Oczywiście, że od oleju silnikowego zależy spalanie. Ważnym parametrem oleju jest lepkość. Odpowiednio dobrana lepkość oleju powoduje, że tarcie smarowanych elementów jest obniżone do minimum, a co za tym idzie obniża się zużycie paliwa. Największy wpływ na lepkość ma zima - każdy olej jest tym gęściejszy im mniejsza jest jego temperatura. Jeżeli samochód stoi na mrozie, to po uruchomieniu silnika pewne cześci pracują przez ułamki sekund niesmarowane, bo zanim olej dotrze do tych cześci, to troszkę czasu upływa. Dlatego ważna jest lepkość zimowa, czyli cyferka przed literką W. Ale od razu uprzedzam, że nie można samemu decydować jaka ta cyferka ma być - o tym decyduje producent silnika, a zastosowanie innej lepkości może mieć fatalne skutki.
Kolejna sprawa to starzenie oleju oraz pojawianie się zanieczyszczeń w trakcie jego użytkowania. Olej traci swoje właściwości smarne i dlatego tak ważna jest jego wymiana co jakiś czas, który zaleca producent.
MotoS napisał(a):Aktualnie jeżdżę na oleju castrol 10w40 Magnatec
Ja bym nie zmieniał tewgo oleju. Magnatec jest jednym z lepszych olejów i wg producenta pozostawia na elementach smarowanych film olejowy, który chroni te elementy w początkowej fazie rozruchu silnika, czyli jak te elementy zaczynają pracować zaraz po rozruchu silnika, to zanim olej z miski olejowej do nich dotrze, nie pracują całkowicie na sucho.
A jakby się wczytać w to, co pisze producent Castrola i Valvoline, to jest to prawie to samo.
Nie mam na chwilę obecną dostępu do danych silnika, ale coś mi się kojarzy, że do silnika vvti powinien być olej 5W40. Sprawdz to w książce obsługi jak masz.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...