Automat vs Manual do miasta

01 Lis 2017, 13:42

Cześć!
Planuję zakup Citroena C5 III 2.0 PB w kombi i mam problem z wyborem skrzyni biegów. I teraz tak: w traksie swojej 30min jazdy do i z pracy, 15-20 min to jazda w korku z częstym użyciem sprzęgła. I teraz pomijając bezsporny fakt przewagi wygody automatu w takiej sytuacji interesuje mnie najbardziej kwestia związana z porównaniem zużycia obu skrzyń w takich warunkach. Czyli reasumując: która skrzynia biegów w warunkach częstej jazdy w miejskim korku pod względem zużycia będzie lepszym rozwiązaniem?
RObertoo
Początkujący
 
Posty: 53
Prawo jazdy: 02 05 1982
Przebieg/rok: 13tys. km
Auto: Honda Accord
Silnik: 2.0 147KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

01 Lis 2017, 18:13

Automat lepszy. Wymienić olej i można jeździć i odpada Ci sprawa koła dwumasowego, które dostaje najbardziej własnie w korkach
dzida
Forumowicz VIP
Awatar użytkownika
 
Posty: 15174
Zdjęcia: 455
Miejscowość: Biłgoraj
Prawo jazdy: 05 05 2008
Auto: Honda Civic VIII
Silnik: 1.8
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2010

01 Lis 2017, 18:17

Tak jak kolega wyżej, automat będzie lepszym wyborem do miasta, może inaczej wygodniejszym wyborem do miasta bo w razie awarii skrzyni automat wychodzi dużo drożej.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16524
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

02 Lis 2017, 00:15

Odpowiem na własnym przykładzie. 10 lat wzbraniałem się od automatu, zawsze tylko i wyłącznie manual. Od prawie roku jeżdżę automatem, do manuala już nie chcę wracać :mrgreen: 80% jeżdżę po mieście.
Jak wyżej już zostało uwzględnione awaria automatu potrafi dać i to ostro po kieszeni. Jednak gdy się dba to w większości przypadków skrzynia jest podzespołem bezawaryjnym.
kirin88
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2137
Zdjęcia: 10
Prawo jazdy: 0- 0-2006
Auto: BMW & ROVER
Silnik: V8 :D
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 1995

02 Lis 2017, 00:19

Automat, a bo to jeden typ panowie?
Wszystko spoko, ale CVT (bezstopniowa) nigdy nie polecę. Wyje jak skuter, pali jak smok (Punto 1.2 paliło w mieście 12 litrów gazu!) a w razie awarii lepiej wstawić manual i mieć spokój.

Także póki to klasyczny automat - ok.
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

02 Lis 2017, 10:40

galakty ale tu chodzi o C5 z hydrokinetyczną przekładnią
dzida
Forumowicz VIP
Awatar użytkownika
 
Posty: 15174
Zdjęcia: 455
Miejscowość: Biłgoraj
Prawo jazdy: 05 05 2008
Auto: Honda Civic VIII
Silnik: 1.8
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2010

02 Lis 2017, 11:55

Wiem, ale piszę ogólnie, bo znając życie i forum zaczniemy od C5, a autor skończy na innym aucie i dalej będzie myślał "automat lepszy". Dlatego trzeba rozróżnić, by nie zrobił wtopy.
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

02 Lis 2017, 13:24

Automat jest zdecydowanie bardziej komfortowy, nie tylko do jazdy po mieście. Eksploatacja automatu sprowadza się praktycznie tylko do wymiany oleju co 60 tys.km (koszt 400-1000zl w zależności od skrzyni). Niestety koszt ewentualnych napraw skrzyni są dość wysokie, ale porównywalne np.do zestawu sprzęgło+dwumasa+robocizna w mocnych turbodieslach i turbobenzynach. W starszych Mercedesach, skrzynie 5-biegowe przejeżdżały bezawaryjnie grubo ponad 500 tysięcy kilometrów. Z nowszych konstrukcji na pewno trzeba być świadomym kosztów eksploatacji skrzyń DSG (raz na 200 tysięcy trzeba tam zrobić 2 sprzęgła, dwumasę i mechatronikę). Najlepiej wypadają klasyczne skrzynie hydrokinetyczne. Dyskusyjną trwałość przedstawiają skrzynie Aisin montowane m.in.w Volvo, Oplu, Saabie, Alfa Romeo. Dużym plusem przy zakupie automatu jest udokumentowany serwis (wymian oleju i napraw).
Ossy
Forumowicz VIP
 
