07 Cze 2010, 18:29
Teoretycznie rocznik nie ma znaczenia, praktycznie - ma bardzo duże.
Owszem, najbardziej liczy się stan samochodu i jego realny przebieg. Ale zastanów się: które auto ma większą szansę na bycie bardziej zużytym: takie eksploatowane przez 3 lata, czy przez 6?
Poza tym jeszcze dwie rzeczy: zmęczenie materiału, tak jak mówił Jasiek90: gumy i elementy metalowe - tego gołym okiem nie widać ale można zmierzyć np. głośność we wnętrzu - zajrzyj chociażby do testów długodystansowych w Auto Świecie (gazeta mało obiektywna, ale chodzi mi o pomiary) - jest mierzone wiele elementów przy przebiegu 1-3tys. km i po przejechaniu 100tys., głośność mierzona w decybelach zawsze po tym okresie jest trochę wyższa. Po drugie bezpieczeństwo: na przestrzeni ostatnich 10 lat postęp zachowaniu się samochodu po wypadku był ogromny. Dopracowano poduszki, bierne systemy, strefy zgniotu, ABS z lat 90 hamuje gorzej niż ten nowy (wielokrotnie szybszy procesor i większa pamięć), podobnie ESP jest w stanie poprawnie zareagować na więcej sytuacji niż ESP z lat 90 itp itd.
Inna sprawa to to, że niektóre firmy są o kilka lat przed konkurencją jak wspomniane przez ciebie BMW albo Mercedes - to co teraz jest w nich standardem, w bardziej popularnych markach będzie nim za 5 lat. Mowa oczywiście o wyposażeniu, bo do kwestii bezpieczeństwa wszyscy producenci od kilku lat podchodzą bardzo poważnie i tutaj czy to Lexus czy to FIAT różnica nie jest tak przytłaczająca jak w wyposażeniu.