał(a):Ok a co w sytuacji gdyby miernik pokazywał wyższe napięcie przy alternatorze a niższe przy akumulatorze?
Trzeba wtedy dobrze sprawdzić masę i kabel prądowy z alternatora który idzie do akumulatora.
Pikaczuu napisał(a):Dobra to jeszcze jedno pytanie a ten pomiar napięcia aku po jednym dniu, to czy otwieranie centralnym auta nie wpłynie na wartości z akumulatora?Bo jednak prąd idzie żeby ruszyć zamek, którym steruje z pilota tak?Czy to nie ma znaczenia?
jest to pobudzenie akumulatora a nie powinno mieć wpływu na jego napicie po czasie postoju kilku godzin i spokojnie możesz sprawdzić jakie wtedy masz wartości.

Z tego co piszesz może być tak że alternator wymaga regeneracji.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Dlaczego warto rozważyć kupno samochodu elektrycznego?
    Zainteresowanie samochodami elektrycznymi stale rośnie i nie wygląda na to, aby w najbliższym czasie miało się to zmienić. Powody tego stanu rzeczy są różne, ale z pewnością najważniejsze są dwa – znaczące zmiany ...
    Bum i nagłe rozerwanie opony!
    Nagłe rozerwanie opony zdarza się rzadko, ale jest bardzo niebezpieczne. Co może być powodem? Z reguły mamy do czynienia z długotrwałymi zaniedbaniami – przede wszystkim jazdą na niedopompowanych oponach i brakiem regularnej ...

28 Sie 2018, 19:41

Dobra to jeszcze ostatnie pytanie i dzięki

Jak jest taki alternator, to gdzie mam sie wpiąć żeby sprawdzić ładowanie?
Do tej zasłoniętej śruby dodatnią końcówkę z miernika?
a do obudowy minusową?

bo tam jest B1+ i B2+ (te śruby)

To jest wszystko bezsensu, jak auto postoi świeci się abs, a dla testów wziąłem akumulator do domu, podładowałem i przy odpalaniu nawet nie mignął ABS, a kręcił jak szalony
No ale muszę posprawdzać ładowanie, bo chyba że Varta się sypie..ale wątpie przy takich temperaturach? 2 letni akumulator?
Pikaczuu
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 32
Zdjęcia: 3
Prawo jazdy: 06 07 2013
Auto: VW Golf 5
Silnik: 1,9 tdi
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna

29 Sie 2018, 15:41

Żeby sprawdzić w czym jest problem, potrzebne są dwie rzeczy - prostownik, najlepiej automatyczny oraz miernik cyfrowy, o którym wspominał kolega wyżej.
I teraz tak - odłączasz klemy od aku, ładujesz do pełna, po naładowaniu zostawiasz aku na okołó 12 godzin. Mierzysz na nim napięcie. Nie może być niższe niż 12,5V. Jak jest poniżej, to aku do reklamacji, bo nie trzyma napięcia.
Jeżeli na aku będzie te 12,5V albo więcej, to znaczy że aku jest ok, a problemy z napięciem są spowodowane albo alternatorem, albo przewodami, albo zbyt dużem poborem prądu przy wyłączonym silniku.
To ostatnie można bardzo łatwo sprawdzić - instrukcję dostałeś od kolegi powyżej.
B1+ i B2+ to te same plusy. Jedna elektroda miernika do B1+ ( czerwona ), druga do obudowy alternatora ( czarna ). Przy wyłączonych światłach, klimie i innych odbiornikach napięcie powinno być 14,4V ( ale o to czasami jest ciężko w kilkuletnich autach ), więc akseptowalne jest napięcie około 14V. Po włączeniu światel mijania nie powinno spaść poniżej 13,8V.
Oczywiste jest też to, że im to napięcie łądowania jest niższe, tym mniejsza jest skuteczność ładowania.
Jeżeli sam nie ogarniasz za bardzo trematu, to naprawdę warto podjechać do elektryka samochodowego, który sprawdzi ci altek, aku i ewentualnie pobór prądu. Możesz stać przy tym elektryku i patrzeć jak się to robi. A jeżeli jesteś taki, że chcesz sam to ogarnąć, to możesz też poszukać w necie, na youtube jak się to wszystko sprawdza.
Myślę, że dasz radę.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

07 Wrz 2018, 22:42

Panowie, wracam z nowymi wieściami..co prawda wszystkiego nie sprawdziłem ale..
przy włączonych światłach mijania - ładowanie wynosi 13,75V
jak włącze długie spada do 13,5...
to jeszcze nie koniec, po postoju na drugi dzień na akumulatorze jest napięcie 12,48V :o więc chyba nic dziwnego że ABS się zapala przy rozruchu i mam wrażenie że prąd siada.

