Honda Legend IV

26 Kwi 2014, 19:57

Honda Legend IV
Która firma znana z produkcji przyziemnych aut dla ludu nie próbowała zaistnieć w segmencie premium ? Niestety, z całą pewnością mogę stwierdzić, że wszystkie poniosły klęskę. I bardzo dobrze- przynajmniej dla nas. Bo dzięki śmiesznemu i niepojętemu zjawisku świadomości zbiorowej i tzw. prestiżu możemy w bardzo przystępnej cenie kupić limuzyny znacznie lepsze od niemieckich bestsellerów klasy wyższej. W ten schemat świetnie wpasowuje się Honda Legend czwartej generacji (KB1): ultra-nowoczesna, świetnie wyposażona i bardzo bezpieczna, a także całkiem szybka. No i to Honda !- dla każdego z nas, zwykłych zjadaczy chleba to wyłącznie zaleta.

W gamie silnikowej wyboru dużego nie ma. 3.7 V6 wprowadzono do produkcji w roku 2008 posiada ono nieco lepsze osiągi, wyższy moment obrotowy i podobno trochę niższe spalanie. O żadnej z tych pancernych jednostek nie można powiedzieć złego słowa- nie będę się więc rozpisywał. Na marginesie: firma Mugen, fabryczny tuner Hondy, zaprezentowała prototyp wersji Max z silnikiem V8 o mocy 590 (!!) KM. Niestety, nigdy nie weszła do produkcji seryjnej.
Warto jednak wspomnieć o inteligentnym napędzie 4x4 SH-AWD; montowanym standardowo we wszystkich Legendach czwartej generacji. System ten na bieżąco monitoruje trakcje każdego koła i potrafi skierować na każde do 70 % siły napędowej, w razie potrzeby odłączając te, przy których pojawia się ryzyko uślizgu. W swoim czasie był to najnowocześniejszy AWD spośród samochodów "cywilnych" (nie wspominam tu o superautach).
Nad bezpieczeństwem kierowcy czuwa tabun elektronicznych asystentów. Oprócz tak oczywistych jak ABS, ESP i kontroli trakcji mamy VBA- wspomaganie nagłego hamowania, ANC- system wycisza wnętrze auta, analizując niepożądane odgłosy za pomocą mikrofonów w podsufitce i generując dźwięki o przeciwnej fazie do zakłóceń, a także LKAS- asystent zachowania pasa ruchu.

Wyposażenie/ wnętrze: Absolutnie kompletne. Honda przyjęła nietypową politykę sprzedaży: niemal wszystkie elementy umieszczone w specyfikacji były montowane seryjnie, jedyną możliwością personalizacji auta było zakupienie pakietu Hi-Tech składającego się z ACC, klimatyzowanych foteli przednich i układu CMBS zapobiegającego skutkom kolizji lub wybranie koloru tapicerki. Co ciekawe, każdy oglądany przeze mnie egzemplarz posiadał aktywny tempomat, ale żaden nie miał LKAS.
Honda Legend IV
W klasie średniej-wyższej ciężko znaleźć lepiej wyposażone auto, a już na pewno nie w tej cenie. KB1 przewyższa pod tym względem nawet niektórych ówczesnych przedstawicieli klasy luksusowej. Faktem jednak jest, że wymiarowo oscyluje on gdzieś pomiędzy segmentami E i F.

Awaryjność: Kupując Hondę, tym bardziej tak drogą, oczekujemy absolutnej niezawodności. I owszem, KB1 nie należy do szczególnie problematycznych aut, ale do ideału nieco jej brakuje. Piętą achillesową tego modelu jest wielowahaczowe zawieszenie- zdecydowanie zbyt szybko się zużywa. Skargi dotyczą też pięciobiegowej skrzyni biegów- nie chodzi o jej trwałość, bo ta jest bardzo dobra, a o mozolne działanie i praktycznie przedpotopową konstrukcję. Co bardziej wybredni użytkownicy krytykują przesadnie twarde amortyzatory. Wydaje się, że konstruktorzy przesadnie skupili się na zapewnieniu bezpieczeństwa i sportowych doznań podróżujących, a zapomnieli o innych dziedzinach budujących przyjemność z jazdy. Ogólnie jednak Legend jest samochodem godnym zaufania, a ewentualne niedomagania nie zaskakują w środku podróży, choć ich usunięcie wymaga sporych nakładów finansowych.

