Audi A4 B8 - jaki olej zamiast 5w30?

22 Lut 2021, 11:19

Auto kupiłem około 1,5 roku temu. Zauważyłem, że pobiera dość sporo oleju. Czy można zmienić go na jakiś inny o innych parametrach ?
Czy to pomogłoby na pobór oleju? Teraz był wlany MOTUL 5w30 8100 X-CLEAN+.
Berserker1982
Początkujący
 
Posty: 73
Zdjęcia: 0

22 Lut 2021, 11:29

Jaki silnik tam masz?
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

22 Lut 2021, 13:40

Podaj specyfikację oleju dla tego silnika z instrukcji jeśli ją posiadasz.
Ale po tym oleju co stosujesz widać ,że wymaga oleju z normą ACEA C3 a więc nisko-popiołowy do silników z DPF .
Ile tak naprawdę silnik tego oleju zużywa ? podaj ilość pobranego oleju na 1000 przejechanych km
W okresie zimy silnik może pobierać nieco więcej oleju gdyż dłużej się rozgrzewa .Nie bez znaczenia jest też jego przebieg.. ile tyś km już pokonał i na jakich odcinkach jeździsz codziennie .Może warto poczekać do wiosny z tą zmianą i obserwować silnik a jeśli się nic nie zmieni to zastosować olej o większej lepkości np.5W40 ale przy doborze oleju trzeba zwracać uwagę na te parametry oleju znajdziesz je w karcie charakterystyki parametrach technicznych oleju
Ten twój olej Motul 8100 X-clean+ 5W30 ma następujące parametry
lepkość w temp.40*C - 69,2
lepkość w temp.100*C-11,8
Index lepkości -167
To co dobierzesz nowego musi go przewyższać po względem tych parametrów

Przeglądnij sobie to >> może tam uzyskasz odpowiedź na nurtujące cię pytanie to typowe forum zajmujące się wyłącznie olejami do silników

https://www.oilclub.pl/index.php?forums ... i-wysokoprężne.148/
a jeśli ci się nie uda to coś dobierzmy
Ostatnio edytowany przez Acer66 22 Lut 2021, 14:39, edytowano w sumie 2 razy
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 449
Zdjęcia: 11
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX , Toyota Cross
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018

22 Lut 2021, 13:42

Olej zawsze można zmienić ale nie zawsze to pomaga w zmniejszeniu jego poboru. Potrzebujemy informacje:
- jaki masz silnik,
- jak przebieg,
- ile aktualnie wypija oleju na 1000 km,
- na jakich odcinkach jeździsz.
Takie informację pomogą dobrać w miarę najlepszy olej.

Dodatkowe pytanie to jak pracuje obecnie silnik, nie ma jakichś niepokojących objawów?
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10021
Zdjęcia: 35

22 Lut 2021, 18:18

Silnik 2.0 TDI CGLC 177KM. Mapa na 208km/440Nm. 186 tyś. km przebiegu. Właśnie z tą ilością oleju na 1000 km aktualnie obserwuję ten pobór. Wcześniej byłem przekonany, że ubyło 0,5 l na 1000km. Teraz wydaje mi się że jakby mniej idzie, ale sęk w tym, że rzadko jeżdżę nim aktualnie a auto mam dopiero od 1,5 roku. W poprzednim roku zrobiłem nim 4 tyś km. Odcinki raz na tydzień 30 km w jedną i 30km w drugą stronę. W pracy silnika nie ma niepokojących objawów.
Berserker1982
Początkujący
 
Posty: 73
Zdjęcia: 0

22 Lut 2021, 18:51

Obserwuj dalej zachowanie silnika i olej . To 0,5 l na 1000 km to nie jest aż taka tragedia zwłaszcza zimą ale jest to zastanawiające. Przejazd 30 km w jedną stronę to niewiele ,właściwie to silnik po przejechaniu takiego odcinka osiąga dopiero właściwą temperaturę pracy a ty kończysz jadę. Zimny silnik nie jest tak szczelny jak rozgrzany stąd ten zwiększony apetyt silnika na olej.
Częsta jazda na krótkich odcinkach ma właśnie te wady ,że silniki biorą więcej oleju a dodatkowo olej jest rozcieńczany paliwem.
Sprawdź też w instrukcji czy producent pisze coś o zużyciu oleju dla danego typu silnika a jeśli tak to ile przewiduje. Obejrzyj turbinę i odmę czyli wąż odpowietrzający skrzynię korbową pod kątem szczelności i ewentualnych wycieków
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 449
Zdjęcia: 11
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX , Toyota Cross
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Czym się różnią alufelgi od felg stalowych?
    Felgi stanowią jeden z istotnych elementów wizualnych i technicznych każdego pojazdu. Wybór między alufelgami, a modelami stalowymi nie sprowadza się tylko do estetyki – różnice między nimi obejmują ...
    Ile można zapakować do samochodu?
    Każdy samochód opisany jest dziesiątkami parametrów. Dotyczą pojemności silnika, ilości miejsc siedzących czy masy własnej. Wśród parametrów jest jeszcze jeden, często przez użytkowników ...

