Autolaweta do 3,5 t - kilka nurtujących pytań

14 Sie 2018, 12:12

Witam wszystkich proszę o odpowiedź na kilka nurtujących pytań:
1. chce zakupić auto dostawcze do 3,5 DMC z zabudową autolawety (najazd, wyciągarka itd.). część tych aut zarejestrowana jest na samochód ciężarowy a część na pojazd specjalny pomoc drogowa. Co jest lepsze pod względem rejestracji? plusy minusy. Która wersja rejestracji przysparza mniej problemów prawno-dokumentowych?
2. posiadam kat B, pojazd ma być użytkowany jako uzupełnienie działalności w pl i niedaleko siedziby firmy (lokalnie) a nie główna działalność gospodarcza, czy potrzebne są jakieś dodatkowe zezwolenia licencje, tachograf, przewóz rzeczy, itd ?
3. Czy pojazd specjalny wymaga dodatkowych dokumentów do jego prowadzenia oprócz prawa jazdy kat B?
4. Czy w pojazdach pomocy drogowej do 3,5 t (powiedzmy do 50 tys zł) są takie które mają najazd opuszczany hydraulicznie czy raczej nie uda się znaleźć fajnego autka w tej kategorii z tą opcją.
5. Gdzie i jakie marki autka szukać w przedziale do 50 tys zł?
Proszę o odpowiedzi ludzi znających temat pomocy drogowej a nie cytowanie ustaw bo z ustaw a dokładniej przepisów UE niby wynika ze przy DMC do 3,5 nie potrzeba nic więcej. Dzięki z góry za każdy wpis. Jeśli zamieściłem wpis nie w tej kategorii z góry przepraszam kolegów i koleżanki ale część wpisów na forum o autolawetach jest w kategorii sam. ciezarowe
pawelrzeszow
Nowicjusz
 
Posty: 2

17 Sie 2018, 13:05

pawelrzeszow napisał(a):część tych aut zarejestrowana jest na samochód ciężarowy a część na pojazd specjalny pomoc drogowa. Co jest lepsze pod względem rejestracji? plusy minusy. Która wersja rejestracji przysparza mniej problemów prawno-dokumentowych?
Samochód specjalny będzie miał niższe OC i brak podatku drogowego. Ale wracając do tematu chcesz lawetę do 3,5t DMC więc te które są zarejestrowane na ciężarowe mogą przewozić większe ładunki powyżej 3,5t DMC.
Moim zdaniem najlepiej będzie zarejestrować jako pojazd specjalny (pomoc drogowa) z przeznaczeniem przewóz pojazdów lub tylko autolawetę wtedy nie możesz świadczyć pomocy na drodze i tylko przewozisz samochody tu masz najmniejsze wymagania co do samej zabudowy pojazdu i dokumentów.

pawelrzeszow napisał(a): posiadam kat B, pojazd ma być użytkowany jako uzupełnienie działalności w pl i niedaleko siedziby firmy (lokalnie) a nie główna działalność gospodarcza, czy potrzebne są jakieś dodatkowe zezwolenia licencje, tachograf, przewóz rzeczy, itd ?
Do zarobkowego przewozu licencja będzie potrzebna tacho już nie chyba że przekroczysz 3,5t DMC.

pawelrzeszow napisał(a):Czy pojazd specjalny wymaga dodatkowych dokumentów do jego prowadzenia oprócz prawa jazdy kat B?
Z tego co wiem to nie.

pawelrzeszow napisał(a):Czy w pojazdach pomocy drogowej do 3,5 t (powiedzmy do 50 tys zł) są takie które mają najazd opuszczany hydraulicznie czy raczej nie uda się znaleźć fajnego autka w tej kategorii z tą opcją.
Znajdziesz ale pamiętaj że to dodatkowy ciężar. Taki mechanizm waży swoje zabierając kg od ładowności więc lawety do 3,5t DMC mają najczęściej krótkie kabiny i najazdy przyczepiane ręcznie tak aby cały samochód autolawety ważył jak najmniej.

pawelrzeszow napisał(a):Gdzie i jakie marki autka szukać w przedziale do 50 tys zł?
Szukaj normalnie w ogłoszeniach ale zwróć uwage na dopuszczalną ładowność bo są takie które mają np 1100kg ale są i takie którymi przewieziesz 1600kg więc lepiej wybrać taki z większą ładownością :) Z tego co sam jakiś czas temu się rozglądałem to Mastery wychodziły całkiem nieźle w przedziale cenowym który masz do wykorzystania.

