Czas pracy kierowcy ciężarówki

05 Lis 2012, 12:01

Jak wiadomo czas pracy kierowcy ciężarówki jest ograniczony. Poniżej mamy zestawienie jak wyglądają ograniczenia i ile może trwać jazda bez przerwy oraz czy odpoczynek jest konieczny. Zapraszam do wypowiedzi w tym temacie. Wasze doświadczenia, przygody, a może zmiany które waszym zdaniem powinny zostać wprowadzone...

Tekst zaczerpnięty z forum etransport.pl napisał(a):1. Jazda dzienna 9 godzin (2 razy w tygodniu możesz zrobić 10 gpdz.)

2. Jazda ciągła (bez przerwy) maksymalnie 4 godz. 30 min.

3. Przerwa:
- minimum 45 minut po 4 godz. 30 min. lub
- przerwa dzielona w częsciach po minimum 15 min. w trakcie 4 godz. 30 min.
np: 15+15+15 lub 15+30 lub inna kombinacja. lecz część przerwy musi
wynosić zawsze conajmniej 15 minut.
Rada praktyczna: na każde 5 godzin i 15 minut zapisu na tarczce tachografu
musi być zawsze minimum 45 przerwy.
4. Odpoczynek:

- 11 godzin (norma podstawowa)
- 9 godzin (skrócenie o 2 godz.) można zrobić 3 razy w tygodniu, lecz ten
skrócony odpoczynek należy wyrównać w najbliższym tygodniu
- odpoczynek dzielony (12 godzinny) w kombinacji:
8+4 lub 8+2+2 lub 8+3+1 lub inna kombinacja z czego:
- jedna część musi mieć zawsze 8 godz. a pozostałe (nie więcej niż 2 części)
muszą mieć razem conajmniej 4 godz. tak aby było razem 12 godz. Kolejność
tych części jest dowolna. Z reguły "8" roki się jako ostatnią a te mniejsze
w trakcie dnia (odpoczynek to minimum 1 godz.)

5. W tygodniu można prowadzić pojazd przez maksymalnie 6 okresów jazdy
dziennej lub przez maksymalnie 6 dni. Czym to się różni:
- okres jazdy dziennej jest to okres pomiędzy dwoma prawidłowyni
odpoczynkami
- dzień (24 godzinna doba)
Przykład: kierowca zaczyna jazde o godz. 6.00. Prowadzi pojazd przez 4 godz.
następnie robi przerwe 50 minut (jest godz. 10.50), i prowadzi przez następne
4 godz. (jest godz. 14.50), dojechał do celu. Wykonuje 11 godzinny
odpoczynek (jest godz. 1.50). Wykonał prawidłowy odpoczynek i może zacząć
nowy okre jazdy dziennej.
Doba dla kierowcy zaczyna się momentu rozpoczęcia jazdy - czyli w powyższym
przypadku od godz. 6.00.
Przekładając to na język bardziej normalny, od momentu jazdy - w 24 godz. należy wykonać jazdę przepisową (nie przekroczyć norm) i w tych 24 godzinach musi się zmieścić wymagany odpoczynek. Jeżeli zrobimy to wcześniej to możemy zacząc jechać na "nowo"

6. Czas jazdy w dwóch tygodniach 90 godzin (jeżeli w pierwszym tygodniu będzie
kierowca prowadził pojazd maksymalnie czyli 2x10 godz, + 4x9 godz. co daje
56 godzin to w następnym do 90 czyli 34 godz.

7. Odpoczynek tygodniowy najpóźniej po sześciu okresach jazdy dziennej (jeżeli
wykożystał czas wskazany powyżej) lub najpóżniej po sześciu dniach (dobach)
nawet jeżeli prowadził mniej godzin.
wymiar odpoczynku tygodniowego:
- 45 godzin
- 36 godzin (skrócenie z oddaniem najpóźniej w trzecim nastepnym tygopdniu)
Obydwa te odpoczynki w miejscu zamieszkania lub miejscu postoju pojazdu
- 24 godziny (w trasie - wyrównanie jak wyżej)

Dla załogi dwuosobowej doba wynosi 30 godzin a odpoczynek obydwu kierowców jednocześnie conajmniej 8 godzin.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

29 Paź 2013, 23:00

U Nas w firmie kontrolujemy kierowców za pomocą monitoringu gps. Zdecydowałem się na to po przeczytaniu artykułu "Koszty paliwa karty paliwowe" Praca stała się o wiele łatwiejsza i więcej oszczędzamy
pietrucha5
Nowicjusz
 
Posty: 29
Auto: peugeot

29 Lis 2013, 11:59

Sam nie jeżdżę dużymi zestawami ale ojciem jeździ. U nich kontrola jest za pomocą tachografów które automatycznie wysyłają wszystko do bazy danych, nie ma więc żadnych tarcz. ITD jak chce cos odczytać to normalnie tak jak kierwoca loguje się na jego tacho
fastDanny
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 5
Prawo jazdy: 22 05 1988
Auto: Opel Astra
Silnik: 1.4
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1995

31 Sie 2015, 14:51

Jeśli ktoś woli graficznie, to tutaj są rozpisane przerwy... :) Ciekawe ilu kierowców się do tego stosuje ;)
rokita
Nowicjusz
 
Posty: 19
Prawo jazdy: 18 07 1997
Auto: Honda Accord
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

25 Wrz 2015, 14:28

Czy kierowcy ciężarówek dostosowują się do tych obowiązkowych przerw? W jaki sposób są kontrolowani? Czy macie z tym jakieś doświadczenia?
Planujemy zwiększyć flotę ciężarówek w firmie ale zastanawiamy się, jaki system dałby podgląd na komputer pokładowy i czas postojów. Widziałem, że ikol ma taką możliwość, cenowo są naprawdę przystępni.
Maciek77
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 95
Auto: Toyota Corolla

