Prawidłowa interpretacja kolorów w pewnych okolicznościach drogowych bywa kluczowa dla zachowania bezpieczeństwa. Zdarza się to głównie, gdy zasady na drodze wyznacza sygnalizacja świetlna. Jak radzi sobie w takiej sytuacji daltonista, czyli osoba nierozróżniająca kolorów? Zapamiętuje układ świateł – czerwone na górze, zielone na dole, żółte w środku. W niektórych krajach jak Turcja czy Rumunia daltonista nie może siadać za kierownicą. W Polsce jest to dopuszczalne, o ile nie jest to zawodowy kierowca.
Sposób na niewidzenie Kierowca z wadą daltonizmu nie ma możliwości odebrać komunikatu, który wysyła sygnalizator za pomocą pojawiających się kolorów: czerwonego, żółtego i zielonego. Jak wobec tego może zrozumieć informację i w porę na nią zareagować? Jeśli kierowca nie rozpoznaje kolorów, pomocne może okazać się zapamiętanie kolejności świateł. Jego reakcja wówczas będzie uzależniona od tego, jakie światło zapali się w jakim położeniu – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Należy jednak brać pod uwagę, że w różnych krajach sygnalizator może mieć różne położenie. W Polsce ustawia się je pionowo, ale np. w wielu stanach USA czy w Kanadzie sygnalizator umieszczony jest horyzontalnie. Pomocne kształty Osoba z wadą wzroku musi wyjątkowo uważać i zdawać sobie sprawę, że prawidłowe zapamiętanie kolejności świateł ma kluczowe znaczenie dla szybkiej i prawidłowej reakcji – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Reakcja kierowców nierozpoznających koloru czerwonego bywa na tyle opóźniona, że droga hamowania przed sygnalizatorem zmniejsza się od 39% do nawet 100%(1). W krajach takich jak Kanada czy Stany Zjednoczone zaprojektowano już sygnalizatory ułatwiające kierowcom z problemami wzroku lepiej i szybciej zareagować na komunikat jaki jest wysyłany. Pojawiające się światła czerwone, żółte i zielone oprócz oznaczeń kolorystycznych mają wówczas różne kształty – kwadrat, trójkąt czy klasyczne w takiej sytuacji koło(2).
Prawo jazdy W Polsce, podobnie jak w większości krajów Unii Europejskiej, daltonista może bez większych przeszkód uzyskać prawo jazdy. Jeśli jednak ktoś ubiega się o pracę zawodowego kierowcy, musi przejść testy, które w przypadku zdiagnozowania daltonizmu pozbawiają go możliwości zawodowego prowadzenia pojazdu. Niektóre kraje, takie jak Turcja czy Rumunia w żadnym wypadku nie dopuszczają osób z tą wadą wzroku za kierownicę(2).
źródło: (1) Colour-blind drivers’ perceptron of traffic signals, Morley G. Whillans; (2) dailytech.com; Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault
Redakcja napisał(a):Zapamiętuje układ świateł – czerwone na górze, zielone na dole, żółte w środku
Dokładnie u Nas zawsze czerwone jest na górze i jeszcze jedna sugestia jak światło zmienia się na czerwone to wcześniej świeci się tylko pomarańczowe przez chwilę, a jak zmienia się z czerwonego na zielone to pomarańczowe zapala się w momencie kiedy świeci czerwone i oba te światła świecą przez chwilę zanim zmieni się sygnalizacja na zielone.
Raport: Fakty i Mity rynku samochodów używanych Rynek samochodów używanych w Polsce od lat cieszy się ogromnym zainteresowaniem. W 2024 roku zanotował znaczące ożywienie, osiągając najwyższy poziom aktywności od 2021 i wzrost o 31% w porównaniu do 2023. Wybór ...
BMW Concept Study CS1 2002 Koncepcyjne BMW Concept Study CS1 przedstawia wizję przyszłego "niewielkiego" modelu BMW. Elementem determinującym styl tego czteromiejscowego studyjnego kabrioletu jest swoista więź tworzona przez eleganckie i lekkie nadwozie ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.