Wraz ze spadkiem temperatury zimą, pojemność akumulatorów maleje. Jeśli urządzenie jest już w pewnym zakresie zużyte, mogą pojawić się problemy z uruchomieniem samochodu. Jak do takich sytuacji nie dopuścić? Mechanicy z Q Service Castrol podpowiadają, co robić, by akumulator służył nam jak najdłużej.
Zimą częściej niż zazwyczaj dochodzi do awarii i problemów związanych z uruchomieniem auta. Powodem jest niesprawny lub rozładowany akumulator w pojeździe. Natomiast odpowiednio zadbana bateria będzie poprawnie funkcjonować w samochodzie przez kilka lat, niezależnie od pory roku. O czym należy pamiętać podczas jej regularnej eksploatacji?
Jak dbać o akumulator?
Warto nie zapominać o tym, że prąd w samochodzie zużywają praktycznie wszystkie urządzenia, w tym m.in. reflektory, elektrycznie sterowane szyby, wycieraczki czy system audio lub infotaintment. Najwięcej energii pobierają systemy ogrzewania szyby tylnej, podgrzewane fotele oraz dmuchawa – szczególnie w sytuacji, gdy samochód stoi na światłach bądź w korku.
Jedną z najważniejszych zasad jest regularne sprawdzanie stanu akumulatora zarówno bezpośrednio przez kierowcę, jak również mechaników w serwisie samochodowym przy okresowych przeglądach. Pozwoli to uniknąć kryzysowych sytuacji, gdy bateria odmówi posłuszeństwa podczas próby uruchomienia silnika. Powinno się zwrócić na ten aspekt uwagę szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Bardzo często warsztaty za tego typu usługę nie pobierają opłat lub kosztuje to kilkadziesiąt złotych.
Dbanie o akumulator to przede wszystkim regularne sprawdzanie jego stanu. Warto jeszcze raz na jakiś czas przeczyścić klemy. Szczególnie jeśli są brudne.
Inwestycja w dobrej jakości akumulator się opłaca
Ważne jest używanie dobrej jakości akumulatorów, które są bardziej odporne na niskie temperatury i częsta jazdę na krótkich dystansach. Dzięki temu kierowca zyska pewność co do właściwego funkcjonowania pojazdu. Inwestycja pozwala również np. zaoszczędzić zużycie paliwa.
"W naszej ponad 130-letniej historii stawiamy na innowacyjne rozwiązania i korzystamy z najnowocześniejszych technologii. Produkowane przez nas akumulatory spełniają najwyższe standardy jakości zapewniając bezproblemowy rozruch silnika i działanie systemów bezpieczeństwa oraz komfortu w pojazdach konwencjonalnych, hybrydowych i elektrycznych." przyznaje Adam Potępa, Key Account Manager w firmie Clarios Poland, właściciela marki VARTA, partnera sieci Q Service Castrol.
Co z akumulatorem, gdy z samochodu korzysta się rzadko?
Zdarza się, że w wyniku dłuższego przestoju auta i wpływu wysokich temperatur latem, alternator nie miał możliwości naładowania akumulatora i mogło dojść do awarii.
Jeśli z danego pojazdu korzysta się bardzo rzadko bądź wcale, najlepszym rozwiązaniem będzie demontaż akumulatora z auta oraz pozostawienie urządzenia w suchym i ciepłym miejscu. W ten sposób zminimalizowane zostanie prawdopodobieństwo samoczynnego rozładowywania się akumulatora – jego płyty nie ulegną zasiarczeniu, dzięki temu bateria będzie mogła dłużej nam posłużyć.
Poza tym wskazane jest, by pokonywać dłuższe dystanse samochodem. Wtedy akumulator zdąży dobrze się naładować. Na krótszych odległościach nie ma na to szansy.
Awaria akumulatora – co wtedy?
W przypadku gdy pomimo regularnego sprawdzania i dolewania wody destylowanej do elektrolitu akumulator odmówił posłuszeństwa, pojazd należy uruchomić za pomocą kabli rozruchowych i drugiego auta lub przy użyciu boostera. Co ważne, nie powinno się podłączać ujemnego kabla do ujemnych biegunów obu akumulatorów, ponieważ może to wywołać iskrzenie. To z kolei może doprowadzić do zapłonu lub wybuchu gazów, które wydostają się z baterii. Jeśli pomimo prób, nie uda się uruchomić pojazdu, konieczna będzie wizyta w warsztacie.
