Do poprawnej pracy układu chłodzenia potrzebny jest odpowiedni płyn który krąży po układzie chłodzenia. Przepływając przez chłodnicę jest on chłodzony po czym ponownie trafia do obiegu w płaszczu wodnym silnika.
Jakie ciśnienie najczęściej panuje w układzie chłodzenia w rozgrzanym silniku?
Wartość robocza ciśnienia w układzie chłodzenia silnika spalinowego to około 1,4 bar. Takie ciśnienie robocze występuje w większości układów chłodzenia niezależnie od producenta.
Jaka temperatura panuje w układzie chłodzenia?
Tu warto wspomnieć o tym ze im wyższe ciśnienie tym również wyższa temperatura wżenia płynu chłodzącego. Dzięki temu zwiększa się skuteczność takiego układu w chłodzeniu silnika. Odpowiednią temperaturę pracy reguluje tu termostat który otwierając się i zamykając jest w stanie utrzymać silnik w w określonej z góry temperaturze czyli np. między 90*C, a 100*C. Trzeba pamiętać, że niektóre układy pracują w trochę wyższych temperaturach i potrafią osiągać nawet 110*C przy skrajnym obciążeniu. Płyny do układów chłodzenia są tak projektowane żeby ich punkt wrzenia przekraczał temperaturę nawet 130*C przy ciśnieniu panującym w układzie chłodzenia (około 1,4 bar/0,14 MPa).
Jak to jest z tymi ciśnieniami w układzie chłodzenia?
W miarę jak temperatura płynu rośnie zwiększa się również ciśnienie, czyli przy gorącym płynie chłodzącym utrzymuje się w układzie nadciśnienie na stałym poziomie. Układ zabezpieczony jest korkiem z zaworem bezpieczeństwa który najczęściej otwiera się powyżej wartości granicznej około 1,5 bara, zawór wtedy się otwiera regulując ciśnienie. W przypadku sytuacji odwrotnej czyli wtedy kiedy układ chłodzenia stygnie powstaje podciśnienie wtedy korek pozwala, by powietrze było zasysane, ale także nie od razu, dopiero wówczas, kiedy podciśnienie wyniesie określoną wartość od 0,002 - 0,01 MPa.
Jak wybrać płyn chłodniczy do samochodu?
Płyny chłodnicze dzielimy na 3 grupy (IAT, OAT i HOAT). Różnią się rodzajem oraz ilością dodatków, szczególnie tych antykorozyjnych. Pierwszy płyn IAT (Inorganic Additive Technology) ma najdłuższą historię i posiada wiele wad. Jego skład bazuje na krzemianach, dzięki nim krążąc w układzie płyn sprzyja tworzeniu się złogów, zatykających kanaliki w chłodnicy. Kolejny to płyn OAT (Organic Acid Technology) jest on bogatszy w kwasy organiczne które tworzą warstwę ochronną 20-krotnie większą niż IAT. Ostatni to płyn HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) czyli hybrydowy bo łączy on w sobie obie technologie.
Czy kolory płynu do chłodnicy mają jakieś znaczenie w wyborze?
Kiedyś miały, dzisiaj płyny chłodnicze są barwione w celu łatwiejszej lokalizacji przecieków i uniknięcia przypadkowego spożycia. Poza tym kolory pełnią jedynie funkcje ozdobną.
PS. Jeżeli coś pominąłem to proszę dopiszcie w postach pod tematem
Ja dodam, że płyny IAT są płynami bardzo dobrymi do silników z żeliwnym blokiem i aluminiową głowicą. Jednakże trzeba ten płyn wymieniać co 2 lata, ze względu na skład o którym wspomniał Rokiko. Płynu OAT nadają się do silników w których chłodnica nie ma lutów ołowianych, ponieważ zawiera on kwasy organiczne, które niszczą te luty.
