Fiat Grande Punto - gaśnie przy zmianie biegów (hamowaniu)

20 Mar 2015, 00:38

Auto: Fiat Grande Punto 1.2 V8 65KM 2007 rocznik, instalacja gazowa STAG (STAG-4)

Obroty gwałtownie spadają podczas zmiany biegów (wrzucania na luz). Objawy nasilają się podczas, gdy:
- auto przez odcinek około 200 metrów, przykładowo jadąc na 4-tym biegu utrzymuje obroty na poziomie 2000-1200 (tendencja w dół - naturalne hamowanie silnikiem) i następuje zmiana biegu (czasami +hamowanie) (niekiedy wskazówka spada jak gilotyna poniżej 400 obrotów i auto gaśnie)
- auto niedawno przełączyło się na gaz (płyn chłodniczy jeszcze zimny, auto jedzie dopiero ok. 2-3 minuty, warunki zimowo-wiosenne), w takiej sytuacji bywają bardziej gwałtowne skoki, zwłaszcza przy jeździe dynamicznej, jednak nie jest to reguła

Temperatura silnika, czy innych podzespołów nie do końca gra rolę, ponieważ problem zauważalny jest nawet po kilkudziesięciu kilometrach jazdy (czyli zawsze).

Co zostało już zrobione:
- wymieniony/naprawiony alternator (jeżeli dobrze pamiętam, problem zaczął się po problemach z alternatorem, chyba coś się w nim spaliło wtedy, jednakże ani wymiana ani naprawa starego już nic nie pomogła, jednak to nie do końca może mieć związek, 1,5 roku minęło i już nie pamiętam dokładnie)
- wymieniony akumulator
- tzw. listwa podobno była wymieniana
- czyszczona przepustnica, bieg jałowy i te sprawy
- wielokrotne próby kalibracji za pomocą programu
- resetowanie map i ustawianie nowych
i kilka rzeczy o których mogę już nie pamiętać (mechanik już rozkłada ręce, a sam mało się na tym znam)

Po zresetowaniu ustawień (kalibracja, skasowanie map) problem nie występuje przez około pierwsze 15-25 km, ogólnie do końca jazdy próbnej. Jednakże pozostawienie auta potem chociaż na parę godzin sprawia, że np. jeżeli kalibracja oraz mapy robione były ok. godz. 10:30, to jadąc autem o godz. 18-19 obroty już wariowały. W następnych dniach żadnych zmian na lepsze.

Jedyną rzeczą, która obecnie ratuje sytuacje to podwyższenie mnożnika do wysokiego poziomu - niekiedy nawet 1.5x. Przy mnożniku np. 1.3 auto gasłoby na każdym kroku, a tak to gwałtowny spadek występuje do okolic 550-500 obrotów i silnik jeszcze się podnosi.

Co najgorsze sytuacja, w której problem występuje jest mocno nieprzewidywalna, występuje w przypadku ok. 10-20% hamowań, w większości kończy się na spadku do 650-500 obrotów (mnożnik 1.5x w okolicach niskich obrotów, 1.4 na wyższych), jednakże niestety czasem także gaśnie.

Dodam jeszcze, że problem występuje także na benzynie (ale tak samo jak w przypadku gazu, tylko dopiero po jeździe próbnej, podczas wgrywania map i pierwszej jazdy - pierwszych 15-20 km - wszystko chodzi idealnie). Benzyna lepiej go utrzymuje (spadek o ok. 100 obrotów mniejszy i trochę mniej gwałtowny).

Jestem już bezradny i zmagam się z tym od około 1,5 roku, wszystkie naprawy były pomocne tylko częściowo, a problem nigdy nie został naprawiony. Proszę o pomoc.

Edit. Dodam jeszcze, że problem niekiedy nasilał się podczas deszczowej pogody (a także np. po deszczowej nocy, przy jeździe nad ranem), miałem często wrażenie, że spadki są częstsze i bardziej gwałtowne.
tande2
Nowicjusz
 
Posty: 4
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Fiat Grande Punto
Silnik: 1.2 V8 65KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

20 Mar 2015, 10:04

Ja bym zaczął usuwanie problemu od wymiany wkładu filtra/filtrów gazu i wyczyszczenia bądz zregenerowania reduktora/parownika. Dopiero potem można zacząć się bawić w ustawianie parametrów.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

