Przesiadka na opony zimowe i reguła 7 stopni Celsjusza

18 Cze 2012, 14:56

Każda opona zimowa i opona letnia, jak sama nazwa wskazuje, stworzona została do odpowiedniego sezonu i bezpośrednio z tym związanych warunków drogowych. Przyjęto, że granicą, w której sezonowe opony zimowe zmieniają lub utrzymują swoje parametry jest temperatura7 stopni Celsjusza. To oczywiście granica umowna, ale jak najbardziej bliska prawdy.

Przesiadka na opony zimowe i reguła 7 stopni Celsjusza

Jak wiadomo oba rodzaje opon różnią się składem mieszanki, która odmiennie zachowuje się w różnych temperaturach i warunkach drogowych. Z tego względu opony letnie po przekroczeniu granicy ok. 7 stopni w skali Celsjusza szybko twardnieją i tracą swoje podstawowe właściwości.

Natomiast w tej temperaturze opony zimowe zachowują się wręcz odwrotnie i stają się pełnowartościowymi, co w praktyce oznacza lepsza przyczepność, a przede wszystkim skuteczne zachowywanie się na oblodzonej, ośnieżonej lub pokrytej błotem pośniegowym nawierzchni drogi.

Opony zimowe różnią się od letnich w sposób widoczny kształtem bieżnika. Ten w zimowych ma więcej nacięć, czyli tzw. lamelek. Jest on także głębszy od tego w letnich oponach. Miękka mieszanka stosowana do produkcji opon zimowych w dodatnich temperaturach się rozgrzewa i tym samym jest podatna na znacznie szybsze zużycie bieżnika. Taka opona jest także mniej skuteczna zarówno na suchej jak i mokrej nawierzchni, a widocznym tego efektem jest znacznie wydłużająca się droga hamowania.

[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



Zatem producenci zalecają, by kierowcy pilnowali sezonowej wymiany ogumienia w swoich pojazdach. W ostatnich latach w naszej strefie okres ujemnych temperatur powietrza zaczynał się pod koniec października, a kończył się średnio pod koniec marca. Stąd też październik i marzec, to okres największych oblężeń serwisów oponiarskich specjalizujących się w wymianie i przechowywaniu opon.

Jednak bardziej zapobiegliwi kierowcy wolą na zimne dmuchać i starają się często jeździć na zimowych oponach nawet do maja, bo kwiecień lubi płatać figle i ze statystyk ostatnich lat wynika, że także w tym okresie potrafi spaść śnieg i temperatura spada poniżej zera. To jednak wyjątki, bo ci którzy wcześniej wymienią opony zimowe nie pozostawiają swoich samochodów w garażach i na parkingach, ale korzystają z nich na co dzień. Jednak zmiana warunków pogodowych i drogowych zawsze zmusza nas do wolniejszej i ostrożniejszej jazdy. I o tym każdy kierowca powinien pamiętać.

POLECAMY Opony zimowe forum
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3805
Zdjęcia: 13110
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

20 Cze 2012, 16:14

To całkiem nowy niemiecki sklep z oponami.
AutoSwiat
Nowicjusz
 
Posty: 13
Miejscowość: Warszawa
Auto: Nie mam

11 Paź 2013, 13:21

Opony powszechnie zwane zimowymi to faktycznie opony śniegowe i tylko w takich warunkach pokazują wyraźne zalety. W każdych innych, nawet przy -20stC lepiej sprawuje się letnia. Bujdy o 7st, innych mieszankach są jak nazwa wskazuje bujdami. "Reguła" 7stC, podniesiona kilka lat temu z 4 czy 5 wynika z akcji marketingowej Pirelli z niemieckim ADACem. Z korpucji zrobiła się niezła afera, ale "regułę" skutecznie przeforsowano.
Tomasz
Tom01
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 74
Prawo jazdy: 10 02 1986
Auto: Jeep
Rok produkcji: 2009

11 Paź 2013, 13:49

Tom01 napisał(a):Opony powszechnie zwane zimowymi to faktycznie opony śniegowe i tylko w takich warunkach pokazują wyraźne zalety. W każdych innych, nawet przy -20stC lepiej sprawuje się letnia. Bujdy o 7st, innych mieszankach są jak nazwa wskazuje bujdami. "Reguła" 7stC, podniesiona kilka lat temu z 4 czy 5 wynika z akcji marketingowej Pirelli z niemieckim ADACem. Z korpucji zrobiła się niezła afera, ale "regułę" skutecznie przeforsowano.


Oj widać że Twoja wiedza jest mniej niż 0 :D
Po co takie farmazony wypisujesz ??? :bored:
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10820
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Pierwszy hybrydowy SUV na świecie
    22 marca 2005 roku debiutowała Toyota Harrier Hybrid, poza Japonią znana jako Lexus RX 400h – pierwszy na świecie seryjnie produkowany SUV z napędem hybrydowym. W ciągu zaledwie kilku dni amerykańscy dealerzy zebrali ...