20 Wrz 2017, 13:29

Jeśli chodzi o kontrolę to u nas skończyły się problemy z chłopakami, którzy sporo kombinowali przy tachografach dopiero po odkryciu aplikacji WebEye e-Tachograph. Jest tam opcja, która wysyła do nas informacje o czasie pracy kierowcy w czasie rzeczywistym. Na dodatek skończyło się płacenie kar i wypadki spowodowane zmęczeniem, bo aplikacja podnosi alarm w centrali jak tylko jakiś kierowca za długo jedzie. Aplikacja pozwoliła nam wyeliminować też opóźnienia realizacji transportu.
Waldi83
Nowicjusz
 
Posty: 5
Prawo jazdy: 14 04 1990
Przebieg/rok: 32tys. km
Auto: nie mam
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    BMW X Coupé 2001
    BMW X Coupé to źródło kreatywnej inspiracji oraz zapowiedź kierunku stylistycznego, który obierze BMW w XXI wieku. Poprzez scalenie elementów coupé oraz auta typu cross-country, koncept ...

28 Wrz 2017, 14:16

Czas pracy kierowcy ciężarówki warto kontrolować za pomocą monitoringu GPS. Wtedy mamy pewność co robi w czasie pracy i w jakim tempie się przemieszcza. Możemy kontrolować, co dzieje się w naszej firmie. Polecam system GPS firmy Transmobil, są bardzo znani na rynku,
kamil6565
Nowicjusz
 
Posty: 6
Auto: Renault megane

29 Wrz 2017, 09:46

Mnie kuzyn polecił usługi Webeye do kontroli czasu pracy kierowcy i rzeczywiście zrobił się porządek, nie ma już kombinowania. Fakt, że system działa w czasie rzeczywistym sprawia, że od razu można reagować i kierowcy się nie wykręcą, dodatkowo pobieramy dane z tachografu i jesteśmy w stanie realizować więcej zleceń transportowych i jeszcze zaoszczędzić kilometry. :happy:
Michau64
Nowicjusz
 
Posty: 10
Prawo jazdy: 16 07 1986
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Nie mam

02 Paź 2017, 08:53

O proszę, my też korzystamy z WebEye, najpierw korzystaliśmy z wersji podstawowej, teraz już mamy prawie wszystkie ich usługi, bo są na prawdę bardzo przydatne.
Waldi83
Nowicjusz
 
Posty: 5
Prawo jazdy: 14 04 1990
Przebieg/rok: 32tys. km
Auto: nie mam

01 Lis 2017, 12:06

Podstawowa wersja i tak jest bardziej rozbudowana niżinne systemy monitorowania dostępne na rynku. Potem jak masz pełne monitorowanie to już nic nie jest straszne. Wtedy taki temat można opisać "Praca i jakość kierowcy ciężarówki", bo wszelkie raporty pozwalają zobaczyć co robi dobrze, a co źle. Różnego rodzaju statystyki przedstawiane w postaci wykresów dają jasny i zrozumiały przekaz jak wykorzystywana jest cieżarówka i czy styl jazdy kierowcy pozwala na jej pełne wykorzystanie.
JohnyBravoL
Nowicjusz
 
Posty: 7
Prawo jazdy: 18 03 2000
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Volvo V90
Silnik: T6 AWD 2.0 (320km)
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

12 Gru 2017, 09:29

U nas w firmie <spam> masz zagwarantowane przejechanie 9000 km w miesiącu czyli 4500 km w cyklu dwutygodniowym. Korzystamy z mapy TimoCom i z takiej ilości km jakie masz wyjeździć już można jakieś w miare dobre pieniądze wyciągnąć. Firma ma stosunkowo dużo zleceń i nowym przewoźniko m proponuje miesięczny okres póbny co wydaje sie całkiem fajnym rozwiązaniem
Ostatnio edytowany przez Kao, 22 Sty 2019, 09:52, edytowano w sumie 1 raz
Powód: Spam
AntiX
Obserwowany
 
Posty: 2
Auto: Nie mam

04 Wrz 2018, 08:42

Myślę, że pomocne do kontroli kierowców są wszelkie dostępne systemy GPS.
RightTruck
Nowicjusz
 
Posty: 22

03 Gru 2018, 15:54

tez korzystamy z GPS tej firmy (mowie o transmobil), lokalizacja bardzo dokładna i nie awaryjna, fajna opcja z wysyłaniem zdjęć bo jednak czasem ułatwia to dotrcie do klienta
mistrzkiero
Nowicjusz
 
Posty: 7

21 Sty 2019, 10:26

Szukałem właśnie takiego wątku. Wygląda na to, że faktycznie takie przerwy mi przysługują. Powiem szczerze, że mógłbym jeździć więcej bo często nie czuję się jakiś zmęczony, ale szef bardzo nalega bym wypoczywał w trasie i się nie przemęczał.
Ostatnio edytowany przez Kao, 22 Sty 2019, 09:48, edytowano w sumie 1 raz
Powód: Spam
Michau64
Nowicjusz
 
Posty: 10
Prawo jazdy: 16 07 1986
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Nie mam

28 Maj 2019, 00:18

Jeżeli chodzi o coś co uporządkuje Ci wszystkie sprawy w firmie to polecam ten od Transmobil, u mnie w firmie jest jest przede wszystkim praktycznie bezawaryjny. Kierowcy mają tryb eco czyli też pewne oszczędności ,kontrola paliwa i lokalizacja gps z dużą dokładnością.
mistrzkiero
Nowicjusz
 
Posty: 7