Co ciekawe, jak odpaliłem auto (oczywiście ABS mignął) to ładowanie bez świateł było te 14,2V jak włączyłem światła mijania spadło do 13,8 ale to na zimnym silniku i ssaniu..
Z tego wynika że jak się silnik rozgrzeje i ma niskie obroty to nie daje rady alternator chyba.
Jeszcze muszę sprawdzić akumulator.
Czyli co? naładować go do pełna i zostawić na 12h? Wystarczy? czy np 2 dni?

Niestety nie mogę coś sprawdzić tym miernikiem (za 14,99 :D ) ładowanie przy alternatorze, albo źle przykładam elektrody.

MotoAlbercik napisał(a):więc akseptowalne jest napięcie około 14V
Takie coś u mnie nie przejdzie na pewno, na mijaniach nawet 14V nie mam ale muszę sprawdzić czy przy alternatorze też tak jest bo to faktycznie może być kwestia przewodów jakiś
Pikaczuu
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 32
Zdjęcia: 3
Prawo jazdy: 06 07 2013
Auto: VW Golf 5
Silnik: 1,9 tdi
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna

08 Wrz 2018, 10:42

Za słabe ładowanie, nie może spaść Ci watrość poniżej 13,8 13,9 a Ty masz nie wiele więcej na włączonych odbiornikach. Bez włączonych odbiorników te 14,4 to minimum. Sprawdz jeszcze klemy przy aku czy nie zaśniedziałe i sam kabel plusowy co idzie do alternatora
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16699
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

08 Wrz 2018, 12:58

Ale może te 14,4 to minimum na nówce alternatorze a nie 20 letnim :)
To ciekawe dlaczego w punkcie z akumulatorami gość twierdził ze jest ok 13,8 bez odbiorników :o

Czyli nie ma sensu zabawa z aku? ładować i go sprawdzić czy nie wytraca napięcia czy zbędna robota?
a ta skrzyneczka bezpieczników przy akumulatorze też moze być źródłem problemu?

Chyba najlepiej podjechać gdzieś gdzie naprawiają alternatory, rozruszniki, będą wiedzieć na 100% co jest nie halo.
Pikaczuu
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 32
Zdjęcia: 3
Prawo jazdy: 06 07 2013
Auto: VW Golf 5
Silnik: 1,9 tdi
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna

08 Wrz 2018, 13:04

Pikaczuu napisał(a):Ale może te 14,4 to minimum na nówce alternatorze a nie 20 letnim :)
a co to za różnica? są pewne granice sprawności i nie ma tu gadania czy nowy czy 20 letni, Ty masz napięcie bez obciążenia takie jakie powinno być minimum z max obciążeniem.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16699
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

08 Wrz 2018, 13:34

No chodzi mi o to że nie jestem pewien czy tak każde auto z ulicy w wieku ok 18-20 lat będzie trzymać równiutko parametry z książki.

To wg mnie coś w stylu nie wiem emisji spalin czy kompresji na cylindrach.
Tym się charakteryzują auta stare.
Ale no nie wiem czy te 14,4 każde auto musi mieć czy są pewne odchyły.

No bo zdziwiony jestem, gość który wymienił regulator - stwierdził ze jest ok 13,8 - 13,9 czyli w normie
w sklepie też nic nie mówili że absolutnie więc nie wiem w końcu jakie jest prawidłowe a jakie nie..
Podjadę tam gdzie naprawiają to mi powiedzą że co ja chce auto ma swoje lata, ładowanie jest w porządku.
O to mi właśnie chodzi.
Pikaczuu
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 32
Zdjęcia: 3
Prawo jazdy: 06 07 2013
Auto: VW Golf 5
Silnik: 1,9 tdi
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna

08 Wrz 2018, 13:40

Pikaczuu napisał(a):Ale no nie wiem czy te 14,4 każde auto musi mieć czy są pewne odchyły
no są pewne odchyły, pisał o nich motoAlbercik ale u ciebie jest grubo mniej niz norma
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16699
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

08 Wrz 2018, 13:49

No dobra to już coś wiem ale to wszystko jest takie umowne ze masakra :o

W książce sam naprawiam Bora/Golf IV itd..jest napisane coś takiego:
Włączyć światła, radio lub dmuchawę świeżego powietrza, każdy z tych odbiorników powoduje przepływ prądu ok 3..7A. Regulator powinien ustawić napięcie na 13,5...14,8V
Jeżeli miernik wskaże napięcie dużo wyższe oznacza to uszkodzenie regulatora napięcia i konieczność jego wymiany, z kolei niższe napięcie świadczy o zużyciu szczotek alternatora - wymontować w takim przypadku alternator i oddać do naprawy.


Także jak widać te wartości każdy podaje inne..
Pikaczuu
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 32
Zdjęcia: 3
Prawo jazdy: 06 07 2013
Auto: VW Golf 5
Silnik: 1,9 tdi
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna