24 Kwi 2019, 15:53
Baku to najdłuższy i najszybszy tor uliczny w kalendarzu Formuły 1. Większość pętli o długości 6,003 kilometra – dłuższy jest jedynie belgijski obiekt Spa-Francorchamps – to długie proste, ale mimo wysokich średnich prędkości, nitka toru jest dość wąska. Taka kombinacja poskutkowała już w przeszłości wieloma incydentami. Tak jak w przypadku poprzedniej rundy, rozgrywanej w Chinach, Pirelli przywozi mieszankę C2 jako twarde opony, C3 jako pośrednie i C4 jako miękkie. Ten dobór plasuje się dokładnie pośrodku tegorocznej gamy.
Charakterystyka toru
Baku jest zwane "Wietrznym Miastem" a podmuchy mają wpływ na aerodynamikę. W poprzednich trzech edycjach temperatura nawierzchni była bardzo wysoka, ale panowały dość chłodne warunki. Trudno tu o precyzyjne prognozy.
Długie proste mają wpływ na chłodzenie opon – zwłaszcza przednich, jak w Chinach – co zwiększa ryzyko blokowania przodu.
W zeszłym sezonie zwycięska okazała się strategia dwóch pit stopów, ale wpływ na nią miały dwie neutralizacje. W dwóch z trzech edycji wyścigu w Azerbejdżanie dochodziło do interwencji samochodu bezpieczeństwa, więc należy zachować elastyczne podejście do strategii.
Tak jak zawsze na torach ulicznych, nawierzchnia bywa „zielona” i śliska na początku weekendu, a wpływ na przyczepność mają białe linie czy zmienna nawierzchnia. Degradacja na dość gładkim asfalcie jest generalnie niewielka.
Kolejnym czynnikiem, który wpływa na przyczepność, są plamy słońca i cienia na torze biegnącym przez centrum miasta, pomiędzy wysokimi budynkami. To oznacza, że temperatura nawierzchni może się zmieniać na dystansie całego okrążenia. Wyścig startuje o 16:10 czasu lokalnego, więc temperatury mogą szybko spadać.
Maro Isola – Szef działu wyścigów samochodowych Pirelli
Głównym wyzwaniem w Baku jest zbalansowanie przedniej i tylnej osi, utrzymanie przednich i tylnych opon w prawidłowym oknie pracy. Tor jest dość zróżnicowany, z bardzo długą prostą o długości dwóch kilometrów oraz kilkoma bardziej technicznymi zakrętami. Częstotliwość neutralizacji przysparza problemów – a może okazji? – specjalistom od strategii. Wybrane przez nas opony, ze środka naszej gamy, powinny dobrze odpowiadać zróżnicowanym wymaganiom toru w Baku, ale to zawsze jeden z najtrudniejszych wyścigów w sezonie, jeśli chodzi o prognozy. Tak z reguły bywa w przypadku torów ulicznych, ale ten obiekt jest wyjątkowy nawet w obrębie tej grupy – wysokie średnie prędkości bardziej przypominają zwykłe tory, a okrążenie jest bardzo długie.
Trzy czołowe zespoły podjęły różne decyzje w sprawie doboru opon. Red Bull ma najwięcej miękkich kompletów spośród czołowych ekip, za nimi plasuje się Mercedes, a Ferrari wybrało najmniej "czerwonych" opon w całej stawce.
Na Monzy – domowym torze Pirelli – ruszyły zmagania w serii Blancpain GT. W deszczowym wyścigu pierwsze zwycięstwo od prawie siedmiu lat odniosło Porsche. Ponadto podczas Grand Prix Chin samochody tego producenta wzięły po raz pierwszy udział w programie F1 Pirelli Hot Laps.
MINIMALNE CIŚNIENIE POCZĄTKOWE NA GP AZERBEJDŻANU (SLICKI)
- 21,5 psi (przód) | 20,5 psi (tył)
MAKSYMALNY KĄT NACHYLENIA KÓŁ PRZY MAKSYMALNYM OBCIĄŻENIU
- -3,50° (przód) | -2,00° (tył)
źródło: Pirelli
Redakcja
Forum Samochodowe