Ford Focus MK1 1.6 ZETEC 16V 100km - Wibracje wnętrza podczas postoju

04 Cze 2021, 02:36

Witam serdecznie Wszystkich!
Mam niestandardowy problem z moją Foką MK1 z 2001r. (przed liftem). Otóż na ciepłym silniku (obroty ok. 800) przy gwałtownym dodaniu gazu w czasie postoju samochodu (przy ok 900-1100 obr. na min.) występują dość znaczne wibracje w kabinie samochodu - wibruje i hałasuje cała deska rozdzielcza i da się odczuć bardzo lekkie drżenie foteli. Dodam, że na wolnych obrotach (chyba 800 obr./min.) i w wyższym zakresie obrotów (ponad 1100-1300) nie ma wibracji. Drżenie całego kokpitu dopiero ukazuje się przy gwałtownym dodaniu gazu na postoju i przy ruszaniu np. z pod świateł (pod górkę) w niskim zakresie obrotów (ok. 1000) (bieg nr. 1) i przy ostrym dodaniu gazu. Na zimnym silniku ten problem się nie objawia, ponieważ obroty są powyżej 1100, a w tym zakresie nawet po gwałtownym otwarciu przepustnicy i "zainicjowaniu" wyższych prędkości obrotowych silnika, wibracje nie występują. Z takim problemem auto nabyłem.

W związku z tym poddałem wymianie:
- dwie poduszki silnika (od strony rozrządu i skrzyni biegów -ta była doszczętnie rozerwana), jedna jeszcze nie została wymieniona. Po wymianie tych dwóch poduszek drżenie jest trochę mniejsze, ale nadal jest uciążliwe dla użytkownika i nie jest normalne.

W samochodzie również zmierzyłem ciśnienie sprężania silnika - zgodnie ze sztuką, na ciepłym, rezultaty: 1. cylinder 12,25 bar; 2. cylinder 12,25 bar; 3. cylinder 12,5; 4. cylinder 12,5 (więc to chyba nie źródło problemu). Dodam, że ciśnienie mierzyłem miernikiem YATO przy pomocy gumowej, uniwersalnej końcówki na wcisk (wkręcane końcówki nie pasowały), więc kompresja w rzeczywistości może być jeszcze wyższa.

Nie dotarła do mnie informacja od sprzedawcy ad wymienionego rozrządu, więc profilaktycznie należałoby go zmienić.

Samochód ma moc, odpala dość ładnie na zimnym, a na ciepłym rewelacyjnie, nie kopci itp. Świece po wykręceniu mają kolor kawy z mlekiem.

Jak myślicie, powodem drgań jest ta jedna, niewymieniona poduszka silnika, czy jednak jest inne źródło problemu? Bardzo proszę, dajcie znać. Za każdą podpowiedź, uwagę będę bardzo wdzięczny. Postaram się odpowiedzieć na ewentualne dodatkowe pytania odnośnie samochodu. Pozdrawiam Was serdecznie!
Matijass
Nowicjusz
 
Posty: 13

04 Cze 2021, 09:28

A ktoś sprawdzał stan tej 3 poduszki?
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16714
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

04 Cze 2021, 10:49

Auto było 2 tygodnie temu u zaufanego Mechanika, wymienił to, co napisałem, plus olej i filtry. stwierdził, że jest problem z odkręceniem tej 3. poduszki i żebym przedzwonił po 6 czerwca (był zajęty przeglądem innych aut) i ustalimy, kiedy przywieźć samochód. Przy okazji następnej wizyty wymieni rozrząd, inne elementy eksploatacyjne (typu tarcze, klocki z tyłu; linka ręcznego) i tą trzecią poduszkę. Powodem tych drgań może być ta 3. poduszka - dwie już wymienione na nowe? Dodam jeszcze, że w czasie gdy silnik się rozgrzewa i spadają stopniowo jego obroty, to w momencie gdy są przy 900-1000 obr./min., to słychać taki przytłumiony, dość uciążliwy hałas w kabinie samochodu. A poza tym to tak, jak pisałem - w momencie gdy silnik jest już ciepły, w czasie postoju auta, przy mocnym dodaniu gazu, w wibracje wpada całe wnętrze (hałasuje) i drgania można również odczuć na kierownicy (w czasie gwałtownego wciśnięcia pedału gazu na postoju). Problem również objawia się w czasie jazdy, w czasie mocniejszego wciśnięcia pedału gazu, np. przy ruszaniu ze świateł w niskich partiach obrotowych (przy ok. 900-1200). Przy wyższych obrotach silnika, zarówno na postoju jak i na drodze, problemy z drganiami w kabinie nie występują. Powodem tych kłopotów może być ta jedna niewymieniona jeszcze poduszka, czy to jest jakiś głębszy problem? Pozdrawiam serdecznie
Matijass
Nowicjusz
 
