ET, offset i inne rozmiary felg aluminiowych. Jak dobrać oponę do felgi?
Oznaczenia na felgach, zazwyczaj przyjmujący postać ciągu cyfr i liter, który niewiele nam mówi. Rozmiar, szerokość, odsadzenie - to tylko początek drogi, która wiedzie przez odszyfrowanie symboli znajdujących się na obręczach. Co oznaczają pozostałe symbole? Czym jest offset czy ET? Jak dobrać oponę do swojej felgi? Tego wszystkiego dowiecie się poniżej.Pewnie wielu z was nie ma problemu ze znalezieniem rozmiaru felgi. Jej szerokość też jest prosta do odszukania. Co jednak z pozostałymi znakami? Przecież obok cyfr zawsze są jakieś literki. Nie są to tylko losowo wpisane symbole, każda z nich ma konkretne znaczenie.
Jakimi parametrami określić wymiary felg?
Zwykle zapis na rozmiaru na feldze wygląda tak: "7,5Jx16H2 ET35". W odszyfrowaniu tego oznaczenia pomoże nam wiedza, że:
7,5 to oznaczenie szerokości felgi. Ma więc ona 7,5 cala szerokości (1 cal = 25,4mm)
16 to średnica felgi wyrażona w calach
ET35 to wartość odsadzenia, czyli odległość płaszczyzny montażowej od płaszczyzny symetrii felgi. Liczba ta jest wyrażona w milimetrach
Pozostały jeszcze znaki "J" i "H2". Jot to oznaczenie kołnierza (krawędzi) felgi, zaś ich rodzajów istnieje naprawdę wiele. Poniżej znajduje się ich zastosowanie
• A
rowery, motorowery, motocykle, skutery, półciężarówki, ciężarówki, wózki widłowe
• B
stosowane w przeszłości. Stare felgi do 6'' szerokości, czasem jeszcze można spotkać je w Garbusach Volkswagena
• D
rowery, motorowery, motocykle, skutery, półciężarówki, ciężarówki, wózki widłowe
• E
Ciężarówki, półciężarówki, przednie koła w traktorach rolniczych z felgami "semi-drop"
• F
półciężarówki, ciężarówki, wózki widłowe na felgach "semi-drop"
• G
półciężarówki, ciężarówki na felgach "semi-drop"
• H
półciężarówki, ciężarówki na felgach "semi-drop"
• J
samochody osobowe
• JJ
samochody z napędem 4x4
• P
stosowane w starszych samochodach (czasem w Garbusach)
• K
obecne w starszych samochodach, np.: w Jaguarach
• S
pojazdy użytkowe z felgami "flatbase"
• T
pojazdy użytkowe z felgami "flatbase"
• V
pojazdy użytkowe z felgami "flatbase"
• W
Ciągniki rolnicze na tylnej osi.
Pamiętaj, by nie używać opon przeznaczonych do innego profilu kołnierza.
Krawędzie potrafią się niemal od siebie nie różnić. Czasem na pierwszy rzut oka nie widać różnicy między jednym kołnierzem a drugim.
Na przykład: przekrój felgi z kołnierzem J, a kołnierzem B nieznacznie różnią się od siebie. Oba przeznaczone są do samochodów osobowych, natomiast nie wolno zakładać na nie tych samych opon.
"H2" informuje o profilu przekroju poprzecznego felgi. Jest to tak naprawdę ukształtowanie powierzchni zakrytej przez ogumienie. Profil przekroju ma wpływ na sztywność felgi i określa jej ukształtowanie na powierzchni, tzw.: "garby". H2 to akurat podwójny garb (double hump), czyli garb jest po obu stronach felgi.
Pozostał jeszcze kontur felgi. Podobnie, jak przy okazji krawędzi, można wyodrębnićs kilka standardów. Poniższa grafika przedstawia wszystkie możliwe kontury felg dla samochodów osobowych, w których nachylenie ścianki felgi wynosi 5 stopni.
