REKLAMA
Obecnie chyba wszystkie szyby samochodowe głównie czołowe ale też tylne i rzadziej boczne mają obwódkę w postaci czarnego szerokiego paska, a na jego wewnętrznej stronie są kropki różnej wielkości. Zastanawialiście się kiedyś dlaczego szyby mają takie paski i kropki?
Rola tego paska i kropek jest niezwykle istotna i przypuszczam że większość z Was nigdy nad tym się nie zastanawiała dlaczego tak jest a nie inaczej. Czarny pasek to specjalna ceramiczna farba która po odpowiednim podgrzaniu bardzo dobrze łączy się ze szkłem i ma strukturę porowatą co z kolei umożliwia lepsze połączenie / przyklejenie szyby za pomocą odpowiedniego kleju do szyb samochodowych do nadwozia. Taka warstwa dodatkowo chroni połączenie przed szkodliwym promieniowaniem UV przedłużając żywotność takiego połączenia. Klej na który nie działają bezpośrednio promienie UV zachowuje dłużej swoje właściwości.
Przykład szyby z paskiem z kropkami i bez kropek bo i takie też się zdarzają.
A skąd te kropki i po co one są potrzebne? Podczas procesu podgrzewania farba ceramiczna osiąga dużo wyższą temperaturę końcową niż szkło i dlatego mamy te kropki które są rożnej wielkości i największe są od strony czarnego paska po czym stopniowo zmniejszają się. Mają one za zadanie zapobiec dużej różnicy temperatur między powierzchnią szyby, a czarnym paskiem przez właśnie stopniowanie ich wielkości. Dodatko patrząc na taką szybę z pewnej odległości nie mamy wrażenia że czarna obwódka raptownie nam się odcina tylko jest takie łagodne przejście. Jest to oczywiście czysto estetyczna kwestia