Każda opona zimowa i opona letnia, jak sama nazwa wskazuje, stworzona została do odpowiedniego sezonu i bezpośrednio z tym związanych warunków drogowych. Przyjęto, że granicą, w której sezonowe opony zimowe zmieniają lub utrzymują swoje parametry jest temperatura7 stopni Celsjusza. To oczywiście granica umowna, ale jak najbardziej bliska prawdy.
Jak wiadomo oba rodzaje opon różnią się składem mieszanki, która odmiennie zachowuje się w różnych temperaturach i warunkach drogowych. Z tego względu opony letnie po przekroczeniu granicy ok. 7 stopni w skali Celsjusza szybko twardnieją i tracą swoje podstawowe właściwości.
Natomiast w tej temperaturze opony zimowe zachowują się wręcz odwrotnie i stają się pełnowartościowymi, co w praktyce oznacza lepsza przyczepność, a przede wszystkim skuteczne zachowywanie się na oblodzonej, ośnieżonej lub pokrytej błotem pośniegowym nawierzchni drogi.
Opony zimowe różnią się od letnich w sposób widoczny kształtem bieżnika. Ten w zimowych ma więcej nacięć, czyli tzw. lamelek. Jest on także głębszy od tego w letnich oponach. Miękka mieszanka stosowana do produkcji opon zimowych w dodatnich temperaturach się rozgrzewa i tym samym jest podatna na znacznie szybsze zużycie bieżnika. Taka opona jest także mniej skuteczna zarówno na suchej jak i mokrej nawierzchni, a widocznym tego efektem jest znacznie wydłużająca się droga hamowania.
[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
Zatem producenci zalecają, by kierowcy pilnowali sezonowej wymiany ogumienia w swoich pojazdach. W ostatnich latach w naszej strefie okres ujemnych temperatur powietrza zaczynał się pod koniec października, a kończył się średnio pod koniec marca. Stąd też październik i marzec, to okres największych oblężeń serwisów oponiarskich specjalizujących się w wymianie i przechowywaniu opon.
Jednak bardziej zapobiegliwi kierowcy wolą na zimne dmuchać i starają się często jeździć na zimowych oponach nawet do maja, bo kwiecień lubi płatać figle i ze statystyk ostatnich lat wynika, że także w tym okresie potrafi spaść śnieg i temperatura spada poniżej zera. To jednak wyjątki, bo ci którzy wcześniej wymienią opony zimowe nie pozostawiają swoich samochodów w garażach i na parkingach, ale korzystają z nich na co dzień. Jednak zmiana warunków pogodowych i drogowych zawsze zmusza nas do wolniejszej i ostrożniejszej jazdy. I o tym każdy kierowca powinien pamiętać.
Opony powszechnie zwane zimowymi to faktycznie opony śniegowe i tylko w takich warunkach pokazują wyraźne zalety. W każdych innych, nawet przy -20stC lepiej sprawuje się letnia. Bujdy o 7st, innych mieszankach są jak nazwa wskazuje bujdami. "Reguła" 7stC, podniesiona kilka lat temu z 4 czy 5 wynika z akcji marketingowej Pirelli z niemieckim ADACem. Z korpucji zrobiła się niezła afera, ale "regułę" skutecznie przeforsowano.
Tom01 napisał(a):Opony powszechnie zwane zimowymi to faktycznie opony śniegowe i tylko w takich warunkach pokazują wyraźne zalety. W każdych innych, nawet przy -20stC lepiej sprawuje się letnia. Bujdy o 7st, innych mieszankach są jak nazwa wskazuje bujdami. "Reguła" 7stC, podniesiona kilka lat temu z 4 czy 5 wynika z akcji marketingowej Pirelli z niemieckim ADACem. Z korpucji zrobiła się niezła afera, ale "regułę" skutecznie przeforsowano.
Oj widać że Twoja wiedza jest mniej niż 0 Po co takie farmazony wypisujesz ???
Podatek od środków transportu – co warto wiedzieć? Posiadanie pojazdu wiąże się zarówno z kosztami jego utrzymania, jak i istotnymi obowiązkami podatkowymi. Niektóre środki transportu wymagają uregulowania specjalnego podatku, który może być istotnym ...
Kierowco, kontroluj ciśnienie w oponach! Jedna trzecia kierowców nie wie ile wynosi prawidłowe ciśnienie w oponach ich samochodów (można je sprawdzić na specjalnej naklejce która powinna być w schowku lub na słupku od strony kierowcy), a nawet ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.