08 Kwi 2015, 16:16

z jakiego miasta jestes
zmorek
Początkujący
 
Posty: 89
Prawo jazdy: 13 07 1995
Auto: vw sharan

08 Kwi 2015, 23:05

Rzeszów
tande2
Nowicjusz
 
Posty: 4
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Fiat Grande Punto
Silnik: 1.2 V8 65KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

09 Kwi 2015, 13:44

Jeżeli jeździsz na samej benzynie większa ilość kilometrów 80 -100 problem zanika? Rano po odpaleniu płynnie wchodzi na obroty na benzynie?
zmorek
Początkujący
 
Posty: 89
Prawo jazdy: 13 07 1995
Auto: vw sharan

09 Kwi 2015, 14:32

Na benzynie ogólnie problem jest w mniejszym stopniu (mniej spada), przeważnie im lepsza pogoda, auto dłużej jeździ to zdarza się to rzadziej, ale to nie jest reguła niestety.

Jeszcze gorzej jest np. jak od początku jazdy danego dnia jeżdżę bardzo dynamicznie i szybko (wkręcam wyżej niż 3000 obrotów na gazie), a potem jak się zdarzy jakieś uspokojenie, hamowanie i luzowanie no to spada drastycznie.

Od ostatniej kalibracji/mapowania w autoryzowanym serwisie STAG minęło około 4 tygodnie i jak dotąd auto zgasło 2 razy, lecz obroty spadały do granicy ~500 wiele razy.
tande2
Nowicjusz
 
Posty: 4
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Fiat Grande Punto
Silnik: 1.2 V8 65KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Na obcej drodze w okresie Wakacyjnym
    Okres wakacji to czas wielkich wyjazdów. Często przygotowania do nich trwają cały rok, a czasami decyzja o kierunku wyprawy podejmowana jest spontanicznie i w ostatniej chwili. Przed każdą podróżą musimy jednak ...

13 Kwi 2015, 11:30

Napisz jak wygląda kalibracja samochodu (na postoju czy podczas jazdy), z użyciem testera wpiętego do sterownika benzyny czy nie? instalacja rozumiem stag?
zmorek
Początkujący
 
Posty: 89
Prawo jazdy: 13 07 1995
Auto: vw sharan

13 Kwi 2015, 20:14

wpierw na postoju m.in testowanie wtrysków i potem w czasie jazdy mapowanie (około 25 km), instalacja stag-4, kalibracja robiona w serwisie staga, więc podejrzewam, że wiedzą co robią, szczegółow technicznych ciężko mi dostarczyć, ponieważ znam się na tym niewiele niestety
tande2
Nowicjusz
 
Posty: 4
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Fiat Grande Punto
Silnik: 1.2 V8 65KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

14 Kwi 2015, 15:58

Możesz dosłownie pokopać w pedał gazu na benzynie (nie zęby go wkręcić na jakieś wyższe obroty lecz bardziej zdławić , krótkie energiczne kopnięcia jeżeli gaśnie możne być przepustnica do wymiany wgrywanie jej nastawów nic nie pomoże. Inna sprawa to skład mieszanki na gazie , która zle wyregulowana rozregulowuje czas wtrysku benzyny , jeden z objawów to własnie niestabilna praca zimnego silnika na benz. W Rzeszowie jest firma Czakram z tego co wiem potrafią sprawdzić mieszankę na benzynie (tz adaptacje krótko i długo terminową a ta juz coś powie, jedz poproś mimo ze masz inna instalacje
zmorek
Początkujący
 
Posty: 89
Prawo jazdy: 13 07 1995
Auto: vw sharan

15 Mar 2019, 14:44

Przerabiałem ten problem w swoim Punto :( teraz szukam pokrywy klemy plusowej i nigdzie nie moge znaleźć. Wpisałem w google "pokrywa klemy plusowej grande punto" i nie ma żadnego sklepu :/ może wiecie gdzie znajdę taki produkt?
rafon
Nowicjusz
 
Posty: 1

16 Mar 2019, 21:00

rafon napisał(a): pokrywy klemy plusowej

co to jest pokrywa klemy plusowej? chodzi o kawałek plastiku co przykrywa klemę?
djkranc
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 989
Zdjęcia: 6
Przebieg/rok: 50tys. km
Auto: Skoda Fabia / Citroen C5
Silnik: 1.4 16v / 2.0 16v
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2002