Przy ustalaniu bezpiecznego odstępu od poprzedzającego pojazdu należy brać pod uwagę znacznie więcej czynników, niż tylko prędkość i stan nawierzchni...
Równie istotnymi czynnikami wpływającymi na całkowitą (wraz z odległością, jaką przebywa pojazd podczas tzw. czasu decyzji i reakcji) długość drogi hamowania (a tym jest podyktowane zachowanie bezpiecznego odstępu) są:
- prędkość;
- stan nawierzchni;
- warunki meteorologiczne;
- stan techniczny pojazdu (a w szczególności: hamulce, zawieszenie i ogumienie);
- samopoczucie kierującego (osoby zmęczone mają wydłużony czas decyzji i reakcji);
- widoczność;
- ilość przewożonych osób / masa ładunku.
I pewnie jeszcze kilka czynników mniej istotnych, ale ważących by się znalazło, chociażby typ słuchanej muzyki w czasie prowadzenia samochodu!).
Dlatego, @
Silvo44, nie istnieje coś takiego jak "wzór na odstęp bezpieczny", a podawanie reguł typu 1/2 prędkości jest wprowadzaniem w błąd kierującego! Bo, jeśli ktoś najedzie na poprzedzający pojazd, bo okaże się, że dla niego odstęp 1/2V będzie za mały, to czy przyjmiesz na siebie odpowiedzialność za to najechanie? Takie "regułki" to wymyślają chyba niedouczeni instruktorzy "nałki jazdy", tacy, którzy każą też Kursantom jeździć na przeciwmgłowych w mieście, kiedy pada deszcz...