Dlaczego wtryski są podzielone? Common Rail

04 Maj 2021, 14:36

Pytanie natury teoretycznej.
Dlaczego wtryski główne pokazane na zdjęciu są podzielone na bardzo małe dawki ? Chodzi mi o to, jaki jest cel takiego otwierania/zamykania wtryskiwaczy na ułamek ms ? Jest to wykres sygnału podawanego na wtryskiwacze (pomarańczowy przebieg) w silniku 2.4 JTD Alfy Romeo 156. Widać, że wtrysk jest podzielony na 8 części, ale dlaczego nie jest to ciągły wtrysk? Czy ma to na celu zmniejszenie wibracji, klekotania ?

Jeśli jest to głupie pytanie, to wybaczcie, ale nie jestem znawcą motoryzacji :no: . Potrzebuje tej informacji do sprawozdania...

Dlaczego wtryski są podzielone? Common Rail
plewek22
Obserwowany
 
Posty: 2
Zdjęcia: 1

05 Maj 2021, 10:59

Wtryskiwacz przy jednym cyklu pracy podaje od jednej do kilku dawek paliwa w zależności od zastosowanego systemu i ciśnienia w którym pracuje. W Common Rail początkowo ciśnienie wynosiło do 1300 bar i tam spokojnie wystarczyły wtryskiwacze elektromagnetyczne. Jednak system ten był cały czas rozwijany i już pod koniec 2000 roku wprowadzono Common Rail II generacji w którym ciśnienie dochodziło do 1600 bar i to tu właśnie podzielono pierwszy raz dawkę paliwa podawaną w jednym cyklu. Były to dwie lub trzy dawki. Okazało się że wymagania do wtryskiwaczy zaczynają rosnąć bo im większe ciśnienie w szynie tym powinny być szybsze wtryski tym bardziej ze mają podawać kilka dawek w jednym cyklu. Później pojawił się system Common Rail III w którym ciśnienie wzrosło o kolejnych 200 bar do 1800 bar przez co wtryskiwacze musiały spełnić jeszcze większe wymagania i być jeszcze szybsze i tu szybko okazało się że wtryskiwacze elektromagnetyczne po prostu są za wolne nie są w stanie podawać większych ilości dawek paliwa w jednym cyklu. Tu pojawiają się wtryskiwacze piezoelektryczne które są w stanie pracować przy ciśnieniu nawet 2000 bar. Wtryskiwacz piezoelektryczny charakteryzuje się wielokrotnie mniejszą bezwładnością od elektromagnesu który był wyposażony wtryskiwacz elektromagnetyczny przez co jest w stanie pracować dużo szybciej. Dzięki temu rozwiązaniu ilość dawek paliwa może spokojnie przekraczać 5, a nawet więcej i 8 tak jak w twoim przypadku. Takie działanie zapewnia wyższą kulturę pracy i mniejsze spalanie bo dawkowanie paliwa jest bardziej precyzyjne.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10028
Zdjęcia: 35

05 Maj 2021, 12:22

Czyli głównym powodem dzielenia wtrysku na wiele dawek jest bardziej równomierne rozprowadzenie paliwa w cylindrze i bardziej precyzyjne jego dawkowanie.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3753
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

05 Maj 2021, 12:39

Rokiko, yeti65, dziękuję za bardzo rozbudowane odpowiedzi :) Pragnę zaznaczyć, że badany jest wtryskiwacz elektromagnetyczny, co jest zastanawiające (ze względu na szybkość działania).
plewek22
Obserwowany
 
Posty: 2
Zdjęcia: 1
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Nissan Note - opracowany pod kątem europejskich dróg
    Dzięki innowacyjnej stylistyce, debiutującym w tym sektorze technologiom oraz gamie zaawansowanych silników, nowy Note silnie zaistnieje w segmencie B. Produkowany w Europie Note został opracowany pod kątem europejskich ...