Audi A4 B8 Avant - łamacz stereotypów

11 Cze 2015, 16:08

Niewiele firm motoryzacyjnych może poszczycić się takimi sukcesami jak Audi. Zawdzięczamy jej m.in. rozpropagowanie napędu Quatro, przedni napęd w prestiżowych wersjach czy budowę „limuzyny dla klasy średniej”. Od pewnego czasu ważną rolę w firmie odgrywa też stylistyka.

Wszystko zaczęło się od zatrudnienia na stanowisku głównego stylisty Waltera de Silva. Ten włoski stylista spod którego ręki wyszły m.in. Alfa Romeo 147 i AR 156 (mało kto pamięta, że jego pierwszym dziełem była deska rozdzielcza w Fiacie 125p MR 75) stworzył styl karoserii, który diametralnie zrywa z oferowanym wcześniej prostymi, niemieckimi liniami. Kwintesencją jego koncepcji było ostatnie Audi A4 z linią wskazującą na lekkość i dynamikę jakiej nie miał dotychczas żaden z produkowanych już 40 lat modeli tego typoszeregu (najpierw cztery serie Audi 80, później cztery serię A4). Wydawało się, że poprawa stylistyki modelu będzie już nieosiągalna, ale znowu błysnął talent genialnego Włocha.

Audi A4 B8 Avant co zmieniono?

Poziome linie przodu nadwozia zostały mocniej podkreślone, maska silnika jest bardziej wysklepiona, górne narożniki osłony chłodnicy Singleframe zostały ścięte, a dodatkowo wzrok przyciągają: ostro zarysowane wloty powietrza, ich zmodyfikowane kratownice oraz płaskie lampy przeciwmgielne w nowych zderzakach. Reflektory również wyglądają teraz inaczej. Ich dolna krawędź ma kształt lekkiej fali, a we wnętrzu zastosowano nowy podział. Na życzenie Audi montuje reflektory ksenonowe plus, w których diodowe światła do jazdy dziennej tworzą wąski, optycznie homogeniczny pas, a obszar soczewki świateł ksenonowych jest otwarty. Tylne światła naśladują swoją formą światła przednie. Modyfikacje te spowodowały tylko niewielkie zmiany wymiarów i A4 Avant ma obecnie długość 4,70 m i szerokość 183 cm (rozstaw osi wynosi 2,81 m).

Opisując model Avant nie sposób nie wspomnieć o uniwersalności przestrzeni bagażowej. Wprawdzie aktualnie kombi nie jest kupowany głównie do transportu dużych gabarytowo pakunków, ale wielkość przestrzeni, a zwłaszcza poręczność w jej wykorzystaniu jest głównym atutem zakupu modelu kombi. Podstawowa pojemność bagażnika wynosi 490 litrów, a dzięki niskiej krawędzi bagażnika i prostym bocznym ścianom przestrzeń bagażową można bardzo dobrze wykorzystać. Ponadto dzielone oparcie kanapy tylnej można złożyć dwoma ruchami rąk (zagłówki mogą pozostać na swoim miejscu), a wtedy przestrzeń na bagaż wzrasta do 1430 litrów. Atutem są także siatka oddzielająca przestrzeń bagażową i pasażerską oraz osłona przestrzeni bagażowej (są one umieszczone w oddzielnych kasetach).

Audi A4 B8 Avant: wnętrze teraz bardziej sportowe

Także we wnętrzu dokonano niewielkich zmian, które nie zmieniły stylu dotychczasowego modelu, ale nadały mu jedynie bardziej wyrafinowany smak. Linie są prowadzone płynnie, dominuje elegancja i czysta forma, a dobór materiałów i ich zastosowanie jednoznacznie świadczą o bezkompromisowym podejściu Audi do jakości. Prezentowany pojazd posiadał pakiet S Line, dzięki czemu wnętrze utrzymane jest w czarnym kolorze i zaakcentowane szarymi szwami , a aplikacje dekoracyjne wykonane są z matowego, szczotkowanego aluminium. Szczególnie atrakcyjnym elementem wnętrza jest kierownica z charakterystycznym spłaszczonym wieńcem. Dodatkowo atutem wnętrza były też sportowe siedzenia mające mocno wyprofilowane boki, elektryczną regulacją podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa i wysuwane podparcie pod uda. Ten sportowy „oszczędny” styl urywał jednak jedną z największych tajemnic Audi – system MMI Navigation Plus. System ten to wysokiej klasy centrala multimedialna, które oprócz napędu DVD dysponuje twardym dyskiem o pojemności 60 GB, na którym można przechowywać dane nawigacji, telefonu i pliki muzyczne. Obsługa MMI Navigation plus została również znacznie zmodyfikowana. Liczba stałych przycisków menu głównego zmniejszyła się z ośmiu do czterech (telefon, nawigacja, radio i media), w regulatorze głośności zintegrowana została funkcja „skip” umożliwiająca szybkie przejście do następnego utworu. Złącze Bluetooth łączy system z telefonami komórkowymi i mobilnymi odtwarzaczami, co pozwala na słuchanie muzyki z zewnętrznych odtwarzaczy.