Posty: 13

04 Cze 2021, 17:03

Co do identyfikacji stanu trzeciej poduszki, nic mi na ten temat nie wiadomo. Wygląda, że ten samochód wcześniej od nowości nie miał wymienianych poduszek silnika - jedna (już wymieniona) była w koszmarnym stanie. Jak myślicie, powodem tych kłopotów może być ta jedna niewymieniona jeszcze poduszka, czy to jest jakiś głębszy problem? Za każda podpowiedź będę bardzo wdzięczny. Dziękuję i pozdrawiam serdecznie
Matijass
Nowicjusz
 
Posty: 13

04 Cze 2021, 18:42

Powiem tak, wibracje to często spotykany problem w tym aucie, nie wiem jakie dokładnie u Ciebie sa te wibracje, może to być przez poduszkę ale też nie musi. Zauważyłeś też inne problemy?
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16714
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

04 Cze 2021, 23:17

Jest problem np. z klimatyzacją - nie chłodzi. Po naciśnięciu guzika A/C (w wyniku tej ingerencji zapala się diodka na tym przycisku) nie słychać włączającego się kompresora. Przekaźnik sprawdzony. Myślę, że wynika to z braku czynnika chłodzącego, a przyczyną tego jest moim zdaniem jakaś nieszczelność. W czasie rozgrzewania się silnika na wolnych obrotach w czasie postoju czasami słychać takie metaliczne chrobotanie pod maską, które występuje nieregularnie (nie można przyjąć stałego punktu/okresu, w którym ono - to chrobotanie występuje), a jego interwały są raczej krótkie. Przy zwiększeniu obrotów silnika częstotliwość tego hałasu się zwiększa (w czasie jego występowania - tego chrobotania). Nie jest to uciążliwe dla użytkownika. Przy wciśniętym pedale sprzęgła, jeśli chodzi o chrobotanie, to bez mian, więc raczej to nie jest problem ze skrzynią biegów. Może mieć to jakiś związek z tym trzeszczeniem we wnętrzu pojazdu? Silnik chodzi bardzo ładnie, cicho. Nie kopci. Obroty nie falują. Rozrząd jest raczej do wymiany. Poprzedni właściciel, z tego co od niego wiem i z tego co widziałem pod maską (odróżnia się) wymienił w samochodzie przepustnice. Przyczyny tejże wymiany nie znam... Nieprawidłowo zamontowana lub uszkodzona przepustnica może powodować takie wibracje wnętrza? Dokładnie się tym drganiom jeszcze przyjrzałem - w momencie odpalania silnika samochodu, w czasie kiedy wskazówka obrotomierza przechodzi przez ok. 900 obr również całe wnętrze trzeszczy. Podsumowując, elementy wnętrza trzeszczą w zakresie obrotów (ok. 900-1100) m.in. na postoju przy mocnym dodaniu gazu. Np. hipotetycznie, obecnie obrotomierz wskazuje 750 obr., wciskam gaz w podłogę i w momencie, gdy wskazówka przechodzi przez 1000 obr./min. elementy wnętrza wpadają w wibracje - zaczynają trzeszczeć. Wibracje w wyższych partiach obrotowych (np.1300) już nie mają miejsca, wnętrze wtedy w ogóle nie rezonuje. Może to być tą poduszka? A jak nie, to co może powodować taki efekt? Bardzo dziękuję za dotychczasowe rady. Pozdrawiam Was serdecznie
Matijass
Nowicjusz
 
Posty: 13

05 Cze 2021, 07:47

Zmień tą poduszkę, to najprawdopodobniejszy scenariusz
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16714
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4