Zerknij sobie też do tematu transport-drogowy-autolaweta-vt14100.htm
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

17 Sie 2018, 14:04

Wielkie dzięki Cichy za odpowiedzi jeszcze chciałem dopytać:
"Samochód specjalny będzie miał niższe OC i brak podatku drogowego. Ale wracając do tematu chcesz lawetę do 3,5t DMC więc te które są zarejestrowane na ciężarowe mogą przewozić większe ładunki powyżej 3,5t DMC.
Moim zdaniem najlepiej będzie zarejestrować jako pojazd specjalny (pomoc drogowa) z przeznaczeniem przewóz pojazdów (licencja jest niezbedna?) lub tylko autolawetę wtedy nie możesz świadczyć pomocy na drodze i tylko przewozisz samochody tu masz najmniejsze wymagania co do samej zabudowy pojazdu i dokumentów."
Każdy samochód dostawczy do 3,5 t jest rejestrowany jako samochód ciężarowy w dowodzie (np. Iveco daily do 3,5 t tez w dowodzie jest wpisane samochód ciężarowy).
Ale jeśli dobrze cie zrozumiałem to okey szukam samochód specjalny (pomoc drogowa).
"Do zarobkowego przewozu licencja będzie potrzebna tacho już nie chyba że przekroczysz 3,5t DMC."
Czyli jednak do pomocy drogowej potrzebna jest licencja? Każdy mówi co innego i już sam nie wiem kogo słuchać. Chyba że jest opcja ze pomoc drogowa jest bez licencji a przewóz auta w innym przypadku niż z wypadku już wymaga licencji ale to trochę bez sensu chyba?

Zauważyłem ze mastery i fordy transity maja największe ładowności miedzy 1400 a 1600 kg.

Jak możesz odpisze na moje wątpliwości proszę lub inni koledzy znający dobrze te tematy.
pawelrzeszow
Nowicjusz
 
Posty: 2

17 Sie 2018, 14:15

W skrócie jest tak jak chcesz tylko przewozić samochody z punktu A do B to wystarczy ci autolaweta i jak przewozisz dla siebie to nie potrzebujesz nic więcej jak zmieścisz się do 3,5t DMC. Jak przewozisz zarobkowo to musisz mieć jeszcze licencję ale chyba tylko jak jedziesz za granicę naszego państwa (tak wynika z moich informacji) i to powinno wystarczyć przy takiej ładowności.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

27 Sie 2018, 23:01

Do przewozu zarobkowego dla pojazdów specjalnych do 3,5t absolutnie nie jest potrzebna żadna licencja ani tacho.
mario736
Obserwowany
 
Posty: 2
Zdjęcia: 4
Prawo jazdy: 09 08 1991
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Renault Master IV
Silnik: 2.3 Dci 165KM
Paliwo: Diesel
Typ: Inny
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2016

29 Lut 2020, 15:45

Jeżdżę na pomocy drogowej w radomiu i powiem że nie jest to łatwy kawałek chleba, ale życzę powodzenia, no i potwierdzam do 3,5 tony wszystko jest uproszczone.
samojezdny
Obserwowany
 
Posty: 2
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Niespodziewany pieszy na drodze
    Piesi, rowerzyści i motocykliści są ofiarami ponad połowy śmiertelnych wypadków drogowych w Polsce. Z tych grup piesi stanowią aż 35% zabitych, co jest bardzo niepokojące w kontekście średniej w krajach Unii Europejskiej, ...