Audi A4 B8 Avant Silnik i podzespoły

Prezentowany model miał czterocylindrową jednostkę 2.0 TDI o mocy 177 KM. Wyróżnikami technicznymi tego diesla są niskie tarcie wewnętrzne, turbosprężarka z przestawialnymi łopatkami kierownicy i nowe wahadło odśrodkowe w dwumasowym kole zamachowym. Dzięki nowej konstrukcji koło zamachowe potrzebuje teraz niewielkiej masy, aby zrównoważyć dużą część drgań powodowanych przez silnik. Praca przy niskich obrotach jest dzięki temu spokojniejsza, co pozwala na wcześniejsze włączanie wyższych biegów, a to przekłada się na bardziej ekonomiczną jazdę (producent podaje, że zużycie paliwa obniża się o 0,2 litra na 100 km). Komputer pokładowy z programem efektywnej jazdy (wyposażenie seryjne w całej rodzinie A4) posiada wskaźnik rekomendujący zmianę biegów w modelach z przekładnią manualną. Manualna skrzynia biegów została też włączona w innowacyjny system zarządzania temperaturą. Wężownica grzejna w wymienniku ciepła dba o to, aby olej przekładniowy po rozruchu zimnego silnika szybko osiągał temperaturę roboczą. Na zakończenie opisu technicznych innowacji warto przypomnieć jak udało się uzyskać dużą przestrzeń pasażerską. Otóż we wszystkich skrzyniach biegów mechanizm różnicowy jest zamontowany przed sprzęgłem, dzięki temu oś przednia została przesunięta bardzo daleko do przodu, czego rezultatem jest duży rozstaw osi 2.808 milimetrów

Audi A4 B8 Avant: jazda

Po dopasowaniu do swych wymagań fotela i wieńca kierownicy, wkładamy kluczyk w szczelinę na desce rozdzielczej i wciśnięciem uruchamiamy silnik. Trzymając rękę na dźwigni zmiany biegów, przy wciśniętym pedale hamulca, nasikamy palcem przycisk z lewej strony i… hamulec postojowy zostaje zwolniony. Teraz naciskamy pedał przyspieszenia i... następne zaskoczenia – nie ma żadnych wibracji przenoszonych na dźwignię zmiany biegów. Wynika to stąd, że zastosowano łożyskowanie widełek włączających, co odizolowało dźwignię zmiany biegów od drgań. Dodatkowo pojazd ma doskonale rozbudowaną koordynację siły wspomagania kierownicy, przez co na parkingu kierownicą obracamy bardzo lekko, a przy większej prędkości wspomaganie maleje. Także tutaj zastosowano nowość. Silnik elektryczny, zintegrowany w przekładni kierowniczej, podczas jazdy na wprost nie wymaga żadnej energii, dzięki temu zużycie paliwa zmniejsza się o ok. 0,3 litra na 100 km. Połączenie wielu drobnych elementów wpływających na zużycie paliwa jak: nowoczesne rozwiązania w silniki zmniejszające tarcie, lżejsza skrzynia biegów z dodatkowym wymiennikiem ciepła, automatyczne wyłączenie niepotrzebnych elementów czy system Start&Stop zaowocowały finalnym średnim spalaniem w testowanym modelu 5,2 l/100 km (dane katalogowe podają 4,8 l/100 km). Są to wartości naprawdę doskonałe, zważywszy, że prędkość maksymalna wynosiła 222 km/h, a przyspieszenie 0-100 km/h – 8,5 sek.

Pisząc o Audi nie można pominąć „Przewagi dzięki technice”. Nowością w serii A4 jest Audi active lane assist, aktywujący się przy prędkości 65 km/h. System obserwuje linie wzdłuż jezdni za pomocą małej kamery wbudowanej w lusterko wewnętrzne. Gdy A4 zbliży się do jednej z linii bez włączonego kierunkowskazu, system poprzez lekką ingerencję w elektromechaniczny układ kierowniczy pomoże kierowcy wrócić na prawidłowy tor jazdy. Kierowca może ustalić w systemie MMI, kiedy ma nastąpić ingerencja i czy ma być połączona z wibracjami kierownicy.

Moim zdaniem

Audi A4 Avant to pojazd zaprzeczający kilku mitom w motoryzacji. Po pierwsze, kombi nie jest samochodem do przewozu ładunków. Po drugie, diesel wcale nie jest ideałem jedynie dla samochodów transportowych. Po trzecie zaś, stylizacja prostych linii nadwozia w samochodach Audi to już przeszłość.

Marka: Audi
Model: A4
Generacja: B8
Nadwozie: Kombi/Avant
Silnik: 2.0 TDI
Moc: 177 KM
Przyspieszenie 0-100 km: 8,5 sek.
Średnie spalanie: 5,2 l/100 km
Cena: 180 000 zł

źródło: Furora; Bogusław K.
Furora
Autoexpert
 
Posty: 45
Zdjęcia: 0
Miejscowość: Kraków
Prawo jazdy: 10 06 2012
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Co tydzień inne

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    SKODA Citigo - nr 1 w segmencie aut mini!
    SKODA Citigo zajęła 1. miejsce pod względem sprzedaży w segmencie A na polskim rynku w styczniu 2013 roku. Model Citigo od momentu wprowadzenia na rynek cały czas zajmował bardzo wysokie pozycje, jednak pierwszy raz udało ...