Koszty: Chyba najbardziej zbliżonym do Hondy autem jest BMW E60 535xi, "wyciskający" ponad 300 KM z 3-litrowego silnika, ale przy pomocy dwóch sprężarek w układzie Twin-Turbo. Na OtoMoto znalazłem tylko jeden egzemplarz w takiej specyfikacji: rocznik 2008 za 67500 zł. Jeśli chodzi o Legenda, to mamy tu do czynienia z bardzo dużą rozbieżnością cenową. Najtańsze sztuki (05-06) zostały wystawione za około 40 000 zł, najdroższe z 2010 roku i małym przebiegiem- za prawie 120 000 zł. Wynika to z małej popularności modelu i braku punktów odniesienia dla sprzedawców, którzy albo oddają auto za bezcen, albo żądają za nie niepoprawnych sum. Chętni na nowego Legenda muszą udać się do salonu Acury (marka należy do Hondy i sprzedaje auta na rynek amerykański) i zerknąć na model RLX, który jest nieformalnym następcą bohatera tego artykułu. Silnik 3.5 V6 o mocy 310 KM z systemem odłączania cylindrów podczas spokojnej jazdy, w niedalekiej przyszłości również odmiana hybrydowa z trzema dodatkowymi silnikami elektrycznymi, o łącznej mocy układu 377 KM. Cena początkowa wersji benzynowej to 48 450 $, czyli około 147 000 zł według obecnego kursu, więc zakup powinien się opłacać. Niestety, po doliczeniu naszych drakońskich podatków ostateczna suma wyniesie 223 000 zł i to przy cleniu auta w Niemczech.. :? Więcej o Acurze RLX napiszę później, w osobnym artykule.
Wracając do Hondy: sam zakup nie zrujnuje naszego portfela tak, jak codzienna eksploatacja. Największy haczyk tkwi w spalaniu: niektórzy właściciele skarżą się, że auto zużywa więcej benzyny niż Audi A8 4.2 Quatrro ! Średnie spalanie w mieście wynosi od 16 do ponad 20 litrów/100 km, zależnie od stylu jazdy. Na trasie około 12,5 litra, przy zachowaniu wszystkich zasad eco-drivingu można zejść nawet poniżej 9 litrów. Nic więc dziwnego, że spora część użytkowników decyduje się na montaż LPG. Nic w tym złego, tylko nie wolno oszczędzać na fachowcu i markowej instalacji. Ceny za porządne zestawy z robocizną zaczynają się od 6,5 tys, ale lepszym wyborem jest Vialle: około 8500 zł.
Co do cen części: niestety nie mogę zamieścić tradycyjnego porównania, gdyż zamienniki do Legenda IV są praktycznie niedostępne: jesteśmy skazani na ASO. Nawet znalezienie głupich tarcz hamulcowych sprawiło mi niemały kłopot: aby mój wysiłek nie poszedł na marne, to napiszę, że w końcu wybrałbym TRW DF4552 za 210 zł w sklepie internetowym iParts. Najważniejsza rzecz, tj. wahacze są jeszcze trudniejsze do kupienia. Górne przednie na wzmiankowanym portalu kosztują 1100 zł/sztuka. Dolnych -nie wystawiono.. W ASO podobno około 1300 zł za sztukę.
Zakup tego auta trzeba dobrze przekalkulować, warto zaznajomić się z kimś z serwisu Hondy oraz zarejestrować na forum miłośników modelu: honda-legend.pl, gdzie możemy uzyskać fachową pomoc w znalezieniu odpowiedniego egzemplarza i innych sprawach dotyczących Hondy Legend i Acury RL.

Honda Legend IV

Honda Legend IV
Geniodekt
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 1022
Zdjęcia: 299
Przebieg/rok: 23tys. km
Auto: Impreza/Volvo S80
Silnik: 2.0 160/2.9 202
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2006

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Uwaga na dzieci na drodze wracające lub idące do szkoły!
    Skończyły się wakacje, a to oznacza, że z początkiem roku szkolnego (od 2 września w tym roku) na przejściach dla pieszych pojawiło się więcej dzieci. Są one szczególnie narażone na niebezpieczeństwo – rozkojarzone ...
    Wstrzymane rejestracje pojazdów w Polsce
    W związku ze stanem epidemicznym w Polsce wiele powiatów zdecydowało się na wstrzymanie rejestracji pojazdów zakupionych i uprzednio zarejestrowanych w Polsce. Mając na uwadze przepisy które nie nakładają ...

 
cron