- Bezpieczeństwo: dalsza poprawa wysokiego poziomu
- Niezawodność: przemyślane detale, tworzące jedną całość
- Komfort: lepsza osłona dla większej koncentracji
- Osiągi: pomysły w wielu obszarach
- Czasy serwisowania: krótsza praca, lepszy wynik
Bezpieczeństwo: dalsza poprawa wysokiego poziomu
Incydenty z udziałem Stéphane'a Peterhansela i Carlosa Sainza podczas Rajdu Dakar skłoniły Audi do dalszych usprawnień w zakresie bezpieczeństwa. Dr. Leonardo Pascali podkreśla, że celem było zminimalizowanie maksymalnego przyspieszenia przy lądowaniu po dużych skokach. Inżynierowie skupili się na doskonaleniu sprężyn, amortyzatorów oraz ogranicznika uderzeniowego podwozia, dzięki czemu lepiej rozłożyli obciążenie w czasie, umożliwiając optymalną kontrolę platformy – kluczową dla ogólnej wydajności pojazdu. Dodatkową zmianą są nowe, ulepszone pianki w fotelach, które efektywnie rozkładają obciążenia na kierowcę i pilota, redukując szczytowe obciążenia. Konstruktorzy skupili się nie tylko na sztywności materiału i geometrii pianek, lecz także przeanalizowali wpływ temperatury w kokpicie na ich elastyczność. Dodatkowo uwzględniono poprawę ochrony załogi po twardym lądowaniu, jak w przypadku drugiego wypadku z udziałem Carlosa Sainza, gdy przód pojazdu uderzył w ziemię podczas Rajdu Dakar 2023.Pochłaniacz energii CFK-crashbox na przodzie konstrukcji podwozia został przedłużony, nie negatywnie wpływając na kąt natarcia, kluczowy w trudnym terenie. Zmiana ta pozwala lepiej absorbować energię generowaną podczas wypadków w porównaniu z poprzednim rozwiązaniem.
Niezawodność: przemyślane detale, tworzące jedną całość
Audi RS Q e-tron to niezawodny pojazd rajdowy, radzący sobie doskonale nawet w najtrudniejszych warunkach. Wszystkie trzy pojazdy dotarły do mety podczas swojego debiutu w Rajdzie Dakar w 2022 roku. Warto zaznaczyć, że dwie z trzech maszyn, które nie ukończyły wyścigu w 2023 roku, nie zawiodły z powodu problemów technicznych, lecz były rezultatem incydentów drogowych. Dzięki temu, że zaawansowana technologia napędowa została już gruntownie wypracowana, zespół Audi Sport mógł skupić się na poprawie niezawodności pojazdu. Wcześniej kamienie często zakleszczały się między felgą, tarczą hamulcową a zwrotnicą, powodując poważne uszkodzenia i konieczność czasochłonnej wymiany koła. Nowe elementy mocowania uchwytu koła zostały tak zaprojektowane, aby zapewnić większy prześwit, umożliwiając łatwiejsze usuwanie kamieni. Dodatkowo Audi Sport wprowadziło bardziej wytrzymałe felgi. Opony nowej generacji od głównego dostawcy BF Goodrich charakteryzują się bardziej trwałymi ścianami bocznymi, co sprawia, że są one mniej podatne na uszkodzenia.Komfort: lepsza osłona dla większej koncentracji
Audi stawia na załogi z ogromnym doświadczeniem, solidnym przygotowaniem oraz skutecznym współdziałaniem. Inżynierowie skoncentrowali się na optymalizacji izolacji akustycznej i uszczelnieniu kokpitu, aby ułatwić załogom wyjątkowo trudną pracę. Przeprowadzono modyfikacje przedniej maski, które skuteczniej odprowadzają błoto i wodę, co przekłada się na utrzymanie przedniej szyby w lepszym stanie.Osiągi: pomysły w wielu obszarach
Rozpoczynając od układu zawieszenia po zagadnienia związane z oprogramowaniem, a kończąc na detalach nadwozia i napędu elektrycznego, inżynierowie skrupulatnie analizowali różne aspekty, mając na celu uczynienie modelu Audi RS Q e-tron jeszcze bardziej wydajnym i dostosowanym do wymagań regulaminowych. Prace nad amortyzatorami, sprężynami i innymi komponentami samochodu umożliwiły zespołowi jeszcze dokładniejsze dopasowanie podzespołów, zmierzając do zbliżenia się do minimalnej masy wynoszącej 2100 kilogramów. Dotyczy to zarówno tylnej osłony nadwozia, jak i mniejszych zacisków hamulcowych, a także podnóżka dla pilota. Zmiany regulaminowe wprowadziły również niewielką modyfikację proporcji mocy do masy między modelem Audi T1U a konkurencyjnymi pojazdami w klasie T1. W sezonie 2023 wartość maksymalnej mocy silników elektrycznych, uwzględniając współczynnik wydajności, wzrosła z 263 kW na początku roku do 271 kW podczas Rajdu Dakar, a w styczniu 2024 roku wyniesie 286 kW. Jednocześnie regulamin zwiększa masę konkurencyjnych modeli T1 o 10 kilogramów, ustalając ją na poziomie 2010 kilogramów.Czasy serwisowania: krótsza praca, lepszy wynik
W poszukiwaniu doskonałości, zespół ds. rozwoju Audi Sport poddał analizie codzienne prace serwisowe, które występują podczas udziału w wyścigu. W rezultacie wielu czynnościom udało się przeprowadzić usprawnienia.Przykładowo, zespół wprowadził zmiany w połączeniach śrubowych, zoptymalizował uchwyty narzędziowe, opracował nowe rozwiązania do płynów eksploatacyjnych, oraz zastosował innowacyjne metody zamykania części nadwozia i stosowania połączeń śrubowych zamiast klejenia. Wszystko to przyczyniło się do zwiększenia prostoty i efektywności procesu serwisowego.
Rolf Michl, szef działu sportów motorowych, podkreśla: "Nasz zespół inżynierów wprowadził liczne kreatywne rozwiązania, dostosowując jeszcze bardziej samochód RS Q e-tron do wyzwań Rajdu Dakar. Zarówno kierowcy i piloci, jak i cała ekipa techniczna korzystają z tych innowacyjnych rozwiązań. Jesteśmy pewni, że jesteśmy doskonale przygotowani na wyzwania Rajdu Dakar". Audi systematycznie wprowadza zmiany i testuje je od połowy roku, zapewniając, że wszystkie innowacje zostaną wdrożone na czas przed startem w Rajdzie Dakar 2024.
źródło: Audi Group | autor: Redakcja