Centralny dyferencjał

09 Sie 2009, 13:00

Witam.
Na początek chciałbym zaznaczyć, że zacznam przygodę z 4x4 (zbieranie informacji) i pojęcia lub rozwiązania oczywiste dla większości nie muszą być takie dla mnie. Proszę więc o wyrozumiałość.
Przygotowuję pracę dyplomową na temat centralnego dyferencjału w samochodach terenowych. Chciałbym zaprojektować urządzenie, które miałoby zastosowanie w rajdach off-roadowych. Dyferencjał z dołączanym przodem i wyjściem mocy na wyciągarkę mechaniczną umieszczoną z przodu. Moc jaka by była przenoszona pochodziłaby z silnika Grand Cherokee 4,7 litra (258 KM i momentem 427 Nm). Oczywiście z możliwością wykorzystania w słabszych jednostkach.
Chciałbym prosić o fachową pomoc. Czy takie urządzenie miałoby sens powstania i wykorzystywania w samochodach off-road? Na co zwrócić uwagę, aby urządzenie było funkcjonalne? Czy działanie wyjścia na wyciągarkę powinno współgrać z prędkością kół samochodu, czy w ogóle odcinać ich napę?
Jeżeli widzicie możliwość dodatnia jakiegoś rozwiązania w tej konstrukcji to piszcie.
solo020
Nowicjusz
 
Posty: 1
Miejscowość: Białystok

11 Sie 2009, 11:08

witam
skrzynie redukcyjne z możliwością dołączania przedniego napędu i wyjściem na przystawkę mocy istnieją od dawna - np patrol K160, Land Cruiser LJ70/73.
jest możliwość obliczenia prędkości obrotowej kół z szybkością zwijania liny, niestety jest to chyba mozliwe tylko na jednym biegu - ma takie (lub podobne) rozwiązanie kilka autek z klasy no limit :wink:
jeśli myślisz o projekcie połączenia przystawki mocy z reduktorem to trzymam kciuki.
SCARAB TEAM
Karson
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2335
Zdjęcia: 20
Miejscowość: Kielce

03 Wrz 2009, 23:43

Karson napisał(a):witam
skrzynie redukcyjne z możliwością dołączania przedniego napędu i wyjściem na przystawkę mocy istnieją od dawna - np patrol K160,
PTO w K160 i W160 jest montowane na skrzyni biegów nie na reduktorze :wink: przystawki montowane na reduktorach to niestety nie oryginał tylko pomysł późniejszy, co nie znaczy że gorszy

Karson napisał(a):jest możliwość obliczenia prędkości obrotowej kół z szybkością zwijania liny, niestety jest to chyba mozliwe tylko na jednym biegu

synchronizacja jest możliwa tak na prawdę tylko na kilku zwojach choć późniejsza różnica jest pomijalna :wink: zwykle zresztą robi się tak aby koła były minimalnie szybsze od wyciągarki, z różnych względów
co do synchronizacji to jest możliwa na każdym biegu jeśli PTO jest napędzane z reduktora a nie ze skrzyni biegów

@solo troche mylisz pojęcia, dyferencjał ma za zadanie zniwelować różnice prędkości osi/kół, natomiast to o czym Ty mówisz to jest skrzynia rozdzielcza (może być z dyferencjałem lub bez)
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)

05 Wrz 2009, 18:41

W fazie projektowania można zrobić wszystko więc dobrze jest się zastanowić na urządzeniem w którym można by sterować zarówno prędkością obrotową kół, a także prędkością zwijania line na rolkę.
Opel Monterey 3,1TDI z 1996 r.
SLY
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 95
Miejscowość: świętokrzyskie

05 Wrz 2009, 20:12

SLY napisał(a):W fazie projektowania można zrobić wszystko więc dobrze jest się zastanowić na urządzeniem w którym można by sterować zarówno prędkością obrotową kół, a także prędkością zwijania line na rolkę.

nie ma co wyważać otwartych drzwi :mrgreen:
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)

05 Wrz 2009, 20:33

pocieszny napisał(a):
SLY napisał(a):W fazie projektowania można zrobić wszystko więc dobrze jest się zastanowić na urządzeniem w którym można by sterować zarówno prędkością obrotową kół, a także prędkością zwijania line na rolkę.

nie ma co wyważać otwartych drzwi :mrgreen:

rozwiń, rozwiń... :mrgreen:
SCARAB TEAM
Karson
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2335
Zdjęcia: 20
Miejscowość: Kielce
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ile hybrydy jest w samochodzie elektrycznym?
    Samochody elektryczne są niemal tak stare jak sama motoryzacja. Mimo to uważa się je obecnie za nowość na motoryzacyjnym rynku. To dlatego, że na przełomie XIX i XX wieku przegrały one konkurencję z samochodami spalinowymi ...