Mieszanie różnych płynów
Tutaj już nie jest za ciekawie, ponieważ różne płyny mają różne składniki, które mogą się nie "lubić". Głównie chodzi o inhibitory, które mają różny poziom działania w zależności od pH. Zmieszanie ich ze sobą może zmienić pH, co będzie miało wpływ na dodatki np. antykorozyjne, które mogą zacząć działać zupełnie odwrotnie niż zamierzono. Obecnie większość dostępnych na rynku płynów można ze sobą mieszać, ale przed zmieszaniem warto przeczytać etykietę, co na to producent. Kolory płynów obecnie nie mają znaczenia i nie są one wyznacznikiem mieszania ich ze sobą. Na rynku są dostępne płyny do chłodnic jak i koncentraty. Koncentratów nie wolno wlewać do układu - należy go rozcieńczyć zgodnie z danymi na etykiecie. Chodzi o glikol zawarty w koncentracie, który w nadmiarze uszkodziłby silnik, ponieważ im więcej glikolu tym mniejsza zdolność płynu do chłodzenia, co grozi przegrzaniem silnika. No jeszcze temperatura - w płynie do chłodnic ważna jest nie tylko temperatura wrzenia, ale i krystalizacji, na co warto zwrócić uwagę kupując płyn a w szczególności koncentrat. Podczas rozcieńczania należy ściśle trzymać się danych na etykiecie, bo chcąc np. uzyskać większą temp. wrzenia, można obniżyć temp. krystalizacji.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
Czy w układzie chłodzenia może ubywać płyn chłodzący i jakie są tego ewentualne przyczyny?
Istnieje wiele powodów, dla których płyn chłodzący może ubywać w układzie chłodzenia silnika w samochodzie. Ogólnie rzecz biorąc nie powinno być ubytków w sprawnie działającym układzie, no może jakieś niewielkie po przejechaniu sporej ilości kilometrów.
Jakie są lub mogą być przyczyny ubywającego płynu w układzie chłodzenia? Najczęściej jest to problem wszelkiego rodzaju nieszczelności układu przez co powstają wycieki, czasem bardzo niewielkie i trudne do zlokalizowania. Gdzie ich szukać? Najlepiej przejrzeć cały układ i wszystkie jego złącza i połączenia.
Wycieków szukamy: na króćcach, miejscach połączenia przewodów, węży, na chłodnicy przy połączeniach przewodów gumowych z nią, na pompie cieczy chłodzącej, przy nagrzewnicy, jak i przy samym termostacie, a także przy zbiorniczku wyrównawczym.
Trudniejsze w naprawie i lokalizacji będą miejsca które też są bardziej kosztowne w ewentualnej naprawie. Tu możemy do nich zaliczyć takie rzeczy jak: uszkodzona uszczelka pod głowicą silnika (UPG), uszkodzona chłodnica (mikrowycieki), uszkodzona chłodnica oleju skrzyni biegów o ile jest chłodzona dodatkowo płynem chłodniczym, dziurawa chłodniczka zaworu EGR (tu płyn może przeciekać do wnętrza do spalin).
Jakie zadanie ma płyn w układzie chłodzenia silnika?
Płyn chłodzący w układzie chłodzenia silnika ma bardzo ważne zadanie, polegające na odprowadzaniu ciepła wytworzonego przez silnik i zapobieganiu przegrzaniu silnika. Proces spalania paliwa w silniku powoduje wytworzenie dużej ilości ciepła, które musi zostać odprowadzone z silnika, aby zapobiec jego przegrzaniu. Płyn chłodzący przepływa przez kanały w silniku, gdzie absorbuje ciepło, a następnie przepływa do chłodnicy, gdzie jest chłodzony powietrzem.
Płyn chłodzący ma również inne ważne funkcje, takie jak zapobieganie korozji i osadzaniu się kamienia w układzie chłodzenia oraz zapobieganie zamarzaniu w czasie mrozów.
Ważne jest, aby utrzymywać odpowiedni poziom płynu kontrolując go co jakiś czas aby zapewnić skuteczne chłodzenie silnika i ochronę przed korozją oraz innymi problemami związanymi z układem chłodzenia. Warto pamiętać, że niedobór płynu chłodzącego może prowadzić do przegrzania silnika co może mieć bardzo poważne skutki.
Dlaczego warto rozważyć kupno samochodu elektrycznego? Zainteresowanie samochodami elektrycznymi stale rośnie i nie wygląda na to, aby w najbliższym czasie miało się to zmienić. Powody tego stanu rzeczy są różne, ale z pewnością najważniejsze są dwa – znaczące zmiany ...
Latem też można wpaść w poślizg Choć z ryzykiem poślizgu kojarzy się raczej zima i oblodzona nawierzchnia dróg, równie niebezpieczna sytuacja na drodze może przydarzyć się kierowcy także latem. To właśnie na okres od czerwca do sierpnia przypada ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.