Toyota RAV4 III – Poradnik kupującego

26 Lip 2015, 13:20

Pierwsza generacja Toyoty RAV4 była prawdziwym przebojem. Auto zbudowano na platformie Toyoty Corolli VII i występowało w dwóch wersjach nadwoziowych – trzy- i pięciodrzwiowej. Do dziś a auto cieszy się opinią bezawaryjnego modelu, któremu nie straszne są błota i kamienie. Nieco gorzej wypadła niestety druga generacja RAV4-ki, która pojawiła się w 2000 roku nie mogła już się pochwalić cnota niezawodności. Jak wiele modeli Toyoty sprzedawanych na początku XXI wieku, psuła się nagminnie narażając właścicieli na kolejne wydatki. Jak zatem sprawa wygląda z trzecią generacją? Na pewno jest aż tak awaryjna jak poprzedniczka, jednak ma swoje kaprysy.

Toyota RAV4 III – Dane techniczne

Toyota RAV4 III została zaprezentowana w 2005 roku. Wygląd trzeciej generacji samochodu różnił się od poprzednich wersji, został on stworzony na nowej platformie. Zrezygnowano także z trzydrzwiowej wersji nadwozia. W wersji amerykańskiej pojawił się nawet trzeci rząd siedzeń, przeznaczony głównie dla małych dzieci. Pod względem rozstawu osi konstruowane są dwie wersje RAV4: krótki rozstaw osi - wersja przeznaczona na rynek azjatycki i europejski, oraz długi rozstaw osi - wersja przeznaczona na rynek amerykański i australijski. Toyota RAV4 III była produkowana do 2012 roku i przez siedem lat przeszła dwa faceliftingi – w 2008 zmianom poddano tylne lampy i zderzak, a także zmieniono kierownicę. Natomiast w kwietniu 2010 odświeżono cały przód, w tym maskę, reflektory, kratki i światła przeciwmgielne oraz przedni zderzak. Wymiary europejskiej to dł. 4935 – 4445 mm, szer. 1815 mm, wys. 1685 – 1720 mm. Rozmiar bagażnika przy rozłożonych siedzeniach to 465 l., natomiast przy złożonych 1552 l. Chociaż na papierze te wszystkie wartości wyglądają imponująco to w rzeczywistości wnętrze RAV4 III nie powala przestronnością. Pod tym względem konkurencja wypada znacząco lepiej (porównaj do Hondy CR-V czy Mitsubishi Outlandera ). Nie najlepiej wygląda też kwestia jakości plastików zamontowanych w środku – są miękkie i łatwo je przerysować. Za to na plus trzeba zaliczyć bogate wyposażenie. Nawet podstawowe wersje miały sześć poduszek powietrznych, pełną elektrykę, radio z CD i klimatyzację. Na rynku wtórnym bez większego problemu znajdziecie egzemplarz z: ksenonami, skórzaną tapicerką, systemem bezkluczykowym czy automatyczną klimatyzacją. Wybierając samochód warto wystrzegać się tych z 18-calowymi oponami typu run flat. „Rawkę” z ogumieniem tego typu poznacie po braku koła zapasowego na tylnej klapie. Choć wyglądają efektownie, to obniżają komfort jazdy, a koszty z nimi związane okazują się szokująco wysokie. Wymiana kompletu takiego ogumienia to koszt od 5 000 w górę. Montaż zwykłych opon jest możliwy, ale w takim wypadku będziecie musieli jeździć z komunikatem o usterce czujników ciśnienia. W Toyocie napęd 4x4 realizowany jest za pomocą sterowanego elektronicznie sprzęgła wielopłytkowego, zastosowano też międzyosiową blokadę mechanizmu różnicowego. Dostepny jest także napęd 4x2, który sprawdzi się w przypadku miejskiej eksploatacji RAW4-ki.

