Czy jest to sposób na tanią jazdę w tych trudnych czasach ?

10 Mar 2022, 20:02

Witam

Jako, że nie mam jeszcze swojego samochodu, a na motoryzacji kompletnie się nie znam to chciałbym prosić o radę kogoś kto się zna. Otóż że planuje w najbliższym czasie zakup samochodu to robiłem sobie takie amatorskie wyliczenia na szybko jaki będzie koszt przejechania 100km w zależności od rodzaju samochodu. Wyszło mi, że przy dzisiejszych cenach koszt przejechania 100km przy założeniu że auto spala standardowo 7l na 100km to koszt około 45zł jeżeli natomiast benzynę zamienimy na gaz i założymy że auto będzie spalało 8l gazu na 100km to koszt przejechania 100km wyniesie 25zł. Wziąłem pod lupę jeszcze trzy przypadki czyli hybrydę gdzie koszt przejechania 100km przy średnim spalaniu 4l/100km wyniesie również tak jak w przypadku gazu około 25zł. Kolejny przykład to samochód elektryczny gdzie przy zużyciu 15kWh na 100km koszt przejechania 100km wyniesie 9-10zł no a przy założeniu że ładujemy tylko w nocnych taryfach robi się 5zł. Jako, że na zakup elektryka raczej się nie zdecyduje teraz, no bo uważam, że to jeszcze nie ich era, ceny są bardzo wysokie, do tego bardzo mało w Polsce jest stacji szybkiego ładowania co sprawia, że nie da się nimi pokonać długich dystansów, no i też dlatego że mało w Polsce jest warsztatów, które specjalizują się w naprawach samochodów elektrycznych co sprawia, że ewentualne koszty naprawy będą wysokie, no i też z racji tego, ze jest mało punktów naprawy to też może się zdarzyć coś takiego, że będę musiał naprawiać auto w miejscu kompletnie oddalonym od swojego miejsca zamieszkania. Dlatego tak całkiem przypadkiem wpadł mi do głowy jeszcze jeden pomysł który jest połączeniem dwóch ekonomicznych sposobów jazdy czyli hybrydy i LPG. Zatem co sądzicie o tak egzotycznym pomyśle jak zagazowanie hybrydy ? Licząc kosztowo to jeżeli zakładaliśmy że hybryda średnio spala 4l benzyny na 100km to można założyć, że gazu w tym samym momencie powinna spalić 5l na 100km co oznacza, że przy obecnie wysokich cenach gazu koszt przejechania 100km wyniesie około 15zł no a jak ceny wrócą do normy to myślę, że nawet będzie to i 10zł, czyli teoretycznie koszt przejechania 100km hybrydą na gaz powinien być niewiele wyższy niż elektrykiem, no ale hybryda LPG nie będzie miała tych wad elektryków które wymieniłem. Niby wszystko jest ok, ale pomyślałem sobie, że skoro jest aż tak świetnie to czemu hybrydy LPG są taką rzadkośćią ? Przeglądałem trochę internet odnośnie tego pomysłu i z reguły na internecie szczególnie na yt na kanale motoryzacyjnym ZacharOFF były osoby, które właśnie posiadały taki samochód i bardzo mocno sobie chwalili oszczędność, no ale też spotkałem się z głosami, że nie jest aż tak różowo, ponieważ po pierwsze zwrot takiej inwestycji następuje po przejechaniu 20-30tys km po drugie instalując LPG w hybrydzie tracę gwarancję, po trzecie spotkałem się z głosami krytycznymi odnośnie tego, że zamontowanie LPG w hybrydzie zdecydowanie zwiększy spalanie do takiej wartości, że wyjdę tylko na tym jak Zabłocki na mydle. Wynika to z tego, że butla ma swoje gabaryty. Najczęściej, chowa się ją we wnęce na zapas, ALE w hybrydach tam, albo w podłodze, są baterie, czyli nie ma miejsca. Spotkałem się również z opinią, że po zamontowaniu LPG do hybrydy czujnik może dostać tzw. laga mózgu i efektem może być wizyta u mechanika. Zatem jak to dokładnie jest ?
Yosuke7
Początkujący
 
