20 Paź 2014, 16:32
Temat jest bardzo złożony i wielowymiarowy dlatego trochę o nim tu napiszę.
Od momentu gdy KNF wydała dokument wytyczne dotyczące wynajmu z OC sprawcy rozpoczął się proces powolnego przejścia TU (Towarzystwo Ubezpieczeniowe).
Wynajmujący ma możliwość:
a. Pożyczenia samochód od TU sprawcy
MINUSY
TU może w każdej chwili odebrać samochód uzasadniając to tym, iż TCN (technologiczny czas naprawy) został przekroczony i już nie masz prawa do auta zastępczego. Czyli blacharz nie działa tak szybko jak fabryka więc proszę sobie radzić albo dogadywać się z blacharnią.
PLUSY
Brak
b. Skorzystania z usług wypożyczalni specjalizującą się w tego typu wynajmach, która zagwarantuje auto na cały czas trwania naprawy i sama będzie dochodziła zapłaty od TU
PLUSY
auta będziesz używał przez cały okres naprawy (nieważne jak długo będzie trwała naprawa)
MINUSY
brak
Prawa i obowiązki wynajmującego
1. Wynajmujący powinien dobrze udokumentować do czego potrzebny mu jest pojazd zastępczy, tj. powinien w taki sposób opisać potrzebę najmu aby zakwestionowanie było „prawie niemożliwe”. Elementy jakie powinny być w takim uzasadnieniu to:
Dojazdy codzienne do pracy, oczywiście praca powinna się znajdować daleko od domu.
Dojazdy do szkoły lub w wypadku rodziców dowozy dzieci do szkoły.
Dowozy członków rodziny do szpitala.
Inne niezbędne do funkcjonowania czynności, do których pojazd jest niezbędny.
2. Dojazd do supermarketu na zakupy niestety nie jest „niezbędny do życia” takie stanowisko przyjmują TU w walce o niepłacenie za auto zastępcze.
3. Czas najmu – jeśli zostawiasz auto w warsztacie auto zastępcze odbierz dopiero w momencie kiedy auto rzeczywiście zaczyna być naprawiane, gdyż TU może w połowie naprawy zakwestionować długość czasu naprawy i jako klient zostaniesz z niczym. Punkt ten dotyczy tylko szkód gdy auto jest jezdne tzn. zostało uszkodzone w takim stopniu, że można z niego korzystać.
4. Gdy auto jest „niejezdne” masz prawo do auta zastępczego od momentu szkody do zakończenia naprawy.
5. W sytuacji gdy w związku ze szkodą zostanie uznana szkoda całkowita, czasem na który przyznawany jest pojazd zastępczy jest czas od: zdarzenia do momentu wypłaty środków tytułem rekompensaty za szkodę całkowitą.
6. Co w sytuacji gdy TU zabrało auto, a naprawa trwa dalej. Niestety takie sytuacje coraz częściej mają miejsce, wynika to z tego, iż TU w ten sposób zmniejszają koszty pojazdu a dzieje się to poprzez skrócenie czasu najmu (uzasadniając TCN który zawsze szybciej mija niż naprawa trwa w rzeczywistości). Niestety po tym jak auto zostało już raz wydane i odebrane bardzo trudno jest wynegocjować auto zastępcze i jedyne co poszkodowanym pozostaje to wynająć auto na normalnych warunkach z wypożyczalni płacąc za nie z własnych środków.
7. Zaniżanie cen najmu w stosunku do rzeczywistych. Najczęściej dzieje się to w taki sposób iż ubezpieczalnie podpisują (na sobie tylko znanych warunkach porozumienie – cennik) z jakimiś globalnymi wypożyczalniami i następnie podają je jako wyznacznik ceny na „rynku lokalnym”. Ceny mogą różnić się o 100% w stosunku do innych wypożyczalni. Ale cóż aby wygrać pozostaje sąd lub wędrówka od sądu do sądu.
Podsumowanie
Mamy system który powinien zagwarantować poszkodowanym rekompensatę ale cały czas dziurawy a TU które cały czas kwestionują zasadność auta zastępczego przeciągają w nieskończoność proces wypłaty środków, a co za tym idzie zniechęcają wypożyczalnie do tego typu działań.
