Etykieta opony jest cechą opon pojazdów mechanicznych. Producenci opon dla samochodów osobowych, lekkich i ciężkich samochodów ciężarowych, od listopada 2012 zobowiązani są do podania na naklejce lub etykiecie zużycia paliwa, przyczepności na mokrej nawierzchni i klasyfikacji hałasu produktu.
Informacje te muszą być również zawarte w technicznych materiałach promocyjnych. Opony oznaczone są zgodnie z klasyfikacją od najlepszych osiągów (kategoria zielona "A") do najgorszych (kategoria czerwona "G" dla samochodów osobowych i "F" dla pojazdów ciężarowych).
Inicjatywa ta wynika z propozycji Komisji UE z 2008 roku i jest częścią planu działania dotyczącego efektywności energetycznej, zaprojektowanego celem poprawy charakterystyki energetycznej produktów, budynków i usług, aby zredukować zużycie energii o 20% do 2020 roku.
Jak czytać etykietę na oponach?Wydajność Paliwowa związana z oporami toczeniaOpór toczenia opony to siła działająca w kierunku przeciwnym do kierunku ruchu. Mając na względzie fakt, że opona w 20% wpływa na zużycie paliwa – w przypadku opon samochodów osobowych, a nawet w 35% - w przypadku pojazdów ciężarowych, uzyskanie niskich oporów toczenia jest bardzo ważne.
Spróbujmy zrozumieć jak to działa: z powodu obciążenia pojazdu, opona ulega deformacji w miejscu styku z powierzchnią drogi, rozpraszając energię w formie ciepła. Im większe deformacje tym większy opór toczenia, a co za tym idzie większe zużycie paliwa i emisja CO2.
Na etykiecie opony, zgodnie z przepisami UE, opór toczenia wyrażony jest w skali od A (najmniejszy opór) do F dla pojazdów przemysłowych i G dla samochodów (największy opór).
Różnica pomiędzy każdą oceną oznacza obniżenie bądź wzrost zużycia paliwa o 2,5% - 4,5% dla samochodów osobowych i o 5% - -8% dla pojazdów ciężarowych. Dla samochodu osobowego może być także wyrażone w przybliżeniu w przeliczeniu na 0,1l/100km.
Bezpieczeństwo związane z przyczepnością na mokrej nawierzchniJednym z najważniejszych parametrów opony mających wpływ na bezpieczeństwo jest przyczepność na mokrej nawierzchni. Doskonała przyczepność na mokrej nawierzchni oznacza krótszą drogę hamowania podczas jazdy w deszczu.
Istnieją inne ważne parametry, które są istotne dla bezpieczeństwa, ale przyczepność na mokrej nawierzchni została wybrana jako najbardziej reprezentatywna cecha, pomocna przy porównywaniu różnych opon. Różnica pomiędzy każdą oceną oznacza wydłużenie bądź skrócenie drogi hamowania o około 3 - 6 metrów przy hamowaniu z prędkości 80 km/h więc jest to spory dystans.
Poziom hałasu związany z emisją hałasu na zewnątrz samochoduHałas generowany przez ruch drogowy jest istotną kwestią z punktu widzenia ochrony środowiska. Jego poziom uzależniony jest od następujących czynników:
1. Natężenia ruchu
2. Rodzaju pojazdu
3. Stylu jazdy
4. Interakcji opony z nawierzchnią
Wartość podana na etykiecie nie jest parametrem wewnętrznym, którego kierowca doświadcza w trakcie jazdy, ale zewnętrznym, który przyczynia się do zanieczyszczenia akustycznego.
Poziom hałasu zewnętrznego jest wyrażony w decybelach (dB) i przedstawiony w postaci 3-stopniowej skali:
1 -
Symbol z jedną fala dźwiękową poniżej limitu wyznaczonego dyrektywą Komisji Europejskiej o nr 661/2009
2 -
Symbol z dwiema falami dźwiękowymi mieści się w limicie wyznaczonym dyrektywą Komisji Europejskiej nr 661/2009
3 -
Symbol z trzema falami dźwiękowymi powyżej limitu wyznaczonego dyrektywą Komisji Europejskiej o nr 661/2009
Im więcej czarnych pasków na etykiecie, tym głośniejsza opona.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Zasady etykietowania stosuje się wyłącznie względem opon samochodów osobowych (C1), lekkich samochodów ciężarowych (C2) i ciężkich samochodów ciężarowych (C3).
Według dyrektywy Komisji Europejskiej poniższe kategorie zostały wyłączone z zakresu tych przepisów:
- Opony bieżnikowane
- Profesjonalne opony terenowe
- Opony wyścigowe
- Opony z kolcami (opony z możliwością zamontowania na nich kolców w przypadku opon dostarczonych bez kolców są objęte rozporządzeniem)
- Opony zapasowe dojazdowe
- Opony przeznaczone do montażu w pojazdach zarejestrowanych po raz pierwszy przed 1 października 1990 roku
- Opony, których indeks prędkości wynosi poniżej 80 km/h
- Opony, których nominalna średnica obręczy nie przekracza 254 mm lub wynosi 635 mm i więcej
Źródło: Komisja Europejska