Automat - luksus na siłę?

02 Lut 2020, 15:34

Sam mam dwa automaty - jedno auto miało być najdroższą wersją auta segmentu D, a druga do miasta... a hybrydę w manualu widziałem tylko parę razy. Przyznaję jednak bez żalu i po paru kalkulacjach, że nie ma to większego sensu poza wygodą - nawet system asysyty parkowania pozwala uniknąć stłuczek na parkingu, a to w porównaniu do automatu jest traktowane jak pierdoła :wink:

Martwi mnie nieco podejście do samego automatu jak i komentarze typu "następne auto to już musi być automat, obiecałem sobie" i okej, niech sobie kupuje co chce tylko skupmy się bardziej na podejściu - automat jest tutaj traktowany jak luksus, który trzeba mieć... i nie ma to żadnego sensu :D Możecie mnie zagryźć, ale auto 5-drzwiowe ma już jakiś sens, ileś tam koni też czy kamera cofania również oraz cała inna masa pierdół, którzy chcą kierowcy... ale nie automat :D

Wiem, że fajnie się jeździ takim autkiem, ale ostatnio wsiadłem do manuala i serio jest to, aż takie męczące? Postanowiłam nim jechać częściej niż automatami i moim zdaniem kwestia wprawy, potem już naprawdę automat potrafi zanudzać i sprawiać jazdę nieciekawą. Pomijam już mitologię o bólu nogi w czasie jazdy w korku - stopa chyba nadal takim osobom wisi w powietrzu.

To tyle z odczuć, ale skupmy się na bardziej logicznych aspektach:
- automat jest drogi w naprawie - naprawa przeciętnej skrzyni to około 10 tys. Zwłaszcza, gdy ten jakże niesamowity luksus potrafi być zrobiony beznadziejnie.
- automat więcej pali - może najnowsze i najdroższe lub hybrydy mniej palą, ale zwykły benzyniak? Nie ma mowy, zabawne są tematy dorabiania LPG do automatu i sam się trochę przejechałem na tym - nawet jak zbytnio na koszta benzyny nie zwracałem uwagi tak już zacząłem, by takie koszta osiągnąć w automacie jak na manualu to trzeba chyba jechać wyczynowo.
- automat upośledza auto pod względem prędkości - płacisz po to, by mieć wolniejsze auto, najlepiej przejechać się danym modelem w manualu i automacie, czasami tracisz 2 sekundy do setki, a czasami więcej. Czy to dużo? To tak jakbyś jechał z wolniejszym silnikiem. Znowu najnowsze auta może są nawet szybsze... ale nie zwykły benzyniak.
- automat sprawia, że jazda jest bardziej niebezpieczna - najprostszy przykład to kursant w Lce. Automat będzie dla niego dużo bardziej przyjazny, bo wymaga mniej uwagi - tego się chyba domyśli każdy. Jednak to, że ta mniejsza ilości uwagi zwiększa szansę na wypadek? Już nie. Nie nabierajcie się na bzdury "bo auto Ci zgaśnie" - to jest właśnie jedna z tych rzeczy dzięki, której jesteś skupiony na jeździe, cały czas masz to z tyłu głowy i to wymusza na Ciebie skupienie.
- automat jest znacznie droższy w zakupie - dobrze doposażony manual bez tych wszystkich mankamentów takich jak wyżej kosztuje taniej niż najtańszy automat.*

* tutaj chciałbym zwrócić uwagę, na rzeczy, które faktycznie się opłacają pod względem komfortu czy bezpieczeństwa:
- tempomat - przy prostej drodze działa niczym automat z tą różnicą, że palisz mniej paliwa, tempomat aktywny zapewnia w dodatku bezpieczeństwo.
- pomoce w jeździe jak wspomaganie jazdy pod górkę - które potrafią uczynić jazdę manualem znośniejszą, manual to nie tylko łysa Skoda Fabia.
- systemy bezpieczeństwa - radzę o niektórych jednak poczytać, nie mam tutaj na myśli takich oczywistości jak ABS tylko te bardziej rozwinięte systemy.
- kamera cofania, czujniki i asystent parkowania - ułatwia uniknąć stłuczki parkingowej, jest nawet pomysł w USA, by obowiązkowo wyposażyć w takie rzeczy samochody, bo koszta jakie stłuczka/stłuczki spowoduje/ą są większe niż instalacja takiego systemu.
- klima, ogrzewanie, regulacje - poza klimą są to pierdoły na poziomie automatu z tym, że nie mają też takich wad.

