Gałka, sworzeń, wielowahacz co to jest?

08 Lut 2014, 11:00

Wyjaśni mi któryś z Panów na czym polega luz na sworzniu wahacza, tz mam go w ręku i jak sprawdzić że on jest ekstremalnie zużyty tak jak gadał diagnosta.
Ten pręt kręci się 360st oraz wygina w każdą stronę, ale tak samo ma nowy sworzeń ze sklepu.
Wyjaśni mi ktoś dlaczego ten pręt sięwygina w każdą stronę w jakim celu.

Oraz prosił bym aby ktoś napisał kiedy najbardziej się zuzywają sworznie wahaczy i drążkii końcówki drążków, oraz gałki podczas jazdy.

No i co to znaczy że zawieszenie jest wielowahaczowe to + czy -???
michalinik
Początkujący
 
Posty: 105
Auto: opel astra 2
Silnik: 1,6
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

08 Lut 2014, 13:39

Chyba za dużo naraz elementów wypisałeś..
Sworzeń wahacza - czytając kilkukrotnie twój post, to chyba chodzi ci o gałkę czyli koncówke drążka kierowniczego..
Zdjęcie
Czy tak ??
Bo nie chodzi ci o sworzeń zwrotnicy - tu nic się nie wygina jak w "gałce".
michalinik napisał(a):kiedy najbardziej się zuzywają sworznie wahaczy i drążkii końcówki drążków, oraz gałki podczas jazdy.

Drążki raczej się nie zyżywają - to pręty lub rurki, w zależności od konstrukcji.. Czasem przy kolizji mogą się pogiąć..
Końcówka drążka czyli "gałka" traci po jakimś czasie swoje właściwości, wybija się - na dziurach i innych nierównościach.. To normalne, że co jakiś czas trzeba ją wymienić.. To, że obie stara i nowa wyginają się podobnie nie oznacza, że stara jest dobra.. Diagnosta ma rację, bo widzi jej zachowanie w aucie na szarpakach..

Zawieszenie wielowahaczowe oznacza wiele ruchomych elementów.. Plus jest dla komfortu i precyzji kierowania a minus, że im więcej się rusza tym więcej jest możliwości awarii..
silvo44
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2893
Miejscowość: Olkusz
Prawo jazdy: 01 09 1983
Auto: TOYOT YARIS III
Silnik: 1,0
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2011

08 Lut 2014, 14:16

chodzi mi o sworzeń wahacza, wygląda podobnie do gałki tylko bez tgo prętu po lewej
dał mi stary i on sie kreci tz ten pręt 360st i rusza we wszystkie strony, a ma sięnie ruszać?
to jakby kola skręcały i jak by pracował wahacz góra dół?

a odnośnie gałek to on mi mówił ze na gałkach nie ma luzu a jest luz na drązkach kierowniczych lewym i prawym wiec jest tam przegub?
michalinik
Początkujący
 
Posty: 105
Auto: opel astra 2
Silnik: 1,6
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

08 Lut 2014, 14:23

michalinik napisał(a):chodzi mi o sworzeń wahacza, wygląda podobnie do gałki tylko bez tgo prętu po lewej

Wrzuć fotkę tego elementu.. Ja bynajmniej nie mam pojęcia o czym mówisz..
Chyba, ze o tym..
Zdjęcie
silvo44
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2893
Miejscowość: Olkusz
Prawo jazdy: 01 09 1983
Auto: TOYOT YARIS III
Silnik: 1,0
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2011

08 Lut 2014, 14:24

Ktora ta Astra jest w twoim posiadaniu??
silvo44
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2893
Miejscowość: Olkusz
Prawo jazdy: 01 09 1983
Auto: TOYOT YARIS III
Silnik: 1,0
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2011

08 Lut 2014, 16:21

takie coś [link do iParts wygasł] i co ten pręt ma się kręcic w kółko i ruszać, a kiedy jest do wyrzucenia tz ma luz?
michalinik
Początkujący
 
Posty: 105
Auto: opel astra 2
Silnik: 1,6
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

09 Lut 2014, 10:39

no to nikt nie wie? opisałem jasno chodzi o sworzeń w wahaczu a jest tylko 1 w każym aucie
michalinik
Początkujący
 
Posty: 105
Auto: opel astra 2
Silnik: 1,6
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

09 Lut 2014, 13:59

internet napisał(a):Sworzeń wahacza to niezwykle istotny komponent układu zawieszenia we współczesnych samochodach. Sworzeń jest podstawową częścią, mocującą zwrotnicę do wahacza. Skręca się on i porusza wraz z zwrotnicą, a dodatkowo amortyzuje i stabilizuje te elementy. Sworzeń w większości przypadków jest nitowany do wahacza. Warto powiedzieć, że awaria sworznia wahacza jest naprawdę niebezpieczna, bowiem usterka może spowodować taką sytuację, w której każde koło jedzie w swoją stronę. Do najczęstszych objawów uszkodzenia sworznia zaliczamy charakterystyczne pukanie – tego typu symptomy należy jak najszybciej sprawdzić, ponieważ mogą stać się przyczyną ciężkiego wypadku. Rzeczą, która najbardziej „dokucza” sworzniowi wahacza to nierówności na długim odcinku drogi, niezależnie od tego, czy samochód jedzie prosto, czy skręca.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

09 Lut 2014, 20:39

skopiowane bo to samo czytałem juz

ale gdzie sworzeń ma nieporządany luz?
michalinik
Początkujący
 
Posty: 105
Auto: opel astra 2
Silnik: 1,6
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

10 Lut 2014, 09:30

michalinik napisał(a):ale gdzie sworzeń ma nieporządany luz?

Zobacz jak zrobiony jest sworzeń jaka jest zasada jego działania i wszystko będziesz wiedział.
michalinik napisał(a): mam go w ręku i jak sprawdzić że on jest ekstremalnie zużyty tak jak gadał diagnosta.

W ręku nie sprawdzisz chyba że jest max wyrobiony.
Jak diagnosta gadał że wyrobiony trzeba było zejść do kanału i zobaczyć jak to wygląda.
Na szarpakach bardzo dobrze wychodzą takie luzy.

[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

kant95
Zaawansowany
 
Posty: 695
Miejscowość: lublin
Prawo jazdy: 01 01 1981
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Chrysler Voyager
Silnik: 2.5
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Van
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1995

10 Lut 2014, 12:40

silvo44 napisał(a):Diagnosta ma rację, bo widzi jej zachowanie w aucie na szarpakach..

Czytajcie wszystkie posty, a nie tylko ostatni - zwłaszcza autor..
Skoro wątek się zapętla to czas go zamknąć..chyba..
silvo44
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2893
Miejscowość: Olkusz
Prawo jazdy: 01 09 1983
Auto: TOYOT YARIS III
Silnik: 1,0
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2011

10 Lut 2014, 16:56

A ktoś pisał że sworzeń nie ma prawa ruszać się, no to czemu ten nowy sięrusza? Tz ten pręt w każdą stronę i obraca no to ma sięruszać czy nie.
Sworzeń ma sięruszać tak jak gałka?
Czy drązek kier. tez moze miec luz?
michalinik
Początkujący
 
Posty: 105
Auto: opel astra 2
Silnik: 1,6
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999