Toyota RAV4 III – Silniki

Do dyspozycji mamy dwa dwulitrowe benzyniaki oraz diesla 2.2 w trzech wersjach mocy:
- 2.0 VVT-i, 152 KM, max. moment obrotowy 194 Nm, przy 4000 obr./min,
- 2.0 VVT-i, 158 KM, max. moment obrotowy 198 Nm, przy 4400 obr./min,
- 2.2 D-4D Diesel, 136 KM, max. moment obrotowy 310 Nm, przy 2000–2800 obr./min,
- 2.2 D-4D Diesel, 136 KM, max. moment obrotowy 340 Nm, przy 2000–2800 obr./min,
- 2.2 D-CAT, 177 KM, max. moment obrotowy 400 Nm, przy 2000–2800 obr./min.

Przy zakupie SUV-a naturalnym wydaje się wybór jednostki wysokoprężnej, jednak w tym przypadku nie jest to najlepszy pomysł. Otóż w wielu autach po przebiegu 150-180 tys. km dochodzi do uszkodzenia aluminiowej głowicy. Za naprawę trzeba zapłacić co najmniej 4 000 zł i można przeprowadzić ją tylko raz w danej jednostce. Właściciele egzemplarzy z przebiegiem nieprzekraczającym 180 tys. km mogą ubiegać się w ASO o partycypację w kosztach, a niekiedy nawet o wymianę silnika na nowy. Do tego dochodzą kłopoty z nietrwałym układem wtryskowym (wtryski Denso, koszt wymiany całości ok. 10 tys. złotych + 5 wtryskiwacz w filtrze cząstek stałych ok. 1,5 tys. zł), szybko „poddającym się” kołem dwumasowym. Kolejną pułapką zastawioną na klienta przez japońskiego producenta jest dodatkowy wtryskiwacz zastosowany w filtrze cząstek stałych. Rozwiązuje on kłopot z podnoszeniem się stanu oleju podczas miejskiej eksploatacji auta, jednak ochrona środowiska kosztuje i powoduje drastyczny wzrost spalania. Sam filtr bądź układ D-CAT należy wymienić po ok. 150-200 tys. kilometrów ( koszt nawet 9 tysięcy złotych). Stąd tez najrozsądniejszym wyborem będzie zakup RAV4 III w benzynie. „Dwulitrówkę” oparto na bezobsługowym łańcuchu rozrządu i systemie jego zmiennych faz. Choć sporo palą i rozczarowują mocą w dolnym zakresie obrotów, to zdecydowanie są mniej awaryjne.

Toyota RAV4 III – Awarie i usterki

Najkosztowniejszą i powszechnie występującą usterką w RAV 4 jest luz pojawiający się w przekładni kierowniczej. Zamienników brak, a ceny w ASO są astronomiczne. Pozostaje więc regeneracja, która kosztuje ok. 1000 zł. W wyniku dynamicznej jazdy szybko zużywają się tarcze hamulcowe oraz zdarzają się wycieki z amortyzatorów. Pojawia się także problem z przełączaniem pierwszego biegu na drugi. „Automaty” są również trwałe, jeśli chcemy o nią dodatkowo zadbać, pamiętajmy o wymianie oleju. Choć auto jest dobrze zabezpieczone od rdzy, to niestety sam lakier jest podatny na zarysowania. Warto tez wiedzieć, że instalacja elektryczna „Rawki” nie toleruje montażu niefabrycznych akcesoriów, np. czujników parkowania i alarmów. Koszt podany powyżej dotyczy instalacji fabrycznych czujników parkowania (w ASO Toyoty).
Furora
Autoexpert
 
Posty: 45
Zdjęcia: 0
Miejscowość: Kraków
Prawo jazdy: 10 06 2012
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Co tydzień inne

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jak i gdzie kupić części do samochodu?
    Każdy kierowca, niezależnie od tego, jakiego auta jest właścicielem, staje przed koniecznością zakupu nowych części do samochodu. Zazwyczaj jest to wynik normalnej eksploatacji części, a czasem jest to wymuszone przez kolizję ...