Kupujcie co chcecie, może to faktycznie takie "muszę mieć automat" jest jak skocz na bungee, który chciało się zrobić czy po prostu dla niektórych to jedyna opcja, by być kierowcą? Reszcie chciałem tylko zwrócić uwagę z własnego doświadczenia, by bardziej zwracać uwagę na niektóre rzeczy, nie traktować manuali jako coś mniej luksusowego czy gorszego co czasami zauważam. Chętnie też poczytam co inni o tym myślą z czym się nie zgadzają lub co, by dodali - w końcu to off-topic.
Marcel2727
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 435
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Bartolekk ma wtyki u moderacji
Silnik: SzybszyOdTwojego
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2020
0

02 Lut 2020, 16:38

Najpierw sprawa nie związana z tematem.
Z tego co pamiętam, to miałeś chyba trochę inne motto :mrgreen:
Czyżby ktoś poczuł się urażony :?: :lol:
Teraz automat. W zeszłym roku zmieniałem auto i automat chodził mi po głowie. Mógłbym wziąć trochę mniejsze auto od Outlandera, ale z automatem. I byłem blisko Renegade 1,3 150KM w automacie. Jednak nie mogłem przełknąć koszmarnie dużego opóźnienia w reakcji na gaz. Prawie doprowadziłem do stłuczki. A mianowicie chciałem się wcisnąć w lukę na rondzie(luka była spora i Lancerem nie miałbym żadnych problemów. Dojeżdżałem do ronda i zwolniłem na tyle, żeby się dopasować do tej luki, ale po dodaniu gazu minęła baaardzo długa chwila, zanim auto zaczęło przyspieszać i prawdopodobnie zmusiłem kierowcę do hamowania, a ile się strachu najadłem :mrgreen:
Najlepiej podpasowała mi(he he) CVT, ale z turbodoładowanym silnikiem, czyli Eclips Cross, tylko niestety było to poza moim budżetem. CHR w hybrydzie też nie zrobiła na mnie dobrego wrażenia. Bardzo dobrze za to, jeździło mi się Renegade 1.0 w manualu, ale tu nie przeskoczyłem kwestii psychologicznej :lol:
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3750
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
1

02 Lut 2020, 18:07

W sumie pamiętam, chociaż miałem na myśli nadal to samo - nie robić z automatu nie wiadomo co. Jednak producenci swoje i jakiś pryk za 30 tys. potrafi kosztować 45/50 tys. Dlaczego? A no włożyło się automat i to wszystko :D Przy hybrydach i elektrykach to zrozumiałe ze względu na budowę. Co raz więcej jest automatów i będzie, ale chyba pora przestać traktować to jako nie wiadomo co.
Marcel2727
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 435
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Bartolekk ma wtyki u moderacji
Silnik: SzybszyOdTwojego
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2020
0

03 Lut 2020, 08:51

Nie każdy myśli o ściganiu się automatem a kupując auto nowe masz gdzieś koszta napraw bo Cie to nie spotka.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16555
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4
1

06 Lut 2020, 02:31

Tyle, że nadal masz cenę. Hyundai i10 czy i20 - cena rośnie o 15-20 tys. Chcesz coś droższego to Corolla - tam nawet hybryda za dużo nie daje pod względem spalania, a osiągi są mizerne... chyba, że stać Cię na najdroższą wersję, ale wtedy masz Passeratti w podobnej cenie itd.

Dodaj do tego wyposażenie samego auta - kupisz podgrzewanie, asystenta, gps, elektryczne szyby, tempomat aktywny, klimę automatyczną zamiast manualnej i sporo innych pierdół i jeszcze Ci zostanie, a tak to masz "goły" automat.

Zaczniesz gadać o wygodzie, ale to wszystko da dużo więcej wygody (i to nie tylko kierowcy) i nie pogarsza auta, a nawet sprawia, że manualem się łatwiej jeździ - system informujący o zmianie biegu, wspomagania ruszania pod górkę itd.

Wiem, że piszesz o ludziach, który po prostu lubią automat i chcą go mieć tak czy siak bez względu na resztę tylko ja o takich kierowcach nie piszę.
Marcel2727
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 435
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Bartolekk ma wtyki u moderacji
Silnik: SzybszyOdTwojego
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2020
0

06 Lut 2020, 08:57

Może jak zaznasz dużego zakorkowanego miasta albo innego kraju gdzie na każdym kroku jest próg zwalniający i rondo lub pojedziesz w góry to nabierzesz pokory dla automatu
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16555
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4
0
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ferrari LaFerrari hybrid - 2,7 sek., 950 KM
    W chwili wprowadzenia na rynek w 2013 roku model ten był nie lada sensacją. Była to bowiem zarówno pierwsza hybryda w historii legendarnej, włoskiej marki, jak również najszybszy model w jej dziejach. Zaplanowano ...

06 Lut 2020, 16:24

I tutaj zaskoczenie, bo w takich miastach bardzo często się poruszam - stąd ostatnio też pomysł zakupu Yariski. Co do korków to się zgodzę, jednak to też kwestia wprawy - tylko nie pisz mi o bajkach typu "bolą nogi", bo prędzej przy automacie rozbolą Cię plecy od siedzenia. Przy sytuacjach, gdzie włączasz się do ruchu czy wyjeżdżasz z podporządkowanej manual jest z kolei lepszy, nie mówiąc już o ruszaniu przy światłach. Z górami jak pisałem są systemy pomocniczne + sporo stromych tras wymaga gazu i hamulca, lekko się cofasz i to tyle.

