REKLAMA
Badania pokazały, że 91 proc. Polaków zmienia w tym okresie opony z letnich na zimowe. Czym różnią się "zimowki" od opon letnich – wyjaśniają eksperci Allegro.pl
"Nasze badania pokazały, że Polacy zaczęli świadomie podchodzić do kwestii bezpieczeństwa. Prawie 100 proc. ankietowanych zadeklarowało, że używają opon, które są technologicznie przystosowane do aktualnej pory roku. Dodatkowo 73 proc. badanych potrafi samodzielnie ocenić stan zużycia ogumienia" wyjaśnia Piotr Ciesielski, opiekun kategorii "Motoryzacja" w serwisie Allegro.pl.
"Wielu kupujących chce jak najdłużej korzystać z kompletu opon. Nic w tym dziwnego. Taki zakup to duże obciążenie dla portfela. Trzeba jednak pamiętać o wytrzymałości technologicznej opony i o tym, że po jakimś czasie traci ona swoje właściwości" opowiada Piotr Ciesielski - Polskie prawo przewiduje, że głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Pamiętajmy jednak, że w przypadku opon zimowych te wartości są niewystarczające. Eksperci radzą, aby opony zimowe wymieniać na nowe, kiedy głębokość bieżnika zmniejszy się do 4 mm. Po przekroczeniu tej granicy opona przestaje spełniać swoje zadanie.
POLECAMY Etykieta opony - nowe oznaczenia na oponach
Opony zimowe zawierają więcej krzemionki, przez co są bardziej elastyczne i nie twardnieją w niskich temperaturach zachowując miękkość, a co za tym idzie bezpieczną przyczepność.
O ile skład mieszanki nie jest zauważalny gołym okiem to obserwując oponę letnią i zimową można bez trudu dostrzec różnice pomiędzy kształtem bieżnika. Wynika to z tego, że podczas projektowania opony zimowej technolodzy muszą się kierować zupełnie innymi założeniami, niż w przypadku konstruowania opony letniej.
Opona letnia ma mniej lamelek, rowków i nacięć, ponieważ służy najczęściej do poruszania się po suchej nawierzchni, gdzie im większa powierzchnia styka się z podłożem, tym większa jest przyczepność. Za odprowadzanie wody służą w letnim ogumieniu specjalne kanały.
POLECAMY Jak Polacy zmieniają opony? Czy marka ma znaczenie?
"W oponie zimowej znajdziemy dużo większą ilość lamelek i nacięć. Dzięki temu opona może niejako wgryźć się w śnieg zwiększając tym samym przyczepność, tak ważną podczas zimowej jazdy. Dodatkowo dzięki szerokim rowkom centralnym odprowadzane jest błoto pośniegowe i woda" wyjaśnia Piotr Ciesielski. Pamiętajmy jednak, że nawet najlepsza i najdroższa opona nie sprawdzi się na drodze pokrytej lodem.
Zanim podejmiemy decyzję o zakupie powinniśmy najpierw wiedzieć, jakie parametry powinny mieć nasze opony. Chodzi o rozmiar, klasę i indeks prędkości. Te informacje zawarte są w instrukcji pojazdu. Opona zimowa musi oczywiście mieć nabity symbol M+S, co oznacza, że nadaje się do jeżdżenia po śniegu i błocie pośniegowym. Kupując oponę zimową musimy przyjąć jakieś kryteria zakupu. Nie kierujmy się tylko ceną. W sieci możemy znaleźć testy wielu niezależnych instytucji, które badają i porównują opony zimowe w konkretnych warunkach. Wyniki przedstawione są najczęściej w formie czytelnej tabeli. Cena nie zawsze jest wyznacznikiem naszego bezpieczeństwa.
źródło: Allegro.pl