Posty: 62

10 Mar 2022, 20:44

Yosuke7 napisał(a):Wyszło mi, że przy dzisiejszych cenach koszt przejechania 100km przy założeniu że auto spala standardowo 7l na 100km to koszt około 45zł jeżeli natomiast benzynę zamienimy na gaz i założymy że auto będzie spalało 8l gazu na 100km to koszt przejechania 100km wyniesie 25zł.
Weź pod uwagę że takie spalanie benzyny będzie przy stosunkowo małych samochodach. Tyle gazu to spali Yariska z silnikiem 1.3 gdzieś było o tym na forum i podane były dane z trasy i średnie spalanie ogólnie.
Yosuke7 napisał(a): Wziąłem pod lupę jeszcze trzy przypadki czyli hybrydę gdzie koszt przejechania 100km przy średnim spalaniu 4l/100km wyniesie również tak jak w przypadku gazu około 25zł.
No tu znowu chyba pozostaje Yaris w hybrydzie i jazda tylko po mieście lub do 90km/h poz nim :)
Yosuke7 napisał(a):Kolejny przykład to samochód elektryczny gdzie przy zużyciu 15kWh na 100km koszt przejechania 100km wyniesie 9-10zł no a przy założeniu że ładujemy tylko w nocnych taryfach robi się 5zł.
Tu też założyłeś bardzo mało przy średnim zużyciu. Jeżeli taki samochód będziesz ładował ze swojego gniazdka to wyjdzie najtaniej ale jak juz z ładowarek gdzie trzeba też oprócz zużytej energii na ładowanie zapłacić również abonament miesięczny za dostęp do ładowarki robi się drożej. Optymalnie policz sobie min. 1,5zł za kWh bo tu jest dużo zależności które wpływają na cenę. Wychodzi 22,5zł na 100km.
Yosuke7 napisał(a):do głowy jeszcze jeden pomysł który jest połączeniem dwóch ekonomicznych sposobów jazdy czyli hybrydy i LPG. Zatem co sądzicie o tak egzotycznym pomyśle jak zagazowanie hybrydy ? Licząc kosztowo to jeżeli zakładaliśmy że hybryda średnio spala 4l benzyny na 100km to można założyć, że gazu w tym samym momencie powinna spalić 5l na 100km co oznacza, że przy obecnie wysokich cenach gazu koszt przejechania 100km wyniesie około 15zł no a jak ceny wrócą do normy to myślę, że nawet będzie to i 10zł, czyli teoretycznie koszt przejechania 100km hybrydą na gaz powinien być niewiele wyższy niż elektrykiem, no ale hybryda LPG nie będzie miała tych wad elektryków które wymieniłem.
Nie wszystkie hybrydy tolerują gaz. Najlepiej on się sprawdza w silnikach Toyoty Auris, Prius czy Lexus CT200h. Mają one ten sam silnik. Spalanie w mieście 5 litrów gazu hm... bardziej 5,5 pod 6 to realne wartości.
Yosuke7 napisał(a):nie jest aż tak różowo, ponieważ po pierwsze zwrot takiej inwestycji następuje po przejechaniu 20-30tys km
Im mniej samochód pali tym dłużej zwraca się koszt instalacji LPG :) Tu spalanie jest naprawdę małe więc trzeba bardzo dużo jeździć.
Yosuke7 napisał(a):po drugie instalując LPG w hybrydzie tracę gwarancję, po trzecie spotkałem się z głosami krytycznymi odnośnie tego, że zamontowanie LPG w hybrydzie zdecydowanie zwiększy spalanie do takiej wartości, że wyjdę tylko na tym jak Zabłocki na mydle.
Jak będziesz robił rocznie około 30tkm to pewnie Ci się opłaci takie rozwiązanie. Pamiętaj że hybryda ma baterię i jak jej dołożysz jeszcze LPG (zbiornik itd) to samochód robi się już naprawdę ciężki.

Jaki masz budżet na samochód bo tego nie podałeś?

Jak poruszasz się tylko po mieście to może okazać się że najtaniej wyjdzie jakiś CarSharing :) bo we własnym samochodzie nie tylko paliwo jest kosztem.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10129
Zdjęcia: 35

11 Mar 2022, 05:43

Koszt paliwa to nie wszystko. Piszesz o utracie gwarancji, więc zakładam, że chodzi Ci o auto nowe.
Na tę chwilę nie ma nic, co w rozrachunku całościowym(zakup, serwis, ubezpieczenie, paliwo) wyjdzie taniej niż Dacia w gazie.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3789
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

11 Mar 2022, 09:06

yeti65 napisał(a):Na tę chwilę nie ma nic, co w rozrachunku całościowym(zakup, serwis, ubezpieczenie, paliwo) wyjdzie taniej niż Dacia w gazie.
I tu zgadzam się z Tobą w 100% jeżeli chodzi o nowe auto.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10129
Zdjęcia: 35

