Pewnie zauważyliście, że ostatnio mnie tu nie ma. Na szczęście nie wynika to z mojego braku czasu na hobby jakim są samochody. Po prostu poświęcam wolny czas na szukanie następcy mojego IS-a także postanowiłem podzielić się moimi przemyśleniami (może komuś się przydadzą).
Tak więc wyznaczyłem 30k na kolejne auto. I na starcie pojawił się problem pt. jak znaleźć auto, które będzie równie zadowalające pod względem zalet w stosunku do wartości, co mój IS 200
Dziesiątki godzin spędzonych na otomoto zaowocowały stworzeniem listy aut:
- Alfa Romeo 159 1.75 TBi
- Audi A3 8P 2.0 TFSI
- Audi S4 B5
- Audi A4 B7 1.8T / 2.0 TFSI
- BMW 330i e46
- BMW 325i e90
- Ford Focus ST mk2
- Ford Mondeo mk4 2.5 T
- Honda Accord VII 2.4
- Lexus IS 300 mk1
- Lexus GS 430 mk2
- Opel Insignia A 2.0 T
- Saab 9-3 II 2.0 T
- Seat 1.8 T / 2.0 TFSI
- Subaru Impreza GD 2.0 WRX
Te wymienione wylądowały w (a jakże) zestawieniu. Jestem umysłem ścisłym i ufam liczbom bardziej niż Januszom, którzy w 90% nie przedstawiają mojego podejścia do utrzymania pojazdu. Ponadto o wiele łatwiej można się odnaleźć w gąszczu modeli. Zaznaczam, że zestawienie jest robione pode mnie, czyli ceny części są takie jakie ja bym wpakował (tj. dobre i są tańsze).
[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
Oczywiście takie tabele ciężko się czyta, więc powstały słupki tego co mnie interesuje
1. Koszty utrzymania
Na pierwszy ogień idą szacunkowe koszty utrzymania. Jest to suma wszystkiego co nazbierałem w tabeli (części, robocizna, OC, usterki, paliwo itp.). Zakładam, że kupiłem ładnie utrzymany egzemplarz.
[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
Wnioski:
Audi S4 B5, BMW 325i e90 i Subaru Impreza GD to jest inna liga kosztowa.
Pozytywnie zaskakuje Accord 2,4 i obydwa Lexusy.
2. Początkowe koszty
Pierwsze co się robi po zakupie to pakiet startowy i wykup OC.
[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
OC obliczane przez porównywarki dla mnie pokazują dobitnie, że pojemność nie jest wyznacznikiem, a postrzeganie określonego modelu (jak inaczej wyjaśnić 4,3l V8 tańsze od 2,0l?).
Pakiet startowy bez zaskoczenia najdroższy w Lexusie z V8 z rozrządem na pasku i BMW e90 z lipnym napinaczem i elektryczną pompą wody.
3. Części i usterki
Kolejne mierzalne parametry, które łatwo skonfrontować to ceny części. Doliczyłem sobie 20% robocizny po równo.
[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
W tym aspekcie kosztów utrzymania Accord 2,4 i Lexusy z automatem zdobyły przewagę.
Audi biturbo cenami napraw eksploatacyjnych może wydrenować kieszeń. Reszta mniej więcej na poziomie obecnego auta. Za to wykres z typowymi usterkami to pogrom BMW e90. W tym miejscu zaznaczam, że szukałem wiele usterek, a nie 4-5 jak w przypadku zestawień, które robiłem wcześniej.
4. Spalanie
W sumie mnie nie interesuje ale dla dopełnienia całości je uwzględniłem.
[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
Ogólnie podobnie i pewnie najwięcej zależeć będzie ode mnie i mojego stylu jazdy.
5. Osiągi
Jeden z aspektów, z którego mogę zrezygnować ale fajnie mieć coś szybkiego. Ważniejsza jest elastyczność, a prędkość maksymalną i sekundy do setki wrzuciłem dla całości.
[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
W sumie wszystko będzie szybsze od IS-a poza Audi B7 1,8T/Seatem Exeo 1,8T. Rozczarowała mnie elastyczność BMW. Dziwią mnie teraz głosy, że IS 200 to muł i nie dziwię się pochwałom o elastyczności tej jednostki.
W automatach nie bardzo można sprawdzić określonego przyśpieszenia na danym biegu, więc wrzuciłem kickdown z uwzględnieniem reakcji skrzyni.
Czego w końcu szukam:
1. Lexus GS 430 - nie byłem i nie jestem przekonany do rozmiarów auta i stylistyki. Jednak koszty utrzymania przy V8 są niewspółmiernie niskie. Reszta typów jest z segmentów C i D.
Jednak wygląd mnie drażni dlatego skupiam się na czarnym wnętrzu i ciemnym lakierze. Dobry "detajling" zrobi swoje.
Nie bez znaczenia jest praktyczny brak spadku wartości - być może będę w przyszłości potrzebował auto spieniężyć z powodu kredytu na mieszkanie i na nim nie stracę zbytnio.
Poza tym świetne osiągi, automat, którego mam ochotę spróbować, nietuzinkowość i upragnione V8!
2. Ford Mondeo 2,5T - w sumie auto mi się podoba w pakiecie sport, z tym silnikiem ma "to coś", jest świeższą konstrukcją od Lexa i czesto posiada bogate wyposażenie. Niestety ładnych sztuk tyle co GS-a i większość to kombi.
3. Ford Focus 2,5T - nie wiem dlaczego mnie do niego ciągnie. Osiągi
4. Honda Accord 2,4 - jest to wg mnie bardzo rozsądna opcja pod kątem utrzymania i spadku wartości. Podoba mi się bardziej niż pkt. 5 i 6.
5. Seat Exeo 1,8T/2.0 TFSI - coś innego niż audi, za znacznie niższą cenę.
6. Audi A4 B7 1,8T/2.0 TFSI - musi mieć konkretnego "s-lajna", a nie jakieś listeweczki na drzwiach oraz xenony. W innym wypadku nie przekonuje mnie.
Reszta typów odpadła u mnie po analizie wyników.
Rozważałem też takie auta jak Audi A4 B8 1.8 TFSI mając na uwadze wadliwy silnik i Passat B6 2.0 TFSI. W przypadku tego drugiego wolałem umieścić tu nowocześniejszą Insignię 2,0 Turbo ale w obydwu autach nic mnie nie przekonuje. IS 250 mk2 za drogi. Dodge Charger 3,5 V6 nie do znalezienia bezwypadkowy. Volvo S60 mi nie leży stylistycznie bardziej od GS-a. Podobnie Mercedesy.
Tak to wygląda i zabieram się za śledzenie ogłoszeń (w sumie to i tak to robię od 3 miesięcy)
P.S. Może pominąłem jakieś auto?