Czy awaria/usterka sondy, może unieruchomić auto?

16 Lut 2009, 00:30

Witam! Mam takie pytanie; czy awaria/usterka sondy, może unieruchomić auto???
piotr84
Nowicjusz
 
Posty: 30
Miejscowość: Bydgoszcz - okolice
  • 16 Lut 2009, 02:29

    czasami tak może być
    Suzuki Jimny
    Mitsubishi Outlander
    Land Rover Discovery 3 ChallangeG4
    macpaw5
    Zaawansowany
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 663

    16 Lut 2009, 15:23

    tak jak napisał kolega wyżej, ale nie zawsze. sterownik może przełączyć auto w tryb awaryjny- wtedy bedzie więcej paliło.
    PEUGEOT 306 1.8 16V
    missiekk_ch
    Nowicjusz
     
    Posty: 27

    19 Lut 2009, 10:42

    Sonda Lambda
    W układach wylotowych nowoczesnych silników wyposażonych w katalizatory, w ich sąsiedztwie lub bezpośrednio na nich umieszcza się sondę lambda, zbierającą informację o zawartości tlenu w spalinach i przekazującą je do sterującego układu elektronicznego.
    Przy zasilaniu silnika poprzez wtrysk paliwa o jego dawce decyduje czas otwarcia wtryskiwaczy elektromagnetycznych lub ciśnienie sterujące. Te wielkości dobiera system mikroprocesorowy, który otrzymuje informacje z czujników: prędkości obrotowej silnika, położenia przepustnicy, temperatury, ciśnienia i składu spalin. Sonda lambda jest ogniwem elektronicznym, którego wielkość napięcia (od 0 do 1V) zależy od zawartości tlenu w spalinach. Zbudowana jest z dwóch platynowych płytek, rozdzielonych warstwą dwutlenku cyrkonu (ZrO2). Związek ten w obecności tlenu staje się elektrolitem, a na powierzchni płytek platyny pojawiają się jony tlenu o ładunku ujemnym. Czujnik jest tak skonstruowany, aby jedna jego strona mogła stykać się z powietrzem atmosferycznym (sygnał odniesienia), zaś druga z gorącymi spalinami.
    Z uwagi na to, że płytki stykają się z gazami o różnej zawartości tlenu, tworzy się różnica potencjału. wartości napięcia określające mieszankę bogatą i ubogą są wprowadzane do pamięci stałej komputera i decydują o skróceniu lub wydłużeniu czasu wtrysku i wielkości dawki paliwa.
    Duża zawartość procentowa tlenu (od 4 do 5%) wskazuje na mieszankę ubogą, wartość napięcia sygnału wysyłanego przez czujnik jest w takim przypadku mała (od 0 do 0,1V). Natomiast mała zawartość procentowa tlenu (od 0 do 0,5%) wskazuje na mieszankę bogatą, napięcie wysyłane przez sondę lambda ma w takim przypadku wartość od 0,7 do 0,8V. Jeżeli mieszanka ma prawidłowy stosunek stechiometryczny (LAMBDA=1) sonda lambda wyśle sygnał o napięciu około 0,5V.
    Wymuszone tymi wahaniami naprzemienne procesy utleniania i redukcji są korzystne dla pracy dopalacza katalitycznego.
    Nowa sonda lambda wykonuje w ciągu 10 sekund więcej niż 5 cykli zmian napięcia.
    Ponadto sonda przesyła sygnał do ewentualnej zmiany (która następuje w ciągu 50 ms) czasu trwania wtrysku (dawki paliwa).
    Sonda lambda zaczyna wytwarzać napięcie, gdy osiąga temperaturę pracy około 300 (0C) i w najnowszych rozwiązaniach układów wylotowych w celu skrócenia do kilku sekund czasu oczekiwania na pracę sondy w jej korpusie umieszcza się grzałkę. Dzięki temu zaczyna się ona pracować już po 20, 30 sekundach po uruchomieniu pojazdu.
    Najwyższą wydajność sonda osiąga w temperaturach około 500, 600 (0C) i jest wytrzymała na temperatury nawet 900, 950 (0C).
    Sonda w czasie eksploatacji pojazdu nie wymaga żadnej obsługi. Jednak w miarę użytkowania osadzają się na niej różne zanieczyszczenia zakłócające jej pracę.
    Wysoka temperatura działa na sondę samoczyszcząco. Im wyższa temperatura, tym proces ten jest bardziej efektywny i przykładowo przy 600 (0C) wymaga 4 godzin, ale już 800 (0C) tylko 10 minut.
    Typowe objawy uszkodzonej sondy lambda są następujące:
    - zwiększone zużycie paliwa (nawet do 15l/100 km),
    - samoistne osady na rurze wydechowej,
    - czarny dym wydzielający się z rury wydechowej,
    - nierównomierna praca silnika,
    - zwiększona ilość CO i HC w spalinach podczas sprawdzania spalin na analizatorze spalin.

    Po zauważeniu któregoś z tych objawów należy niezwłocznie poddać silnik diagnostyce w autoryzowanej stacji obsługi. Dłuższa praca silnika z uszkodzoną sondą, oprócz większego zużycia paliwa, może doprowadzić do zniszczenia katalizatora.
    qwe
    Nowicjusz
     
    Posty: 1
    Miejscowość: Cork

    19 Lut 2009, 16:09

    Ja osobiście jeździłem z zepsutą sondą ale auto więcej paliło, a mój znajomy jak mu się zepsuła to po prostu ją odłączył i jeździł :wink:
    pawelec
    Początkujący
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 132
    Auto: Seat Cordoba
    Silnik: 1.6
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Skrzynia biegów: Manualna

    19 Lut 2009, 16:16

    Auto raczej bedzie jezdzic ale bedzie 30 do 80% osiagow mniej jak przy sprawnej sondzie lamda
    dawidbn
    Zaawansowany
     
    Posty: 777
    Miejscowość: Koszalin
    • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

      Dlaczego warto rozważyć kupno samochodu elektrycznego?
      Zainteresowanie samochodami elektrycznymi stale rośnie i nie wygląda na to, aby w najbliższym czasie miało się to zmienić. Powody tego stanu rzeczy są różne, ale z pewnością najważniejsze są dwa – znaczące zmiany ...

    20 Lut 2009, 17:49

    Jakie to jest auto o którym piszemy?
    shrek19791016
    Początkujący
     
    Posty: 125

    21 Lut 2009, 22:33

    Dzieki za odpowiedzi, a auto to cordo 1.4 94 auto nie sprawiające problemów przez 5 lat, a obecnie od sierpnia garażuje u mechaników, ktorzy rozkładają rece...
    piotr84
    Nowicjusz
     
    Posty: 30
    Miejscowość: Bydgoszcz - okolice