12 Mar 2022, 16:47

Ok, rozumiem, że te parametry spalania na które się powołuje dotyczą raczej małych samochodów. No, ale ja też nie potrzebuje auta z niewiadomo jakim silnikiem. Moja jazda jest 80-90% jazdą po mieście, więc też pod takim kątem patrzę. Wiem doskonale, że auto to nie tylko wydatki na paliwo, bo jeszcze są płyny do spryskiwaczy, oleje, przeglądy, opłaty za parkowanie, ubezpieczenia itp. itd. Jednak myślę, że auto mi się przyda, dziennie robię po 20-30km więc to nie jest tak, że ja sobie kupię auto po to żeby jeździć nim sporadycznie, to by było bez sensu, gdybym rzeczywiście tak jeździł to nawet bym nie rozważał zakupu samochodu i tu nie pisał. Szukam po prostu sposobu, żeby jeździć w miarę tanio w tych trudnych czasach, no bo jeżeli w tych trudnych czasach będzie tanio to w normalnych czasach będzie już bardzo tanio. Chciałbym po prostu zweryfikować ile jest prawdy w tych filmikach które pokazują, że hybryda+LPG to sposób na przejechania 100km za 10zł. Z twojego wpisu rozumiem, że hybryda+LPG jest to związek jak najbardziej możliwy, ale nie do wszystkich aut ? Nawet jeżeli to będzie 6l gazu na 100km to i tak jazda 18zł na 100km wychodzi tanio, no a jak gaz stanieje to i jazda będzie stosunkowo tańsza. Tylko chciałem wiedzieć jak to połączenie w ogóle działa zarówno od strony technicznej jak i komfortu jazdy. Czy z czujnikiem nie wystąpią jakieś dziwne problemy że samochód dostanie jakiegoś laga ? No i komfort jazdy też dla mnie rzecz ważna. Rozumiem, że baterie+butla spowoduje, że samochód będzie ciężki, ale czy też nie odbije się to na dostępnym fizycznym miejscu w samochodzie ? Bo oczywiśćie nie chciałbym samochodu w którym nie ma miejsca w bagażniku, bo właśnie butla dużo zjada. Co do budżetu jaki gotowy jestem przeznaczyć na samochód to powiedzmy, że tak 40-50tys zł no ale bardziej 40 niż 50. No chyba, że oczywiście warto będzie dołożyć niewiele więcej np 5-6tys zł żeby mieć dużo lepsze auto, no to wtedy powiedzmy że bym się zgodził kupić auto w okolicach 50tys zł.
Yosuke7
Początkujący
 
Posty: 62

12 Mar 2022, 16:55

Auto nie musi być niewiadomo jak nowe, zwłaszcza, że moim zdaniem nie opłaca się kupować nowych aut, myślę że lepiej nawet kupić trochę używane, bo cena samochodu będzie zdecydowanie bardziej atrakcyjna, niż takiego nowiutkiego. Bardziej zależy mi na tym, żeby auto posłużyło mi przez najbliższe 10-15 lat.
Yosuke7
Początkujący
 
Posty: 62
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Dlaczego warto rozważyć kupno samochodu elektrycznego?
    Zainteresowanie samochodami elektrycznymi stale rośnie i nie wygląda na to, aby w najbliższym czasie miało się to zmienić. Powody tego stanu rzeczy są różne, ale z pewnością najważniejsze są dwa – znaczące zmiany ...
    System otwierania samochodu aplikacją na telefon
    Toyota, największy producent samochodów na świecie, jest zainteresowana inwestowaniem w nowe formy korzystania z samochodów, takie jak car-sharing. Z myślą o usprawnieniu takich usług opracowała nowy system ...

13 Mar 2022, 09:34

I tu się mylisz, teraz za używke trzeba zapłacić tyle co za nowe bo nowych poprostu nie ma a czas oczekiwania to ponad pół roku. Czasy jak z PRL.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16697
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

13 Mar 2022, 11:04

Tylko w tym budżecie nie kupi nowego.

Przy takich przebiegach po mieście masz dwa wyjścia jak chcesz w miarę tanie auto w eksploatacji. Możesz kupić jakiś samochód benzyna + gaz, silnik który dobrze znosi takie połączenie bez turbiny, GPF, itd. Tu jednak na spalanie min. trzeba przyjąć jakieś 7 litrów na setkę gazu w malum i lekkim aucie jak Hyundai i20 z silnikiem 1.25.

Druga opcja to może być to Toyota Yaris hybrid, bo ona w takim użytkowaniu powinna palić w granicach 4 litrów na 100km.

Jeżeli chodzi o hybrydę z LPG to moim zdaniem za małe dystanse żeby taka instalacja się zwróciła w jakimś sensownym okresie czasu.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10129
Zdjęcia: 35