Berlingo, silnik DW8, wycieki, wysokie spalanie, pozostałe usterki

23 Lip 2017, 19:39

Hej! Mam kilka pytań odnośnie kilku usterek pod maską Berlingo I po lifcie z 2005 roku z silnikiem DW8b. Po przejęciu auta od poprzedniego właściciela zdiagnozowałem:

-smarkanie olejem z węża prowadzącego od odmy do kolektora, od strony odmy. Jak na razie założyłem objemkę i nie smarka tylko słyszałem, że odma odprowadza jedynie gazy z komory wału korbowego i pojawienie się oleju oznacza nieszczelności na tłokach, czy to prawda?

-niedziałający wentylator, poprzedni właściciel podłączył na krótko klawiszem akumulator z wentylatorem i sam wentylator działa tylko chciałbym go naprawić. Bezpieczniki sprawdzone łącznie z tymi MAXI na 50A i są okej, odłączyłem podczas pracy silnika wtyczkę od czujnika obok filtra i jedynym efektem było wyskoczenie wskazania temp. na maksa, a wentylator nadal się nie załączył. Słyszałem o jeszcze jednym czujniku w samej chłodnicy, przekaźnikach (zaglądałem i wyglądają na zdrowe) oraz opornicy (spiralki przy chodnicy) i nie wiem za co się zabrać i jak zdiagnozować.

-podczas wymiany filtra powietrza zajrzałem do EGR i od strony dolotu jest obrośnięty 2-3 mm warstwą suchego nagaru, sadzy dającej się zeskrobać - zostawić to tak, czy zabrać się za czyszczenie. Dodatkowo rozumiem, że wszelkie połączenia wężyków od EGR muszą być szczelne aby ten działał poprawnie?

-spalanie, proszę o wyjaśnienie co ile litrów jest podziałka na wskaźniku poziomu paliwa? zbiornik 60 litrowy, czyli między jedną a drugą białą kreską jest 7,5L? Jeśli tak to na niedogrzanym silniku ~70 st. odnotowałem spalanie na odcinku trasy 40km na 12 litrów/100km. To przecież niemożliwe, a jeśli tak to jaka może myć przyczyna?
rollingcoal
Nowicjusz
 
Posty: 4
Auto: Citroen Berlingo
Paliwo: Diesel
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005

25 Lip 2017, 08:29

To po kolei:
1. dokręciłes wężyki, to na razie powinno starczyć - obserwuj, czy olej znów nie podcieka. Co do pierścieni i tłoków, to zawsze może być jakas nieszczelność i ubytki kompresji, jeśli ktoś jeździł na marnym oleju i/lub przeciągał wymiany - mogło powstać zakoksowanie i zapieczenie pierścieni oraz wzmożone zużycie tłoków/pierścieni/gładzi. Jest to do pewnego stopnia odwracalne po zastosowaniu płukanki silnika i dodaniu do nowego oleju preparatów ceramizujących lub rewitalizujących
2. z tym powinienes pojechać do elektryka - sprawy chłodzenia są ważne i radziłbym, by całą elektrykę dla wiatraka i czujników naprawił fachowiec
3. EGR na ogół jest obrośnięty nagarem, dlatego się psuje i zawiesza. Nie sądzę, by u ciebie nie działał, bo by były inne anomalia a Ty jeździsz normalnie. W tym silniku można EGR zaślepić bez ingerencji elektronika
4. miałem kiedyś Citro Xsara z tym silnikiem i niestety nie był to oszczędny samochód - w mieście palił ok 6,5 litra ropuchy, także w Berlingu możesz się spodziewać spalania 6-8 litrów w zależności od innych czynnków (zastosowane oleje, ciśnienie w oponach, załadowanie paki, stan filtra powietrza itd).
Anjin
Zaawansowany
 