Akumulator jest jedną z ważniejszych części znajdujących się w samochodzie. Niekiedy potrafi służyć kierowcy co najmniej przez kilka 4-6 lat. Warto regularnie sprawdzać jego stan (raz na dwa trzy miesiące) oraz serwisować (dolewać elektrolitu, jeśli jest taka potrzeba). Dobrym rozwiązaniem jest też korzystanie z baterii renomowanych producentów. Wtedy kierowca ma pewność, że akumulator nie odmówi mu posłuszeństwa w najmniej spodziewanym momencie.
źródło: Q Service Castrol | autor: Redakcja
Ostatnio edytowany przez Redakcja, 08 Lut 2023, 09:06, edytowano w sumie 1 raz
Redakcja napisał(a):Jeśli z danego pojazdu korzysta się bardzo rzadko bądź wcale, najlepszym rozwiązaniem będzie demontaż akumulatora z auta oraz pozostawienie urządzenia w suchym i ciepłym miejscu. W ten sposób zminimalizowane zostanie prawdopodobieństwo samoczynnego rozładowywania się akumulatora – jego płyty nie ulegną zasiarczeniu, dzięki temu bateria będzie mogła dłużej nam posłużyć.
Dzisiaj w samochodach raczej niektórych systemów nie można zostawiać bez podtrzymania napięcia więc nie jest to najlepszym pomysłem. Lepiej by było podłączyć prostownik z odpowiednim trybem który nie pozwoli na rozładowanie akumulatora podtrzymując jego odpowiednie napięcie.
Redakcja napisał(a):W przypadku gdy pomimo regularnego sprawdzania i dolewania elektrolitu akumulator odmówił posłuszeństwa, pojazd należy uruchomić za pomocą kabli rozruchowych i drugiego auta lub przy użyciu boostera.
Booster to dobre rozwiązanie ale dzisiaj mało który akumulator pozwala na dolewanie elektrolitu to już nie te czasy ze można było odkręcić korki i sprawdzić stan, a nawet zrobić dokładny pomiar gęstości elektrolitu za pomocą aerometru.
Dzisiaj akumulatory wytrzymują średnio około 5 lat jak się go odpowiednio użytkuje w sprawnym układzie ładowania.
bonifacy napisał(a):Na pewno !! .A nie powinno być że wody destylowanej ?
@bonifacy faktycznie masz rację! (już poprawione w tekście wyżej) miało być:
dolewania wody destylowanej do elektrolitu
Z elektrolitu odparowuje woda destylowana, a kwas zostaje i zwiększa się stężenie elektrolitu. Dlatego dolewamy w celu uzupełnienia poziomu tylko i wyłącznie wodę destylowaną / demineralizowaną. Zbyt silne stężenie kwasu w akumulatorze jest dla niego zabójcze.
Dlaczego warto rozważyć kupno samochodu elektrycznego? Zainteresowanie samochodami elektrycznymi stale rośnie i nie wygląda na to, aby w najbliższym czasie miało się to zmienić. Powody tego stanu rzeczy są różne, ale z pewnością najważniejsze są dwa – znaczące zmiany ...
Nissan LEAF - 50000 sprzedanych egzemplarzy na całym świecie Nissan LEAF, samochód ze stuprocentowym napędem elektrycznym, przekroczył kolejny historyczny próg dzięki sprzedaży 50 000 egzemplarzy, wzmacniając w ten sposób swoją pozycję lidera sprzedaży wśród ...
Może być słabe połączenie w tym miejscu. Spróbuj wyczyść klemy dokładnie miękką szczotką drucianą z tego osadu, zacisk też, potem szmatką do czysta, posmaruj wazeliną techniczną i podłącz ponownie oraz sprawdź czy połączenie nie jest gdzieś luźne.
Warto sprawdzić poziom elektrolitu jak jest taka możliwość w akumulatorze i jego odpowietrzenie.
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.