Posty: 7023
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 07 01 2010
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Volvo S60
Silnik: 2.4T
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2002

02 Lis 2017, 13:30

Jeszcze dodam do powyższej wypowiedzi, że jeśli nie mamy udokumentowanych serwisów skrzyni, to wymianę oleju należy przeprowadzić dynamicznie ze specjalnym sprzętem. Normalna wymiana może szybko ją uśmiercić.
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

02 Lis 2017, 14:48

Wszystko fajnie, ale chyba nie do końca doczytaliście post autora. Pytał się jak to będzie wyglądać pod względem spalania. Automat oczywiście jest wygodniejszy w korkach, ale w tym przypadku samochód z manualną skrzynia będzie oszczędniejsza. Automat w Citroenie jest archaiczny, z tego co wiem ma tylko 4 biegi i pod względem działania i spalania wypada słabo. Licz się, ze spalaniem 11-12 litrów w mieście. No i jeśli po za jazdą w mieście będziesz też robił w miarę regularnie trasy tym autem, to zastanowił bym się nad tym wyborem jeszcze raz. Ten silnik już z manualną skrzynią biegów ma słabe osiągi na trasie, a co dopiero z tym archaicznym automatem.
Ossy napisał(a):Z nowszych konstrukcji na pewno trzeba być świadomym kosztów eksploatacji skrzyń DSG (raz na 200 tysięcy trzeba tam zrobić 2 sprzęgła, dwumasę i mechatronikę)

To często powtarzany mit, który tylko częściowo jest prawdziwy. DSG 6 biegowy montowany m.in w Dieslach przy poprawnej eksploatacji spokojnie wytrzymuję 300-350tyś.km bez większych inwestycji. Najszybciej w tej skrzyni poddaję się dwumasa, ale to też zależy od użytkowania. Przeważnie wytrzymuję minimum 250tyś.km, ale bywają przypadki gdzie wytrzymuję dużo dłużej(są też odwrotne przypadki, gdzie pada szybciej).
W przypadku DSG 7 biegowe montowanego w słabszych silnikach benzynowych, faktycznie 200tyś.km to taka krytyczna granica tej skrzyni, po której za pewne coś będzie trzeba przy niej zrobić.
pkc
Zaawansowany
 
Posty: 715
Prawo jazdy: 10 08 2004
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: BMW E36 Audi A4 B8
Silnik: 328i 2.0TFSI

02 Lis 2017, 15:43

pkc napisał(a):Licz się, ze spalaniem 11-12 litrów w mieście.


Oj nie wiem czy to nie zbyt optymistyczne... :)
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

02 Lis 2017, 15:55

Być może, pojawiają się nawet opinie o 14-15 litrach z tym, że zazwyczaj mowa o LPG. W każdym bądź razie ten silnik z automatem nie jest ekonomiczny.
pkc
Zaawansowany
 
Posty: 715
Prawo jazdy: 10 08 2004
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: BMW E36 Audi A4 B8
Silnik: 328i 2.0TFSI

02 Lis 2017, 17:23

4 biegowy automat to smok, tylko lpg na ratunek
fate
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 744
Miejscowość: krs/wwa
Prawo jazdy: 0- 0-2007
Przebieg/rok: 13tys. km
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Automatyczna

02 Lis 2017, 17:27

"która skrzynia biegów w warunkach częstej jazdy w miejskim korku pod względem zużycia będzie lepszym rozwiązaniem?"
Tak brzmi pytanie więc proszę abyście odpowiadali właśnie na nie. Reszta mnie nie interesuje.
RObertoo
Początkujący
 
Posty: 53
Prawo jazdy: 02 05 1982
Przebieg/rok: 13tys. km
Auto: Honda Accord
Silnik: 2.0 147KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

02 Lis 2017, 17:31

Do miasta krótka skrzynia jest zaletą, bo zawsze masz bieg z odpowiednim momentem, przez co spalanie spada.
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007