Citroen C4 I – Poradnik kupującego

24 Maj 2015, 16:41

Po zakończeniu produkcji popularnej, choć niewyróżniającej się z tłumu Xsary fani marki Citroen z niecierpliwością czekali co zaproponuje francuski koncern. Zwolennicy nietypowych rozwiązań byli w niebo wzięci, gdy podczas Paris Motor Show w 2004 roku zaprezentowano Citroena C4. Nietypowy wygląd do dziś przyciąga spojrzenia na ulicy, a rozwiązania wnętrza mogą wzbudzić konsternację bardziej konserwatywnych kierowców. Pomimo, że ofert C4 jest znacznie mniej niż niemieckiej konkurencji, to francuski kompakt kusi niską cena i bogatym wyposażeniem. Czy zatem warto w niego zainwestować?

Citroen C4 I – Dane techniczne

C4 oferowane jest w wersji trzydrzwiowej – coupe, pięciodrzwiowej – berline, oraz minivan – Citroën C4 Picasso, a poza Europą oraz od 2008 roku w Hiszpanii, Czechach, Węgrzech, Słowacji i Rumunii oferowana jest wersja sedan. W 2008 roku samochód przeszedł delikatny facelifting. Zmienił się nieco przedni zderzak, maska, atrapa chłodnicy, tylne światła(w wersji 3-drzwiowej). Dodatkowo pojawiły się nowe wzory tapicerek, kolory nadwozia i felgi. Samochód został wydłużony o 15 mm. Modernizacja objęła również paletę silników. C4 pierwszej generacji było produkowane do 2010 roku, kiedy to została zaprezentowana jej nowsza wersja. Samochód cieszył się sporym powodzeniem, a także został doceniony przez dziennikarzy motoryzacyjnych i w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2005 zajął 2. pozycję (za Toyotą Prius II).
Citroen C4 wewnątrz zapewnia wystarczająco dużo miejsca dla czterech osób, chociaż pasażerowie siedzący na tylnej kanapie mogą narzekać ba brak miejsca nad głową. Wymiary samochodu to: dł. 3-drzwiowe coupe: 4274 mm i 5-drzwiowy hatchback: 4260 mm, szer. 1769 mm, wys. 1458 mm. Trochę słabo w porównaniu z konkurencja wypada pojemność bagażnika, która dla coupe wynosi 314-1083 l., a dla hatchbacka 320-1023. Auto zdobyło w teście Euro NCAP komplet pięciu gwiazdek.
Auto standardowo jest wyposażone w tempomat oraz elektroniczny ogranicznik prędkości - obie funkcje są cyfrowe, dzięki czemu można je zaprogramować bardzo precyzyjnie. Po raz pierwszy w samochodzie system obiegu powietrza został uzupełniony o dozownik zapachu. Natomiast nietypowym rozwiązaniem jest kierownica, w której ruchomy jest tylko wieniec - środek kierownicy bez względu na nasze ruchu pozostaje na swoim miejscu. Dzięki temu możliwe było zastosowanie prostokątnej poduszki powietrznej kierowcy, która lepiej chroni a jej skuteczność nie jest zależna od położenia kierownicy. Nieruchoma piasta zawiera przyciski sterujące oraz pokrętła - obsługują one dostęp do menu pojazdu, radio, tempomat, ogranicznik prędkości. W lepiej wyposażonych wersjach możliwe jest też sterowanie klimatyzacją i podświetleniem z poziomu kierownicy.

Citroen C4 I – Silniki

Citoren zatroszczył się o szeroki wybór jednostek silnikowych. Zacznijmy od benzyniaków:
- 1,4 – 1360 cm³, 88 KM, v-max: 182 km/h, 0-100 km/h: 12,8 sek, śr. spalanie: 6,4 l./100 km;
- 1,6 – 1587 cm³, 110 KM, v-max: 194 km/h, 0-100 km/h: 10,6 sek, śr. spalanie: 7,14 l./100 km;
- 1,6 VTi – 1598 cm³, 120 KM, v-max: 195 km/h, 0-100 km/h: 10,0 sek, śr. spalanie: 6,7 l./100 km;
- 1,6 THP – 1598 cm³, 150 KM, v-max: 212 km/h, 0-100 km/h: 8,4 sek, śr. spalanie: 6,9 l./100 km;
- 2,0 – 1997 cm³, 136 KM, v-max: 207 km/h, 0-100 km/h: 9,2 sek, śr. spalanie: 7,8 l./100 km;
- 2,0 VTS – 1997 cm³, 180 KM, v-max: 227 km/h, 0-100 km/h: 8,3 sek, śr. spalanie: 8,4 l./100 km.