05 Wrz 2009, 20:34

Kurde jak już wszystko jest to co ten gościu ma zrobić w sprawie tej pracy dyplomowe. :)
Opel Monterey 3,1TDI z 1996 r.
SLY
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 95
Miejscowość: świętokrzyskie

05 Wrz 2009, 20:49

SLY napisał(a):Kurde jak już wszystko jest to co ten gościu ma zrobić w sprawie tej pracy dyplomowe. :)

nic :) oprzeć się na istniejących dobrych :!: rozwiązaniach :wink:
zrobić rzecz która będzie łączyć zalety różnych wynalazków :wink: obliczyć to tak żeby było wytrzymałe, lekkie, można mu było zmieniać przełożenia w szerokim zakresie, możliwość jazdy na przodzie/tyle/4x4 z dyferencjałem lub z blokadą tegoż, miało PTO (jak wymyśli PTO pędzone z reduktora ale mające bieg w przód i w tył niezależny od kierunków obrotu wałka zdawczego reduktora to będzie miszcz nad miszcze) :mrgreen: yyyy chyba chce za dużo :mrgreen:

[ Dodano: Sob Wrz 05, 2009 21:50 ]
Karson napisał(a):
pocieszny napisał(a):
SLY napisał(a):W fazie projektowania można zrobić wszystko więc dobrze jest się zastanowić na urządzeniem w którym można by sterować zarówno prędkością obrotową kół, a także prędkością zwijania line na rolkę.

nie ma co wyważać otwartych drzwi :mrgreen:

rozwiń, rozwiń... :mrgreen:
jedno słowo ROBUR :mrgreen:
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)

05 Wrz 2009, 20:54

Coś mi się wydaje że się rozmażyłeś ... :)
Opel Monterey 3,1TDI z 1996 r.
SLY
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 95
Miejscowość: świętokrzyskie

05 Wrz 2009, 21:03

SLY napisał(a):Coś mi się wydaje że się rozmażyłeś ... :)

żebyś się nie zdziwił :mrgreen:
zasada RMPST (i innych klas O-R) jest prosta:
silnik do 2,5l - reduktor ARO
silnik pow. 2.5l - reduktor ROBUR
i przez @Pociesznego zdradziliśmy jedną z tajemnic O-R :mrgreen:
SCARAB TEAM
Karson
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2335
Zdjęcia: 20
Miejscowość: Kielce

05 Wrz 2009, 21:05

a czym jest tajemniczy ROBUR ?? :mrgreen:
Jeba* i się nie dać, a wyniki same przyjdą...
Wezyrro
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 844
Miejscowość: Wałbrzych/Wrocław

05 Wrz 2009, 21:11

nie no proszę Cię... Robur to ciężarówka wielkości Stara :mrgreen:
SCARAB TEAM
Karson
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2335
Zdjęcia: 20
Miejscowość: Kielce

05 Wrz 2009, 21:22

stara 66 widziałem ale Robura jeszcze nie :mrgreen:

no ale jestem młody wszystko przedemną :cool:
Jeba* i się nie dać, a wyniki same przyjdą...
Wezyrro
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 844
Miejscowość: Wałbrzych/Wrocław

05 Wrz 2009, 21:29

to jest robur:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... r_2005.jpg
jak go nie widziałeś to nie mamy o czym rozmawiać :mrgreen:
SCARAB TEAM
Karson
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2335
Zdjęcia: 20
Miejscowość: Kielce

05 Wrz 2009, 21:31

no... nie rób mi tego :mrgreen:

z mordy tego robura coś kojarzę, ale jak go widziałem to może raz albo dwa :mrgreen:
Jeba* i się nie dać, a wyniki same przyjdą...
Wezyrro
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 844
Miejscowość: Wałbrzych/Wrocław