Co do ronda i progu to nie rozumiem, wystarczy zredukować prędkość, by nie uderzyć głową w sufit, a przy rondzie czasami ją zwiększyć, by się wcisnąć. Znowu dynamika, która w manualu jest lepsza.

Jeśli ktoś ma faktycznie problemy z takimi rzeczami to niech kupi automat - ogólnie jest to chyba jakieś tabu polecania mniej doświadczonym kierowcom automatu, ale znowu nie mowa tutaj o takich osobach.
Marcel2727
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 435
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Bartolekk ma wtyki u moderacji
Silnik: SzybszyOdTwojego
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2020
0

06 Lut 2020, 21:45

Słuchaj Twoje przekonania są troszku śmieszne no ale są Twoje i możesz sobie je podtrzymywać, Tobie wygodniejszy manual to jezdzić manualnem, przecież nikt Ci nie narzuca automatu.
Marcel2727 napisał(a):Co do ronda i progu to nie rozumiem, wystarczy zredukować prędkość,
ta tylko jak na odcinku 2 km masz 10 razy to zrobić bo też przecież trzeba zredukować bieg to co jest wygodniejsze automat czy manual

Marcel2727 napisał(a):rzy sytuacjach, gdzie włączasz się do ruchu czy wyjeżdżasz z podporządkowanej manual jest z kolei lepszy, nie mówiąc już o ruszaniu przy światłach.
Lepszy w czym?

Marcel2727 napisał(a):Z górami jak pisałem są systemy pomocniczne
jaki systemy?
A co powiesz gdy masz wdrapać się 10 km pod górę z prędkością max 40 km/h i biegi jakich używasz to 2 i 3 na przemian albo jak jezdzasz pod spore wzniesienie 2 bieg jest juz za niski a 3 jeszcze nie daje rady i musisz go wysoko kręcić na 2 żeby nie zadusił się na 3. Automat robi wszystko za Ciebie.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16555
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4
0

07 Lut 2020, 15:09

Może Ci wyjaśnię - każdy powinien jeździć czym chce, a kieruje to co napisałem do osób niezdecydowany. Jak dla kogoś automat jest tym skokiem na bungee, który musi zrobić to niech zrobi, Ty tutaj już prędzej coś narzucasz.

2km i 10 razy? Pisałeś o korku i się zgodziłem, jeśli tak często wachlujesz to jest, to powód, by automat przemyśleć. Pomijam zużycie benzyny i całą resztę, ale przy wprawie nie jest to męczące ani nie jest to jakiś większy mankament. Podgrzewana kierownica to też jest wygoda, ale otrzesz ręce i już masz ciepłe + rękawiczki, a tak to nie musisz. Tyle, że nie masz, takich wad jak przy automacie.

W dynamice? Automat zbiera się dużo wolniej, pytasz się o systemy, nie rozumiesz, że ciągle piszę o zwykłych samochodach, a nie o czymś premium (co też napisałem). Jeśli automat ma Ci co chwilę zmieniać biegi z 2 na 3, bo nie potrafisz trochę wolniej jechać np. 35-30 km/h, by już ta dwójka była to raczej Ci automat za dobrze nie posłuży, ale to już nie problem tego co kupił auto. Nie chwaliłbym się przypadłością "byle jak najszybciej".

Może teraz jazda na półsprzęgle i nóżka się męczy? Czy wciskanie mi jakiejś dziwnej ideologii, że jak nie jedziesz automatem w mieście to jesteś dziwny? Jak zwykle szukanie problemu tam, gdzie go nie ma.
Marcel2727
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 435
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Bartolekk ma wtyki u moderacji
Silnik: SzybszyOdTwojego
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2020
0

07 Lut 2020, 15:51

Jesteś mocno ograniczony co zresztą udowadniasz kolejny raz, "doświadczenie" internetowe i zero praktyki. Nie chce mi się z Tobą dyskutować bo i tak wierzysz tylko w swoje ideologie i nie dopuszczasz nic innego, to też swojego rodzaju stereotyp. Brawo :ok:
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16555
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4
0

07 Lut 2020, 18:55

Człowiek dyskutuje chcąc poznać inną opinię - z resztą to nawet napisałem, a ten pisze, że ktoś jest zapatrzony w swoje stereotypy i sam kończy rozmowę :D Najwyraźniej argumenty się skończyły, nie wiesz pewnie co odpisać i znowu to mistyczne doświadczenie, które moderatorzy rzekomo mają. Idź lepiej polecać Lagunę 2 jak zrobił to pewien moderator lub katować skrzynie biegów w górach. Ktoś się nie zgodził z Twoją opinią i ma inną, a jedyną rzecz jaką teraz pokazujesz to argument ad personam? :cry: Pewnie samo pojęcie też niezbyt dla Ciebie znane.
Marcel2727
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 435
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Bartolekk ma wtyki u moderacji
Silnik: SzybszyOdTwojego
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2020
0

07 Lut 2020, 22:39

Marcel2727 napisał(a):Może Ci wyjaśnię - każdy powinien jeździć czym chce, a kieruje to co napisałem do osób niezdecydowany.

I na tym dyskusja zakończona, bo zaczyna robić się nie przyjemnie.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
0