Na przejeździe pierwszeństwo ma zawsze pociąg!

12 Mar 2023, 16:02

Podróżując samochodem często na naszej drodze napotykamy na przejazdy kolejowe, czyli skrzyżowania torów kolejowych z drogami publicznymi. W Polsce na 380 tys. km dróg publicznych, występuje 15 867 przejazdów kolejowych.

Na przejeździe pierwszeństwo ma zawsze pociąg!Przepisy, a dokładnie Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej, podzieliło przejazdy na kilka kategorii. Oznaczone zostały one literami od A do F. Każda kategoria przejazdów zabezpieczona jest odpowiednimi znakami drogowymi, sygnalizacją świetlną i dźwiękową, czasami rogatkami.

Na przejeździe pierwszeństwo ma zawsze pociąg!Występujący przed przejazdami czerwono-biały, charakterystyczny znak, tzw. krzyż św. Andrzeja, wskazuje miejsca zatrzymania w przypadku, gdy nadjeżdża pociąg oraz informuje nas czy przejazd jest jedno, czy wielotorowy. Spotkać go można najczęściej tam, gdzie nie ma szlabanów.

Przejazd przez tory nie jest trudnym manewrem, jednak wymaga od kierowcy wyobraźni i uwagi. Według statystyk w 2013 roku doszło na przejazdach kolejowych do 224 wypadków, w ich wyniku 35 osób poniosło śmierć, a 34 zostały ciężko ranne. Ilość wypadków jest niższa niż w 2012 roku, ale wciąż wysoka. Statystyki pokazują, że do większości wypadków przyczynili się kierowcy samochodów. Podstawowe błędy to lekceważenie znaku stop, przejeżdżanie pod szlabanem albo omijanie półrogatek.

"Zbliżając się do przejazdu pamiętajmy, że na przejeździe pierwszeństwo ma zawsze pociąg. Wynika to z jego masy, prędkości oraz drogi hamowania. Wystarczy wyobrazić sobie, że pociąg jadący z prędkością 100 km/h potrzebuje co najmniej 700 metrów do zatrzymania się. W przypadku gdy maszynista zobaczy przeszkodę na swojej drodze, nie pozostaje mu nic innego jak nacisnąć hamulec i czekać. Nie ma on możliwości wykonania innych manewrów" mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA.

Jak uniknąć niebezpiecznych sytuacji? Przede wszystkim należy zachować ostrożność i stosować się do znaków oraz sygnalizacji.

Na przejeździe pierwszeństwo ma zawsze pociąg!Pod żadnym pozorem nie wolno wjeżdżać pod opuszczający się szlaban czy wymijać go. Musimy pamiętać również o tym, że urządzenia zabezpieczające przejazdy mogą być uszkodzone, dlatego przy przejeździe przez tory zwiększona uwaga i czujna obserwacja na pewno poprawią nasze bezpieczeństwo.

Każdy wypadek to tragedia dla poszkodowanych i rodzin. Jeśli dochodzi do zderzenia z pociągiem to konsekwencje są poważniejsze. Zachowajmy ostrożność, uważnie obserwujmy to, co się dzieje na torach. Poświęcenie kilku sekund uwagi nic nas nie kosztuje, jej brak może zadecydować o naszym życiu.

źródło: Skoda, Szkoła Auto Skoda
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3803
Zdjęcia: 13105
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

12 Mar 2023, 17:36

Redakcja napisał(a):Przejazd przez tory nie jest trudnym manewrem, jednak wymaga od kierowcy wyobraźni i uwagi.
Dla niektórych nawet z pozoru prosty manewr może się okazać trudnym i tu bardzo często mają na to wpływ dodatkowe czynniki które rozpraszają kierowcę. Czasem rutyna, przejeżdżanie kilkukrotne przez ten sam przejazd usypie czujność itd.

Istnieje wiele powodów, dla których niektórzy kierowcy nie uważają na przejazdach kolejowych, możemy to tak opisać:

  1. Brak świadomości - niektórzy kierowcy mogą nie zdawać sobie sprawy z zagrożenia, jakie stwarza przejazd kolejowy i nie rozumieć, że konieczne jest zachowanie szczególnej ostrożności podczas jego przekraczania.
  2. Zniechęcenie - niektórzy kierowcy, szczególnie ci, którzy muszą przekraczać przejazdy kolejowe regularnie, mogą czuć się zniechęceni rutyną i uważać, że przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na przejazdach jest uciążliwe i czasochłonne.
  3. Zaniedbanie sygnalizacji - niektóre przejazdy kolejowe mogą mieć słabą sygnalizację lub oznakowanie, co może sprawić, że kierowcy nie zdają sobie sprawy z ich istnienia (to raczej ostatnio już rzadko się zdarza) lub nie zwracają uwagi na sygnały ostrzegawcze.
  4. Zabieganie o czas - niektórzy kierowcy mogą być zabiegani (tacy zawsze spóźnieni) i nie chcąc czekać na przejeździe kolejowym, ignorują sygnalizację co skłania ich do ryzykownego przekraczania torów.

Należy jednak pamiętać, że przekraczanie przejazdów kolejowych zaniedbując zasady bezpieczeństwa może prowadzić do poważnych wypadków, w tym do kolizji i wypadków ze skutkiem śmiertelnym. Dlatego też, kierowcy powinni zawsze zachować szczególną ostrożność podczas takiego manewru i bezwzględnie przestrzegać sygnalizacji oraz oznakowania.
Moskito
Początkujący
 
Posty: 193
Zdjęcia: 17

12 Mar 2023, 19:46

Trzeba to jak najszybciej zmienić :!: :!: :!:
Przecież pierwszeństwo powinien mieć zawsze słabszy uczestnik ruchu :lol:
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3743
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

13 Mar 2023, 13:00

Szkoda, że w temacie pisze się tylko i wyłącznie ogólnikowo. Szkoda, że nikt nie wspomniał, co należy robić, jak znajdziemy się w sytuacji awaryjnej na przejeździe...A jest kilka wyjść z niebezpiecznych sytuacji, które mogą uratować życie. Zajrzyjcie do tego tematu, a dowiecie się, co należy zrobić w sytuacjach awaryjnych.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

06 Gru 2023, 12:11

Dziękuję za bardzo pomocne informacje.
Brown
Obserwowany
 
Posty: 1

08 Gru 2023, 21:10

Uważajcie na pociągi :mrgreen: A nie że .....

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4833
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jazda na oponach letnich zimą to przepis na wypadek
    Jesienno-zimowa pogoda za oknem, a niebawem zapowiadana mroźna zima to także pogorszenie warunków jazdy na drogach. Kierowcy powinni przywyknąć do opadów deszczu i mokrych ulic – przymrozków, śniegu, ...
    Renowacja zniszczonej skórzanej tapicerki
    Chciał bym się z Wami podzielić wiedzą na temat renowacji skórzanych tapicerek. Mam za sobą ok. 20 odnowionych foteli, kilka kanap tylnych, boczków drzwiowych oraz kierownic. Właściwie uczyłem się na własnych ...