23 Lut 2021, 08:18

W instrukcji pisze, że norma oleju to 507 a jego pobór to do 0.5l na 1000 km. Odma, turbina były sprawdzane przez mechanika i niby jest tam ok. No nic będę obserwował - mam bagnet serwisowy - jakiś czas temu zmierzyłem stan oleju bagnetem, zrobiłem zdjęcie i za 700 km jak dojdzie do 1000 km przejechanych to sprawdzę stan. Jeśli wymiana oleju zredukowałaby pobór dajmy na to o połowę to też byłoby OK - tylko nie wiadomo na jaki. Dlaczego olej podczas jazdy na krótszych odcinkach jest rozcieńczany paliwem? To w takim razie ta obserwacja stanu oleju nic nie da jeśli tam będzie podlewane regularnie paliwo.
Berserker1982
Początkujący
 
Posty: 73
Zdjęcia: 0

23 Lut 2021, 08:49

A więc zużycie oleju w normie zgodnie z przewidywaniem producenta .A to nieco większe które zaobserwowałeś obecnie może być wynikiem warunków zimowych.Twój oryginalny olej do tego silnika to ten
VAG 5W30 LONGLIFE III taki jak zalewa ASO.

Odnosząc się do pytania o rozcieńczanie oleju paliwem to poczytaj sobie to

- Nie ciesz się jak przybywa oleju w silniku - https://motofocus.pl/informacje/nowosci/58039/nie-ciesz-sie-gdy-oleju-przybywa

- Przyczyny ubywania oleju w silniku - https://autokult.pl/25307,przyczyny-ubywania-oleju-silnikowego

a dodatkowo częsta jazda na tzw. zimnym silniku powoduje ,że wtryskiwane do cylindrów paliwo też spływa do oleju ponieważ zimny silnik jest mniej szczelny od rozgrzanego. Dlaczego??? już odpowiadam wysoka temperatura powoduje rozszerzanie się metalu a więc i tłoki na wskutek temp. też się rozszerzają a tym samym ściślej przylegają do gładzi cylindra i stają się wraz z pierścieniami bardziej szczelne. Jak widzisz oleju może nie tylko ubywać ale i w pewnych przypadkach przybywać. To zjawisko rozcieńczania oleju paliwem dotyczy i Diesla i benzyny .Im starsze silniki i z większym przebiegiem tym samym zjawisko się nasila.
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 449
Zdjęcia: 11
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX , Toyota Cross
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018

23 Lut 2021, 22:16

Z tego co się niedawno zorientowałem, wszystkie oleje z normą 507.00 mają SAE 0W-30, lub 5W-30, zatem każde zwiększenie lepkości spowoduje odejście od tej normy.
grzesbeton
Nowicjusz
 
Posty: 36
Miejscowość: Kraków/Leszno
Prawo jazdy: 10 07 1996
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: Mini One R50, Ford Ka
Silnik: 1,6 90KM, 1,3 60KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2003

24 Lut 2021, 09:20

Niekoniecznie musisz zmieniać olej 5W30 na 5W40 a to dlatego , że oleje w tej samej klasie lepkości SAE np.5W30 mają różne dodatki co zmienia ich właściwości ale są zakwalifikowane do tej samej klasy SAE - 5W30. Podam ci poniżej przykład.
tu masz olej
AmsOil 5W30 Sygnature Series Syntetic Motor Oil (ASL)
Lepkość 40*C-59,9
Lepkośc 100*C-10,4
Index lepkości-163
ACEA-A1/B1 A5/B5
API - SM,SN plus
ISLAC-GF-4,GF-5
HTS-3,1

A tu masz olej Eneos Premium Hyper 5W30
Lepkośc 40*C- 71,8
Lepkośc 100*C- 12,0
Index lep - 164
ACEA: C3: A3/B3/B4
API:SN/SM/CF

zobacz na ich lepkość w temp.40*C i 100*C i na index lepkości a co najciekawsze oba te oleje mogę stosować w moim Mitsubishi ASX bo spełniają normy dla tego silnika Mitsubishi 4A92 MIVEC. Przy czym tej pierwszy z normą A5/B5 jest paliwooszczędny a ten drugi z normą A3/B3 i A3/B4 zapewnia większą ochronę silnika. Nie ma takiego oleju co jest dostosowany wyłącznie do twojego silnika i tylko wyłącznie do niego. Jeśli chcesz zwiększyć lepkość to zostajesz olej SAE 5W30 ale szukasz czegoś co ma te parametry gęstości nisko i wysoko temperaturowej wyższe niż twój który obecnie stosujesz. Porównaj sobie dane które ci tu napisałem teraz i wcześniej twojego oleju i sam zobaczysz różnice.
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 449
Zdjęcia: 11
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX , Toyota Cross
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018