Fiat Seicento 899cm - 99r. - sonda lambda

25 Sie 2018, 18:44

Piszę z zapytaniem o sondę lambda we fiacie seicento-899 z przebiegiem 180 tys. km. Na wikipedii wyczytałem, że okres życia sondy lambda kończy się, gdy auto przekroczy 160 tys. km. Chciałbym się dowiedzieć czy w moim aucie kontrolka ostrzegawcza poinformuje mnie o niesprawności sondy? Auto stare więc pewnie nie działa w nim auto-diagnostyka?
Na badaniu technicznym wyszło mi, że skład spalin jest prawidłowy ale to nie jest potwierdzenie sprawnego działania sondy lambda.
W książce serwisowej „sam naprawiam” wyczytałem, że aby sprawdzić sondę lambda należy zrobić pomiar rezystancji na odpowiednich pinach sondy (na sondzie są 4 piny).

Otworzyłem maskę samochodu i zacząłem szukać złącza lambda - proszę o potwierdzenie - zdjęcia:
https://ibb.co/mAA8DU

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



Pomiędzy pinami 1, 2 rezystancja jest równa 4,4 oma a pomiędzy 3 i 4 jest brak ciągłości obwodu (nie ma rezystancji na wszystkich zakresach multimetru).
plepko
Nowicjusz
 
Posty: 9

27 Sie 2018, 08:34

plepko napisał(a):Pomiędzy pinami 1, 2 rezystancja jest równa 4,4 oma
Rezystancję mierzysz na przewodach grzałki sondy i są to przewody białe z tego co widzę. tam powinno być około 4 ohm. Czyli wygodzi na to że u ciebie jest ok jak tu mierzyłeś.
Sprawdź jeszcze napięcie na przewodach od grzałki podczas pracy silnika powinno być takie jak na zaciskach akumulatora.

plepko napisał(a):Na badaniu technicznym wyszło mi, że skład spalin jest prawidłowy ale to nie jest potwierdzenie sprawnego działania sondy lambda.
Problem może być z katalizatorem dobrze by było jak byś odczytał błędy. U ciebie jest chyba złącze 3-pinowe.

Możesz sprawdzić też czy napiecie sondy jest prawidłowe wpinając się w przewodu czarny (sygnałowy) i szary (masa). Podczas pracy sondy prawidłowe napięcie powinno być między 0 a 1V dokładniej między 0,1 do 0,9V. Oczywiście dotyczy sondy przed katalizatorem.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

27 Sie 2018, 21:17

plepko napisał(a):Na badaniu technicznym wyszło mi, że skład spalin jest prawidłowy ale to nie jest potwierdzenie sprawnego działania sondy lambda.

To jest potwierdzenie, że sonda działa prawidłowo. Gdyby było inaczej, to skład spalin nie byłby prawidłowy, a dodatkowo zaświeciłaby ci się kontrolka silnika. Po odczytaniu blędów, pokazałoby błąd sondy lambda. Ewentualnie inny, dotyczący spalania.
Sondę lambda najlepiej sprawdzić albo miernikiem mierząc napięcie, albo oscyloskpopem.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

28 Sie 2018, 05:23

Zapytałem o sondę ponieważ w moim aucie nie ma gniazda obd (rocznik 99). Proszę o podpowiedz w jaki sposób wpiąć się miernikiem pomiędzy kabel, który idzie od sondy do komputera? Czy ten czarny kabelek, który wysyła sygnał do komputera da się łatwo wyjąć z tej wtyki z pinami?
plepko
Nowicjusz
 
Posty: 9

29 Sie 2018, 15:09

Do pomiaru napięciowego sondy, nie można rozłaczać wtyczki od sondy. Elektrody miernika musisz wpiąć do szarego i czarnego przewodu, uruchomić silnik i obserwować napięcie na mioerniku. Powinno się wahać od 0 do 1V. Jak nie dasz rady podłączyć się sondami miernika do wtyczki, to musisz pokombinować z cieńszymi drucikami - jeden koniec drucika wkładasz we wtyczkę, a drugi owijasz o sondę miernika.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

29 Sie 2018, 18:10

Zdaję sobie sprawę z tego, że nie można rozpiąć całej wtyczki bo grzałka sondy lambda by wtedy nie działał prawidłowo. Z wtyczki chciałem wyciągnąć tylko przewody, które wysyłają sygnał do komputera. Teraz widzę, że prawdopodobnie popełniłem błąd w swoim rozumowaniu.

[Aby zobaczyć link musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Z tego co pokazuje filmik to napięcie wyjściowe do komputera generują jony tlenu. Potwierdzeniem sprawnego działania sondy jest odpowiednia amplituda napięć oraz czas reakcji (częstotliwość sygnału).
plepko
Nowicjusz
 
Posty: 9
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    W trudnych warunkach liczą się ułamki sekund
    Zima trzyma, a drogowcy nie zawsze nadążają z odśnieżaniem. Samochody z napędem na dwie osie są wtedy bardzo przydatne, choć napęd na cztery koła wynaleziono z myślą o pojazdach wojskowych, by umożliwić im poruszanie się ...
    Jak bezpiecznie holować samochód osobowy?
    Niezależnie od tego ile jeździmy samochodem dużo czy też mało nie możemy założyć, że nie przytrafi nam się awaria, która unieruchomi nasz pojazd. Dlatego warto wiedzieć co zrobić, gdy do takiej sytuacji dojdzie? Po ...