Posty: 534
Auto: Peugeot

25 Lip 2017, 19:19

Jeszcze do tematu spalania- potwierdzam ilość spalonej ropy na poziomie 10-20 litrów / 100 km i jest to dla mnie wartość nie do przyjęcia. Próbowałem dzisiaj co nie co podregulować na pompie, bo obroty na jałowym też były za duże 1000 - zimny i 1250 na rozgrzanym silniku. Na punkcie 3 tego poradnika http://www.zdjecialeba.piwko.pl/206/info/pl/b1he0npc.htm zaprzestałem ponieważ podczas regulacji wydatku szczątkowego po włożeniu trzpienia i podkładki zgodnie z poradnikiem nie mogłem odpalić auta. Robiąc to w drugą stronę na odpalonym silniku po próbie zablokowania dźwigni 8 silnik gasł. Zrozumiałem, bo położenie dźwigni 8 w skrajne lewo zdusi silnik, ale to oznacza, że coś jest pokręcone. Nie znam się dokładnie na pompie i jej czujnikach, ale czy złe ustawienie nie powoduje skutków ubocznych np. nie wiem, jakiś czujnik wysyła do ECU złe dane o dawce paliwa, czy powietrza...?
rollingcoal
Nowicjusz
 
Posty: 4
Auto: Citroen Berlingo
Paliwo: Diesel
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005

25 Lip 2017, 20:13

Może byc faktycznie tak, że jest uszkodzony czujnik temperatury cieczy i cały czas jest wysoka dawka rozruchowa, ale wtedy samochód by strasznie dymiał. Możliwe przyczyny wysokiego spalania:
- zatkany katalizator
- niesprawny EGR
- nieprawidłowe ciśnienie w oponach
- zblokowane/trzymające hamulce
- zastosowane marne oleje
- brudny filtr powietrza
- kiepska kompresja

A ty masz tam pompę Boscha czy Lucasa ? Te drugie były psujne.
Anjin
Zaawansowany
 
Posty: 534
Auto: Peugeot

25 Lip 2017, 20:31

Pompa Lucasa, ale jeszcze z linką. Polecali mi wypieprzenie tej pompy na starą Boscha jadącej nawet na Kujawskim.
Za dawkę rozruchową (ssanie jak dobrze rozumiem) odpowiada mechaniczny termostat, a jego linka na ciepłym silniku jest luźna zgodnie z jakimśtam poradnikiem, czyli działa poprawnie.
rollingcoal
Nowicjusz
 
Posty: 4
Auto: Citroen Berlingo
Paliwo: Diesel
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005

25 Lip 2017, 21:31

Jak wszystko na linkach, to chyba masz silnik XUD9, a nie DW8 - w tym drugim juz wszystko było elektronicznie sterowane przez kalkulator wtrysku.
Anjin
Zaawansowany
 
Posty: 534
Auto: Peugeot
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    [2018] VW Touareg III
    VW pokazał kolejna auto nie dla ludu. W środku pełno elektroniki rodem z nowych Audi z... 15 calowym ekranem dotykowym i 12 calowymi zegarami na czele. Waga spadła o jakieś 100kg w porównaniu do poprzednika. Zapowiedziano ...
    Renault Spider
    Renault Spider to samochód sportowy, który stawiał na mocne wrażenia z jazdy. Już podczas prezentacji na salonie w Genewie w 1995 roku Spider wywołał zaskoczenie i zadziwienie. Opracowany przez Renault Sport ...

26 Lip 2017, 09:31

Do sprawdzenia ewentualnie regulacji luzy na zaworach. Regulacja płytkami.
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4957
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

26 Lip 2017, 18:26

Z dumą odpowiadam, że problem spalania pokonałem. Jakiś Janusz mechanik musiał kręcić śrubkami jak w ciągniku, a do tego jest cała instrukcja, którą wykonałem krok po kroku i muszę przyznać, że kultura pracy silnika poprawiła się znacząco, spalanie również mniejsze przy czym podczas jazdy dawałem w palnik i pomimo "pałowania" na wyczucie mniej pali. Nawet kierownica nie drży jak wcześniej. :ok:

Można temat zamknąć, bo nic nie cieknie i mechanior również zdiagnozował usterkę wentylatora (podobno coś nie łączy z masą w miejscu skrzynki z przekaźnikami/opornicy)
rollingcoal
Nowicjusz
 
Posty: 4
Auto: Citroen Berlingo
Paliwo: Diesel
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005