Długi zjazd i hamowanie silnikiem - czy jest to szkodliwe?

11 Kwi 2022, 19:41

Mam takie pytanie powiedzmy zjeżdżamy z góry 10-20km i hamujemy silnikiem czy wtedy temp silnika będzie spadać? bo jakim cudem ma sie utrzymać np na 90st gdy nie jest spalane paliwo?

a drugie pytanie czy w dieslu po takim hamowaniu po wciśnięciu gazu nastąpi zapłon paliwa bo jak wiadomo gdy rano odpalamy bez grzania świec trzeba dosyć długo kręcić aby załapał
monoblock
Początkujący
 
Posty: 58
  • 11 Kwi 2022, 19:44

    monoblock napisał(a):powiedzmy zjezdzamy z góry 10-20km
    To pytanie teoretyczne czy jest taki zjazd gdzieś tutaj w okolicy ?
    Nie odpowiadam na problemy na PW
    bonifacy
    Stały forumowicz
     
    Posty: 4959
    Zdjęcia: 0
    Prawo jazdy: 01 01 1981
    Auto: Fabia II , Fabia II
    Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Manualna

    12 Kwi 2022, 08:24

    Byłem w Chorwacji samochodem z silnikiem benzynowym i tam miałem chyba trzy razy przyjemność zjeżdżać około 15-18km cały czas w dół. Nie pamiętam jakie było to nachylenie drogi ale na całym tym odcinku był mniej więcej taki sam kąt zjazdu. Prędkość jaką utrzymywałem to 60-80km/h i nie zauważyłem żeby temperatura silnika zaczęła spadać. Co prawda było to latem ale trzeba pamiętać że w silniku nie tylko zapłon generuje temperaturę, a przecież ciśnienie sprężania występuje i bez zapłonu, do tego tarcie, większe obciążenie skrzyni itd.

    monoblock napisał(a):drugie pytanie czy w dieslu po takim hamowaniu po wciśnieciu gazu nastąpi zapłon paliwa bo jak wiadomo gdy rano odpalamy bez grzania świec trzeba dosyć długo kręcic aby załapał
    Jeżeli z dieslem jest wszystko ok to nie trzeba długo kręcić i paki praktycznie na dotyk nawet jak jest chłodniej. W przypadku kiedy dodasz gazu zaczyna być dawkowane paliwo do komory spalania i następuje samozapłon trochę inaczej niż w benzynie gdzie potrzebna jest jeszcze iskra ze świecy.

    Zjeżdżając ze wzniesienia jeżeli jest ono długie warto obrać sobie nie za wysoką prędkość ustawiając odpowiedni bieg i pozwolić aby samochód utrzymywał ją w większości hamując silnikiem, a My możemy go wspomagać delikatnie hamulcami (nie trzymamy nigdy podczas zjazdu nogi na pedale hamulca, to ma być doraźne hamowanie wspomagające to hamowanie silnikiem)

    U nas w górach dwa lata temu byłem na drodze 100 zakrętów w górach i tam masz zjazd około 9km :) i tam pamiętam zapiętą trójkę plus czasem hamowanie i można było całkiem fajnie pokonać cały zjazd.
    Rokiko
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 10181
    Zdjęcia: 35

    14 Kwi 2022, 12:53

    monoblock napisał(a):a drugie pytanie czy w dieslu po takim hamowaniu po wciśnięciu gazu nastąpi zapłon paliwa bo jak wiadomo gdy rano odpalamy bez grzania świec trzeba dosyć długo kręcić aby załapał
    Silnik jest już nagrzany ( i rozprężony ), więc będzie to bezproblemowe. Gdy jest zimno, silnik jest sprężony ( konkretnie pierścienie ) i dlatego na zimno ma np. mniejszą kompresję.

    A hamowanie silnikiem jak najbardziej mu nie szkodzi. Nawet jest to zalecane - auto wtedy nie spala paliwa, nie zużywamy hamulców itd.
    Przemo420
    Nowicjusz
     
    Posty: 17
    Przebieg/rok: 20tys. km
    Auto: S3 8L/Astra G
    Silnik: 1.8T / 1.7 DTI
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna

    15 Kwi 2022, 08:27

    pytam sie bo jak zjezdzalem z górki hamując silnikiem przez ok 4km to temp mi zawsze spada z 90st do 70st w dieslu i myslalem ze przy dluzszym zjezdzie spadnie az do temp otoczenia ze potem po wciśnięciu gazu będzie mial problemy z zalapaniem

    a czy to prawda ze świece żarowe w dieslu grzeja podczas hamowania silnikiem?
    monoblock
    Początkujący
     
    Posty: 58
    • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

      Wyposażenie i BMW ConnectedDrive w BMW ActiveHybrid 3
      Wysokiej jakości wyposażenie standardowe, z dwustrefową automatyczną klimatyzacją działającą także przy wyłączonym silniku oraz opcjonalnym systemem nawigacyjnym Professional. Liczne, ekskluzywne systemy wspomagania kierowcy ...