Ważne Pojęcia
TCN (technologiczny czas naprawy) – to czas który wyliczany jest przy pomocy systemów kalkulacji kosztów naprawy. Niestety czasy podane w tymże systemie są równe czasom naprawy jakiegoś elementu w fabryce. tzn jeśli w fabryce montaż błotnika trwa 10 minut to znaczy, że czas dla naprawy dla takiego elementu w blacharni powypadkowej także powinien trwać 10 minut. Jest to fikcja, której do tej pory nikomu nie udało się zakwestionować.
Wytyczna KNF – są to wytyczne które Komisja Nadzoru Finansowego wydała aby przeciwdziałać braku rekompensaty za auto zastępcze, jak prawie zawsze z marnym skutkiem.
Z życia wzięte:
1. Towarzystwa kwestionują konieczność wynajmu samochodu i dopraszają się o:
- Zaświadczanie z pracy o zawodzie i miejscu wykonywania pracy
- Oświadczeniu iż nie ma żadnego innego sposobu który w „trochę gorszym standardzie” pozwoli na zaspokajanie potrzeb czyli jeśli autobus pod nosem i dowiezie w czasie +50% w stosunku do auta to auto się nie należy
- I wszelkich innych tj.
- Zaświadczeniu o chorych rodzicach jeśli w uzasadnieniu wynajmu to było wskazane jako powód konieczności wykorzystana pojazdu zastępczego
Itp...
2. Towarzystwa uśredniają cenę wynajmu i robią to w ten sposób iż biorą najtańsze wypożyczalnie z regionu i ich stawki podają w uzasadnieniu (o ile w ogóle podają).
Tutaj wyjątkowa jest firma WARTA która podpisała umowę z największą Polską wypożyczalnią Express i ustalili sobie stawki wyglądające następująco:
Klasa Netto/ dzień Brutto/ dzień
Klasa A+ Fiat Panda, Chevrolet Spark 44,71 54,99
Klasa B Suzuki Swift, Hyundai i20 56,10 69,00
Klasa C Hyundai i30, Opel Astra 59,35 73,00
Klasa D Ford Mondeo, Skoda Octavia 92,68 114,00
Klasa E Mercedes C180, Nissan Qashqai 122,76 150,00
I korzystają z tych stawek w celu zaniżenia średniej wartości wynajmu dla wynajmu z OC sprawcy.
Stawki powyżej są o ok 30-50 % niższe aniżeli średnie stawki w wypożyczalniach i znacznie zaniżają cenę najmu.
3. Towarzystwa zaniżają czas trwania naprawy korzystając ze wspomnianego powyżej TCN i wychodzi iż lakierowanie auta i naprawa np. zderzaka powinna trwać 2 dni a w rzeczywistości żadna blacharnia nie zrobi tego poniżej 5 dni.
4. Czas na sprowadzenie części i na wydanie/ zwrot auta.
Różne towarzystwa różnie przyznają w swoich kalkulacjach czas na wydanie i zwrot auta niektóre dają 2 dni (1 na zwrot a drugi na wydanie), inne natomiast „płaca” tylko za jedne dzień. W sytuacji w której oddanie auta jest o 16 „po pracy” jednego dnia a zwrot „po pracy” innego dnia jest to fizycznie możliwe ale gdy jest tak iż wypadek a co za tym idzie konieczność wydania auta zastępczego odbyło się rano a zwrot następuje „po pracy” popołudniu 1 dzień jest niewystarczalny.
Co do części i czasu oczekiwania, jest wiele przypadków nawet dla samochodów nowych gdzie czas oczekiwania na części jest znacznie dłuższy aniżeli 1 dzień. Jeśli są to auta klas premium to taki czas może trwać nawet do 2-3 miesięcy i wtedy ogromna ilość dokumentów jest potrzebna w celu udowodnienia, iż blacharnia zrobiła wszystko co w swojej mocy aby „zdobyć” możliwie szybko część.
5. Terminy płatności – nie zdarzyło mi się w tym roku aby jakiekolwiek TU ubezpieczeniowe zapłaciło wcześniej aniżeli 30 dni od daty otrzymania faktury. Niestety jest to kolejna metoda na to aby zniechęcić i wykończyć wypożyczalnię poprzez brak płynności finansowej. Standardowo na fartuchach umieszczam płatność w terminie 14 dni od daty otrzymania faktury (faktury wysyłam droga mailową).
W załączniku kilka uzasadnień jakie otrzymuję od TU.
I jeszcze jedno:
Dlaczego wytyczne KNF-u zniknęły z internetu i nigdzie nie można ich znaleźć czyżby TU było to nie na rękę?