Te instalacje LPG pozwalają na wtrysk gazu w fazie ciekłej do kolektora dolotowego (konieczność nawiercenia kolektora i montażu w nim wtryskiwaczy gazowych), bądź bezpośrednio do komór spalania za pośrednictwem wtryskiwaczy benzynowych (silniki FSI i TSI).Układy takie wprowadziła holenderska firma Vialle, obecnie wytwarzają je też inni producenci. System LPi (Liquid Propane Injection) oferowany przez Vialle obejmuje ponad 600 rodzajów instalacji, dostosowanych do konkretnych silników.
Rozszerzeniem systemu V generacji jest instalacja gazowa VI generacji (określenie nieformalne). Zapewnia ona podawanie gazu w sposób najbardziej zbliżony do podawania benzyny i jest optymalnym systemem do zastosowania w silnikach z wtryskiem bezpośrednim. Gaz podawany jest w fazie ciekłej bezpośrednio przez oryginalne wtryskiwacze benzynowe. Likwiduje to istotny problem ich chłodzenia.
Zalety instalacji LPG V generacji są następujące:
- za sterowanie silnikiem (podobnie jak w poprzedniej generacji) odpowiedzialny pozostaje oryginalny komputer benzynowy,
- w prawidłowo zamontowanym i wyregulowanym układzie nie występują straty mocy ani wzrost spalania,
- wyeliminowano konieczność użycia reduktora-parownika, nie zachodzi więc potrzeba ingerencji w układ chłodzenia silnika,
- niewrażliwość układu na czynniki atmosferyczne, redukcja emisji CO2.
Pomimo szeregu zalet, instalacja V generacji ma również swoje wady. Najbardziej newralgicznym elementem tej instalacji jest pompa gazu ciekłego, umiejscowiona w butli. Filtr gazu znajduje się za nią, w obudowie zaworów zbiornika. Siłą rzeczy, wszelkie obecne w paliwie zanieczyszczenia przepływają przez pompę, powodując powolne jej niszczenie. W nowszych układach problem rozwiązano, dzięki zastosowaniu pompy łopatkowej ze zintegrowanym wkładem filtrującym.
Zobacz też:
Symulator opłacalności montowania LPGPompa jest również wrażliwa na wodę, która wypłukuje z niej olej. W przypadku tankowania kiepskiej jakości gazu, dochodzi do stopniowego zacierania się pompy, co skutkuje obniżeniem ciśnienia gazu w układzie paliwowym. Dlatego tak ważna jest regularna kontrola i ewentualna wymiana oleju w pompie. Istotną barierą dla potencjalnego nabywcy może być wysoki koszt instalacji, wynoszący minimum 4000 zł.
Zobacz:
Porównujemy instalacje gazowe od I do V generacji: sekwencja górą