REKLAMA
W czasie tegorocznego – marcowego spotkania w Genewie podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego producent opon Goodyear zaprezentuje technologię przyszłości. Już wkrótce ogumienie będzie inteligentne dzięki zamontowanej w oponie elektronice.
Niewielki układ scalony wielkości monety jedno złotowej to główny element w przedstawionej nowej technologii RFID. Układ ten zostanie wbudowany w ścianę boczną opony podczas produkcji. Kolejnym krokiem jest programowanie i przypisanie unikalnego kodu który będzie identyfikował oponę co pozwoli na zautomatyzowanie odczytów poprzez zastosowanie specjalnego czytnika który rozpozna rozmiar czy typ opony a także jej numer seryjny.
Badania nad tym projektem trwały kilka lat. Sam Goodyear wykorzystał już tą technologie podczas Mistrzostw Europy samochodów ciężarowych FIA. Wówczas wszystkie 22,5” opony do samochodów ciężarowych wyposażone były w układ RFID. Dzięki systemowi Goodyear sprawnie zarządza oponami podczas wyścigów. Układy wprowadzone zostały również do opon stosowanych w naczepach pojazdów ciężarowych. Zastosowanie tego nowoczesnego rozwiązania jest korzystne dla obsługi dużych flot samochodów. System ten umożliwi lepsze gospodarowanie zasobami opon.
Standardowe sprawdzanie opon jest często utrudnione i czasochłonne. Trzeba identyfikować oponę „ręcznie” czytając boczne oznaczenia. Możne dochodzić wówczas do pomyłek. Często boki opon są wytarte i trudne do odczytania szczególnie w przypadku opon używanych lub zmienianych sezonowo. Przy wsparciu technologi RFID oponę można bardzo szybko rozpoznać i zeskanować stosując do tego skaner ręczny. Informacje są pobierane przez skaner. Dodatkowym plusem tego systemu jest łatwiejsza identyfikacja opon w przypadku kradzieży.
System ten ułatwi pracę na wielu poziomach. Zarówno operatorom flot jak i hurtowniom czy sprzedawcą którzy szybko i bezbłędnie będą mogli katalogować swoje stany magazynowe. Pozostaje nam czekać na wprowadzenie systemu do produkcji seryjnej.
NetCar