Elektryczny autobus BYD kursuje w Warszawie

12 Cze 2013, 15:44

W pełni elektryczny autobus BYD K9 kursuje już w stolicy. Miejskie Zakłady Autobusowe testują ekologiczny autobus chińskiej firmy BYD (Build Your Dreams) aż do 18 czerwca. Autobus kursuje na linii 222 przebiegającej przez reprezentacyjne ulice Warszawy, w tym m.in. Trakt Królewski.

Elektryczny autobus BYD kursuje w Warszawie

Komfort podróży i oszczędności na paliwie
Elektryczny autobus BYD posiada szereg zalet służących zarówno środowisku, użytkownikom komunikacji publicznej jak i przewoźnikowi. Nie emituje spalin do środowiska. Jest cichy i zapewnia komfortowe warunki podróżowania bez zbędnych szarpnięć, wibracji czy hałasu silnika spalinowego.

Przewoźnicy doceniają oszczędność paliwa. Koszt prądu na 100 km dla BYD K9 można przeliczyć na ok. 50 zł, zaś obecnie oferowane autobusy spalinowe zużywają ponad 40 l./100 km, czyli ponad 200 zł/100 km. Przy dziennym przebiegu autobusu na poziomie 150 km , spalaniu 41l/100km po 5,2 zł za litr, daje to samych oszczędności niemal 249 zł dziennie, a więc miesięcznie przy 27 dniach pracy 6.723 zł. Co za tym idzie, jeden elektryczny autobus BYD K9 może wypracować rocznie ponad 80.000 zł oszczędności.

Elektryczny autobus BYD kursuje w Warszawie

Zero emisji spalin
Autobus BYD K9 jest pojazdem w pełni elektrycznym. Nie emituje żadnych spalin. Opcjonalnie istnieje możliwość zamontowania spalinowego ogrzewania postojowego. Ogrzewanie to mogłoby wspomagać nagrzewnicę w przypadku użytkowania autobusu podczas ostrej zimy. Takie rozwiązanie jest podyktowane gwarancją odpowiednio dużego zasięgu autobusu niezależnie od warunków atmosferycznych i napotkanych sytuacji na drodze.

BYD K9 jest wyjątkowym pojazdem ponieważ był od początku konstruowany jako autobus elektryczny. Dlatego ma odpowiedni rozkład masy, a więc przede wszystkim ciężkich baterii, dzięki czemu posiada świetne właściwości jezdne. K9 ma też bardzo dobrze rozwinięty specjalny system odzyskiwania energii dzięki czemu doładowywuje swoje akumulatory podczas zwalniania i hamowania.

Elektryczny autobus BYD kursuje w Warszawie

Rekordowy zasięg ponad 250 km w trudnych warunkach drogowych
BYD K9 osiąga zasięg nawet przekraczający 300 km po jednym, pełnym cyklu ładowania. Dodatkowo, testy w Warszawie udowodniły, że zasięg ponad 250 km jest osiągalny także w ciężkich warunkach miejskich z włączona nieustannie klimatyzacją. To rekordowo duży zasięg jak na autobus elektryczny. Czas ładownia uzależniony jest od stosowanej ładowarki. Testowany obecnie autobus ładuje się w zajezdni w zaledwie 3 godziny.

Elektryczne autobusy BYD służą w transporcie publicznym od 2011 roku. W Chinach użytkowanych jest już kilkaset elektrycznych autobusów, z czego w samym tylko Shenzhen jest ich aż 200. Łącznie w Chinach wszystkie BYD K9 przejechały prawie 17.000.000 km.

Elektryczny autobus BYD kursuje w Warszawie

W pierwszym kwartale 2013 roku BYD K9 uzyskał europejską homologację. To pozwoliło na rozpoczęcie oficjalnej sprzedaży na naszych rynkach. Pierwszymi krajami w Europie gdzie elektryczne autobusy BYD już regularnie kursują są Holandia (6 autobusów) i Włochy (Mediolan - 2 autobusy).

Pierwsze zamówienia zostały tez zebrane w Izraelu i Turcji. Z kolei w Stanach Zjednoczonych rozpoczęto realizację planu budowy fabryki elektrycznych autobusów BYD przeznaczonych przede wszystkim na rynek północnej Ameryki.

źródło: AEC
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3803
Zdjęcia: 13105
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

13 Cze 2013, 12:22

Dobra, zasięg 250 w ciężkich warunkach jest, tylko co wtedy, jak bateria zacznie się starzeć? Ile cykli wytrzyma taka bateria?
mariusz009
Nowicjusz
 
Posty: 26
Auto: opel

26 Lut 2019, 21:31

Ta cała elektryka, to masakra, jeszcze silniki przystosowane do spalania wodoru/lpg/cng mają sens ale auta elektryczne choćby przy sieci ładowania nie mają sensu. Zero w nich ekologii. Baterie I ich produkcja emituje dużo zanieczyszczeń, prąd też. Poza tym jak wyżej wspomniane ile cykli taka bateria wytrzyma? I jaki koszt? 70% ceny autobusu/auta?
Matrix
Nowicjusz
 
Posty: 15

06 Lis 2019, 13:30

Bardzo szanuje, na pewno polepszy się jakość powietrza jeśli wymienią wszystkie autobusy na elektryczne.
grzegorek22
Początkujący
 
Posty: 96

13 Mar 2021, 07:14

Dobra, zasięg 250 w ciężkich warunkach jest, tylko co wtedy, jak bateria zacznie się starzeć? Ile cykli wytrzyma taka bateria?
yaminamurtaza
Obserwowany
 
Posty: 1

13 Mar 2021, 13:04

yaminamurtaza napisał(a):tylko co wtedy, jak bateria zacznie się starzeć? Ile cykli wytrzyma taka bateria?
Pójdzie do wymiany jak jej zasięg znacząco spadnie.

Obecnie uznaje się że rozsądnym standardem jest od 800 do 1000 cykli ładowania baterii. A co to jest cykl ładowania baterii? Ogólne definicja mówi że pełen cykl ładowania definiowany jest jako naładowanie baterii do 100 procent lub przez dwa ładowania po 50 procent.

Licząc zatem zasięg takiej baterii we wspomnianym autobusie w warunkach ciężkiej eksploatacji powinien on wynieść jakieś 250tyś km. Nie oznacza to jednak że po tym dystansie zostanie ona całkowicie zużyta.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10009
Zdjęcia: 35
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Opony letnie gwarancją bezpiecznej jazdy
    Opony letnie należy założyć wtedy, gdy średnia temperatura przekracza 7 stopni. Tym samym warto już teraz umówić się na zamianę, aby później uniknąć stania w kolejkach. 1. Czy opłaca się samemu zmieniać opony? ...
    Kia Picanto - samochód do miasta
    W Polsce do Kia Picanto należy nieco ponad 9 proc. rynku. Produkowany od 2003 roku, mały "Koreańczyk" doczekał się trzech generacji. Najnowszą wprowadzono w 2017 roku. Pod maską Picanto może się znaleźć jeden z dwóch ...