Motory benzynowe są zdecydowanie mniej awaryjne i bardziej bezobsługowe od diesli. Gamę otwiera bazowy silnik 1.4 o mocy 90 KM. Choć jego moc nie powala, to w lekkim Citroenie naprawdę dobrze sobie radzi, gwarantując sprawną i w miarę dynamiczną jazdę. Złotym środkiem pomiędzy osiągami, a spalaniem jest jednostka 1.6/110 KM, która w mieście nie powinna spalić więcej niż 9,5 l./100 km. Oba te silniki mają szesnastozaworową głowicę, pasek rozrządu i hydrauliczną kompensację luzu zaworowego. Świetnie współpracują z instalacjami gazowymi oraz uchodzą za oszczędne i trwałe. Jednak nawet im zdarzają się problemy z układem zapłonowym (awarie kaset zapłonu) i wycieki oleju po przebiegach ok. 150 tys. km. Podatny na uszkodzenie jest też silniczek krokowy biegu jałowego, objawem takiej usterki jest przełączenie się silnika w tryb awaryjny. W roku 2008 pod maskę C4 trafiły silniki benzynowe skonstruowane wspólnie z BMW. Pierwszy z nich to 1.6 120 KM, wyposażony w układ zmiennych faz rozrządu. Drugi, mocniejszy (1.6 THP 150 KM), ma bezpośredni wtrysk benzyny i turbodoładowanie. Obie jednostki są wyposażone w łańcuch rozrządu. Polecamy słabszą wersję. Mocniejsza jest bardziej wrażliwa na jakość paliwa i droższa w naprawach. Trzeba jednak zaznaczyć, że obie jednostki uchodzą jak na razie za trwałe i niezawodne. W jednostkach benzynowych najczęściej pojawiają się problemy z uszkodzonym zaworem EGR, na szczęście nie jest to poważny problem.

Spośród silników wysokoprężnych możemy wybierać pomiędzy następującymi jednostkami:
- 1,6 HDi 90 – 1560 cm³, 90 KM, v-max: 180 km/h, 0-100 km/h: 12,5 sek, śr. spalanie: 4,4 l./100 km;
- 1,6 HDi 110 – 1560 cm³, 109 KM, v-max: 192 km/h, 0-100 km/h: 11,2 sek, śr. spalanie: 4,6 l./100 km;
- 2,0 HDi 136 – 1997 cm³, 136 KM, v-max: 207 km/h, 0-100 km/h: 10,5 sek, śr. spalanie: 5,4 l./100 km;
- 2,0 HDi 140 – 1997 cm³, 140 KM, v-max: 207 km/h, 0-100 km/h: 9,7 sek, śr. spalanie: 5,3 l./100 km.

Najbardziej popularną jednostką wysokoprężną w gamie C4 jest silnik 1.6 HDi. Pod względem kultury pracy i relacji osiągów do zużycia paliwa to jedna z najlepszych - jeśli nie najlepsza - konstrukcja w swojej klasie. Niezależnie od wersji mocy (90 lub 110 KM) wystarczająco dobrze radzi sobie zarówno w mieście, jak też na trasie. Znacznie mniej popularne na rynku wtórnym są silniki 2.0 HDi. Gwarantują naprawdę bardzo dobre osiągi przy rozsądnym zapotrzebowaniu na paliwo. Osoba, która planuje zakup C4 z silnikiem wysokoprężnym, obowiązkowo musi sprawdzić go w wyspecjalizowanej stacji obsługi, najlepiej ASO Citroena lub Peugeota. Aby oszacować wartość auta trzeba znać stan najdroższych podzespołów. Kontrolę zaczynamy od filtra cząstek stałych. Podlega okresowej obsłudze oraz okresowej wymianie. W wersjach 1.6 HDi montowano go opcjonalnie, w pozostałych był wyposażeniem seryjnym. Kolejnym newralgicznym punktem jest układ wtryskowy (bardzo drogi w naprawach). Na zakończenie trzeba "osłuchać" sprzęgło z dwumasowym kołem zamachowym. Częstą przypadłością silników 1.6 HDi jest zużycie turbosprężarki. To typowa usterka tego modelu spowodowana niedrożnością przewodu doprowadzającego olej. Warto podkreślić, że silniki wysokoprężne montowane w C4 są bardzo popularne na rynku, ponieważ korzysta z nich m.in. Peugeot i Ford. Z tego względu, w sytuacjach podbramkowych można ratować się częściami używanymi, które w rozsądnych cenach da się dokupić w internecie.
Furora
Autoexpert
 
Posty: 45
Zdjęcia: 0
Miejscowość: Kraków
Prawo jazdy: 10 06 2012
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Co tydzień inne

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Raport: Fakty i Mity rynku samochodów używanych
    Rynek samochodów używanych w Polsce od lat cieszy się ogromnym zainteresowaniem. W 2024 roku zanotował znaczące ożywienie, osiągając najwyższy poziom aktywności od 2021 i wzrost o 31% w porównaniu do 2023. Wybór ...