Autobusy są stosunkowo rzadko poddawane adaptacjom i wykorzystywane do innych niż tradycyjne zastosowań. Niemniej jednak czasami, szczególnie ze względu na duże wymiary nadwozi oraz wyższy niż w samochodach ciężarowych komfort jazdy, wykorzystuje się je do nietypowych zadań.
W ostatnich latach coraz częściej pojawiają się na drogach nietypowe autobusy. Należy jednak przypomnieć, że historia adaptacji nadwozi autobusowych do nietypowych zastosowań sięga kilkudziesięciu lat. Co ciekawe, spory wkład w rozwój tej gałęzi motoryzacji wnieśli również polscy producenci. Wieloletnie tradycje w konstrukcji autobusów specjalnego przeznaczenia ma Autosan. Pierwsze nietypowe autobusy powstały w Sanoku już w latach 60. XX w. Zbudowano je w oparciu o podzespoły autobusu San H-100 i były to m.in. mobilne biblioteki oraz kina objazdowe. W latach 70., 80. i 90. XX w. powstało wiele interesujących konstrukcji autobusów specjalnych na bazie popularnego modelu H-9, m.in. mobilne laboratorium i klimatyzowana sala konferencyjna. Współcześnie Autosan produkuje autobusy specjalne przeznaczone np. dla policji i więziennictwa. Produkcją nietypowych autobusów zajmuje się również inny duży polski producent – Solaris. Zakłady w Bolechowie mogą poszczycić się wykonaniem m.in. Oribusu (mobilnego salonu kosmetycznego dla firmy kosmetycznej Oriflame) na bazie Neoplana N316 SHD, a także autobusu na potrzeby straży pożarnej oraz kilku ambulansów do poboru krwi na bazie Vacanzy.
Wyzwanie dla producenta Nietypowa zabudowa nadwozia autobusu stanowi dla producenta spore wyzwanie. Choć podstawę większości autobusów specjalnych stanowią w zdecydowanej większości pojazdy seryjne, konstrukcja i stylizacja ich nadwozi wymagają osobnego projektu. Wnętrze autobusu może przeobrazić się w komfortowy salon z fotelami i stołami, nowoczesną salę konferencyjną, doskonale wyposażone laboratorium czy gabinet lekarski. W USA popularne są także samochody kempingowe zbudowane w oparciu o nadwozia dużych autobusów. Pojazdy takie zapewniają użytkownikom komfort porównywalny bardziej z prawdziwym domkiem letniskowym niż ciasnymi wnętrzami kamperów powstałych na podwoziach dostawczaków.
W przypadku autobusów przygotowywanych dla policji i służby więziennej zmiany polegają na montażu solidnego, choć niekomfortowego wyposażenia. Autobusy służące do przewozu więźniów wyposaża się w niewielkie okna, a wnętrze zabudowuje sztywnymi, odpornymi na mechaniczne uszkodzenia, ławkami. Pojazdy interwencyjne dla policji wyposaża się m.in. w kraty chroniące przewożonych funkcjonariuszy.
Oprócz dużych producentów autobusów zabudowami specjalnymi zajmują się w Polsce również małe firmy, specjalizujące się na co dzień w modernizacji i zabudowach seryjnych pojazdów dostawczych i ciężarowych. Najbardziej nietypowe autobusy specjalne wymagają nie tylko znacznej ingerencji w nadwozie, ale też w układ jezdny i napędowy. Na fotografiach prezentujemy dwa przykłady: autobus terenowy i autobusamfibię. Pierwszy służy do przewozu turystów po bezdrożach. Wyjazdy do "dziewiczych" zakątków świata stają się ostatnio coraz popularniejsze, a jednocześnie turyści mają wysokie wymagania związane z komfortem i bezpieczeństwem, dlatego wydaje się, że przyszłość autobusów terenowych może być całkiem dobra. Z kolei amfibia jest raczej jedną z tych propozycji, które mają pokazać możliwości współczesnej techniki. Z pewnością niektórzy producenci podejmują się ambitnych projektów specjalnej zabudowy nadwozi autobusowych właśnie ze względu na prestiż związany z ich produkcją.
Autobus amfibia
[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
Typowe i nietypowe konstrukcje Jako podstawa konstrukcji autobusów specjalnych służą zazwyczaj autobusy turystyczne i międzymiastowe. Najpopularniejszym rodzajem autobusu specjalnego są gimbusy. Jednak w przypadku tych pojazdów zmiany w porównaniu z seryjnymi autobusami są zazwyczaj niewielkie. W Polsce gimbusy są dostarczane głównie przez Autosana i Kapenę. Autobus przystosowany specjalnie do przewozu dzieci wyposaża się zazwyczaj w składane tablice do zewnętrznego oznakowania, windę dla dzieci niepełnosprawnych oraz pomarańczowe światło ostrzegawcze używane podczas wsiadania i wysiadania dzieci. Charakterystyczną cechą gimbusów jest też oczywiście ich kolor. Wewnątrz montuje się zwykle fotele znane z autobusów międzymiastowych, pokryte kolorowymi, przyjemnymi dla dzieci tkaninami. Dzięki wykorzystaniu jako podstawy gimbusów konstrukcji autobusów międzymiastowych nadają się one nie tylko do codziennego dowożenia dzieci do szkół, ale także na dalsze wycieczki.
Innym popularnym przykładem autobusów specjalnych są te, które służą do transportu pasażerów po płytach lotnisk. Niektóre z nich (np. Neoplan Apron) mają nadwozia o nietypowych wymiarach (głównie większą szerokość niż dopuszczone do ruchu po drogach publicznych), inne powstają na bazie typowych autobusów miejskich (np. Solaris Urbino). Autobusy lotniskowe mają zwykle niewielką liczbę miejsc siedzących.
Ze względu na stosunkowo wysoki komfort jazdy i przestronne nadwozia autobusy turystyczne mogą z powodzeniem służyć jako podstawa do budowy mobilnych sal konferencyjnych. Zamiast kilkudziesięciu foteli pasażerskich montuje się stolik i kilka wygodnych foteli, resztę miejsca przeznacza się np. na biuro, kuchnię itp. Coraz częściej autobusy wykorzystuje się także jako mobilne placówki usługowe i dla służby zdrowia. Często bardzo nietypowe egzemplarze powstają na specjalne zamówienie i są jedynymi w swoim rodzaju pojazdami na świecie podnoszącymi prestiż zarówno klienta, jak i producenta.
źródło: Piotr Muskała / samochody-specjalne.com.pl
Jak sprawdzić normę emisji spalin? Jak można sprawdzić normę emisji spalin EURO? Nie widzę takiej informacji w dowodzie rejestracyjnym, ani karcie pojazdu. Są jakieś strony, gdzie można byłoby to sprawdzić np. po nr VIN?
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.