20 Sty 2021, 22:25

Pozwolę sobie odświerzyć temat. Wszystkie lawety do 3,5 tony jezdzą przeładowane legalna ładownosc mastera około 1,2t dukato 1,35 t iveko z 900klio. załadam że lawety sa wyposazone w najazdy aluminiowe z wyciagarka i kogutem nie oszukujmy się alternatywą i jedyna laweta do 3,5t która ma legalna ładownosc od 1600 do 2150 [reklama] w zaleznosi czy ma dokladana przyczepke podspód to VW T6. A to że w dowodzie rejestracyjnym maja ładownośc to magia naszych diagnostów
Ostatnio edytowany przez Kao, 20 Sty 2021, 23:03, edytowano w sumie 1 raz
Powód: Regulamin
MStuning1
Nowicjusz
 
Posty: 3
Zdjęcia: 1
Miejscowość: Dąbrowa górnicza
Auto: BMW
Silnik: 3.0D
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2005

11 Cze 2024, 21:03

Witaj,

Twoje pytania dotyczą zakupu i użytkowania autolawety do 3,5 tony. Poniżej znajdziesz szczegółowe odpowiedzi na każde z nich:

### 1. Rejestracja jako samochód ciężarowy vs. pojazd specjalny pomoc drogowa
- **Samochód ciężarowy**:
- **Plusy**:
- Prostsza rejestracja i mniej formalności.
- Niższe koszty rejestracji.
- **Minusy**:
- Może wymagać dodatkowych zezwoleń na przewóz rzeczy w ramach działalności gospodarczej.
- Ograniczenia dotyczące parkowania i wjazdu do niektórych stref miejskich.

- **Pojazd specjalny pomoc drogowa**:
- **Plusy**:
- Zwykle lepsze warunki parkowania i wjazdu do stref miejskich.
- Specjalne oznaczenia i sygnały mogą ułatwić pracę.
- **Minusy**:
- Wymaga dodatkowych formalności przy rejestracji.
- Może być droższe w rejestracji i ubezpieczeniu.

### 2. Dodatkowe zezwolenia i licencje
- **Działalność lokalna i uzupełniająca**:
- Przy DMC do 3,5 tony nie potrzebujesz tachografu ani licencji transportowej, jeśli pojazd jest używany lokalnie i nie jest głównym środkiem działalności gospodarczej.
- Jeśli przewozisz rzeczy w ramach działalności, może być wymagane zgłoszenie tego faktu odpowiednim władzom (np. GITD w Polsce).

### 3. Dodatkowe dokumenty dla pojazdu specjalnego
- **Prawo jazdy kategorii B**: Wystarczy do prowadzenia pojazdów specjalnych do 3,5 tony.
- **Dodatkowe dokumenty**: Mogą być wymagane dodatkowe kursy lub szkolenia, szczególnie jeśli pojazd jest wyposażony w specjalistyczny sprzęt (np. wyciągarki hydrauliczne).

### 4. Pojazdy z najazdem opuszczanym hydraulicznie
- W przedziale do 50 tys. zł można znaleźć pojazdy z najazdem opuszczanym hydraulicznie, ale mogą one być starsze lub mieć większy przebieg.
- **Marki do rozważenia**:
- Iveco Daily
- Fiat Ducato
- Renault Master
- Ford Transit

### 5. Gdzie szukać i jakie marki aut
- **Platformy online**:
- Allegro
- OLX
- Otomoto
- Mobile.de (dla pojazdów z Niemiec)
- **Marki**:
- Iveco Daily: znane z wytrzymałości i dobrej zdolności holowniczej.
- Fiat Ducato: popularne wśród autolawet, dobrze radzą sobie z obciążeniem.
- Renault Master: solidne i często używane jako autolawety.
- Ford Transit: wszechstronne i często dostępne w przystępnych cenach.

### Dodatkowe uwagi:
- **Ubezpieczenie**: Upewnij się, że masz odpowiednie ubezpieczenie OC oraz rozważ dodatkowe ubezpieczenia (np. AC, NNW).
- **Przegląd techniczny**: Regularne przeglądy techniczne są kluczowe, szczególnie przy pojazdach używanych do przewozu innych pojazdów.
- **Szkolenie**: Rozważ dodatkowe szkolenia z zakresu obsługi sprzętu specjalistycznego i zasad bezpieczeństwa na drodze.
laweta247
Nowicjusz
 
Posty: 45
Zdjęcia: 1
Miejscowość: Warszawa