Wypada nam jeszcze pokrótce wymienić profile felg, które nie występują w samochodach osobowych. Zwykle znajdują one zastosowanie w maszynach rolniczych, czy budowlanych. Ponadto używane są w ciężarówkach i półciężarówkach. Te felgi to: semi-drop, flatbase, drop-centre i divided.
Czym jest ETET i Offset znaczą dokładnie to samo. Zwyczajnie różnica w oznaczeniach polega na etymologii wyrażenia: ET to skrót od niemieckiego Einpress Tiefe (dokładnie oznacza zaciskanie głębokości). Offset (to offset - zrównoważać) pochodzi z języka angielskiego. Obie nazwy w nomenklaturze wulkanizacyjnej funkcjonują obok siebie. W Polsce istnieje jeszcze nazwa: odsadzenie.
ET określa odległość między płaszczyzną powierzchni piasty, a środkiem obręczy. W skrócie chodzi zwyczajnie o to, jak głęboko felga wchodzi w nadkole. Wartość jest wyrażana w milimetrach. ET35 oznacza 35 milimetrów osadzenia głębiej w nadkolu. Parametr ET może mieć wartość ujemną: wtedy felga będzie wystawała poza granice nadkola. W praktyce – im wyższy wskaźnik, tym koła są bardziej schowane w nadkolu.
Jak sprawdzać ETProducenci dopuszczają zmianę rozstawu kół do nawet 2%. Łatwo to sobie wyliczyć. Jeśli znasz swój podstawowy rozkład kół, możesz obliczyć, o ile możesz go powiększyć lub pomniejszyć. Załóżmy, że Twój rozstaw wynosi 180cm. Wtedy będziesz mógł go zmienić o 3,6cm. Pamiętaj jednak, że wartość ta jest wyrażona na całą oś. Na jedną stronę możesz wtedy przesunąć o 1,8cm. Jest to wyliczenie, w którym nie zmienia się rozmiar opon i szerokość felgi.
Zdarzają się też samochody, w którym nie możesz wcale zmienić offsetu. Czasem producent zwyczajnie nie pozostawia miejsca na kombinowanie i musisz zadowolić się fabryczną wersją ET. W innym przypadku opony mogą obcierać o błotniki.
Nośność felgiDobierając nowe felgi do swojego samochodu, wielu kierowców pamięta tylko o podstawowych rozmiarach. Dużo ludzi nie sprawdza parametru nośności felgi. Jest to znaczny błąd, który może grozić niebezpieczeństwem dla użytkowników samochodu.
Nośność określa dopuszczalne obciążenie na jedno koło. Felg nie wolno montować, jeśli nacisk na cięższą oś jest większy niż podwojona nośność felgi. Te felgi zwyczajnie mogą nie wytrzymać obciążenia i przy dużych prędkościach pęknąć.
Informacje dotyczące nośności zwykle możesz znaleźć na przedzie obręczy lub z tyłu. czasem producent nie wybija tego na feldze i podaje jedynie nośność w certyfikacie.
Rozmiar felgi, a oponaBardzo ważny jest też dobór odpowiedniego rozmiaru opon do felg. Niewłaściwe parametry ogumienia mogą sprawić, że ona zsunie się z obręczy podczas jazdy. Bywa też tak, że opona może się nie zmieścić na felgę podczas montażu. Jak więc dobrać odpowiednią oponę?
Najlepiej sugerować się wytycznymi producenta. Istnieją jednak dopuszczalne odstępstwa od zaleceń. Na przykład dla felgi o rozmiarach 6x15 zamiast opony 185/60 R15, możesz zastosować piętnastki na 195/55, czy 205/55. Jest to jak najbardziej dopuszczalne. Musisz tylko pamiętać, że nieco zmieni się prowadzenie samochodu. Wynika to głownie z faktu, że po zmianie rozmiaru opon zmieni się powierzchnia styku opony z podłożem.
Autor: odnawianiefelg.pl