29 Lis 2010, 13:31
Koła w samochodach należy pompować do takiego ciśnienia, jak podaje producent. Nie więcej i nie mniej. I nie ważne czy to zima czy lato. Nie ważne jest też to, jaki rodzaj opony jest założony - letnie czy zimowe. Raz na jakiś czas należy sprawdzić ciśnienie w kołach. Najlepiej robić to na zime oraz na wiosnę i w lato przed dalszą podróżą. Jednakże zaleca się sprawdzanie ciśnienia w kołach raz w miesiącu. Wystarczy podczas tankowania paliwa na stacji benzynowej poświęcić 5 minut i sprawdzić ewentualnie dopompować.
Jak ciśnienie będzie za duże, to bardzo szybko można wpaść w poślizg. Szczególnie na mokrej drodze i na koleinach oraz na zakrętach. Będzie się też nieprawidłowo zużywał bieznik - a dokładnie im większe ciśnienie tym bardziej zużywa się środek bieznika.
Jak ciśnienie jest za małe, to z kolei będzie większy opór toczenia, a co za tym idzie zwiększy sie spalanie. Opona równiez szybciej się zużyje no i również można wpaść w poślizg.
Co do temperatury otoczenia i ciśnienia w kołach. W okresie zimowym należy to ciśnienie sprawdzać cześciej, w zależności od temperatury, ponieważ im zimniej, tym ciśnienie w kołach bardziej spada. Dla przykładu ustalmy, że ciśnienie w kole ma być 2 bary. Sprawdzono to w temp. 20 stopni. Przy temp. 0 stopni, ciśnienie wynosi 1,8 bara, przy temp. -10 stopni 1,7 bara, a przy - 20 stopniach 1,55 bara.
Teoretycznie zaleca się przy pierwszych przymrozkach zwiększyć ciśnienie w oponach o 0,2 bara, czyli dla kół, w których ma być 2 bary, nalezy je dopompować do 2,2 bara. W czasie zimy należy oczywiście kontrolować to ciśnienie.
Należy też pamiętać o tym, by podczas ocieplania na wiosnę ciśnienie sprawdzić i ewentualnie zmniejszyć.
Jeżeli jednak te info są za małe, to więcej znajdziesz w necie.
Uważam, że temat został wyczerpany i zamykam.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...