REKLAMA
Z czego składa się układ chłodzenia w samochodzie?
- pompa wody,
- termostat
- czujnik temperatury (mogą być umieszczone w różnych miejscach np. w termostacie, przy termostacie, na chłodnicy itp.)
- chłodnica (wykonana może być z miedzi lub aluminium)
- wentylator chłodnicy (jeden lub dwa w zależności od rozwiązania, wentylatory posiadają dwa biegi prędkości pracy)
- zbiornik wyrównawczy
- zawór ciśnieniowy (najczęściej korek zbiorniczka wyrównawczego)
- nagrzewnica
Jakie ciśnienie najczęściej panuje w układzie chłodzenia w rozgrzanym silniku?
Wartość robocza ciśnienia w układzie chłodzenia silnika spalinowego to około 1,4 bar. Takie ciśnienie robocze występuje w większości układów chłodzenia niezależnie od producenta.Jaka temperatura panuje w układzie chłodzenia?
Tu warto wspomnieć o tym ze im wyższe ciśnienie tym również wyższa temperatura wżenia płynu chłodzącego. Dzięki temu zwiększa się skuteczność takiego układu w chłodzeniu silnika. Odpowiednią temperaturę pracy reguluje tu termostat który otwierając się i zamykając jest w stanie utrzymać silnik w w określonej z góry temperaturze czyli np. między 90*C, a 100*C. Trzeba pamiętać, że niektóre układy pracują w trochę wyższych temperaturach i potrafią osiągać nawet 110*C przy skrajnym obciążeniu. Płyny do układów chłodzenia są tak projektowane żeby ich punkt wrzenia przekraczał temperaturę nawet 130*C przy ciśnieniu panującym w układzie chłodzenia (około 1,4 bar/0,14 MPa).Jak to jest z tymi ciśnieniami w układzie chłodzenia?
W miarę jak temperatura płynu rośnie zwiększa się również ciśnienie, czyli przy gorącym płynie chłodzącym utrzymuje się w układzie nadciśnienie na stałym poziomie. Układ zabezpieczony jest korkiem z zaworem bezpieczeństwa który najczęściej otwiera się powyżej wartości granicznej około 1,5 bara, zawór wtedy się otwiera regulując ciśnienie. W przypadku sytuacji odwrotnej czyli wtedy kiedy układ chłodzenia stygnie powstaje podciśnienie wtedy korek pozwala, by powietrze było zasysane, ale także nie od razu, dopiero wówczas, kiedy podciśnienie wyniesie określoną wartość od 0,002 - 0,01 MPa.Jak wybrać płyn chłodniczy do samochodu?
Płyny chłodnicze dzielimy na 3 grupy (IAT, OAT i HOAT). Różnią się rodzajem oraz ilością dodatków, szczególnie tych antykorozyjnych. Pierwszy płyn IAT (Inorganic Additive Technology) ma najdłuższą historię i posiada wiele wad. Jego skład bazuje na krzemianach, dzięki nim krążąc w układzie płyn sprzyja tworzeniu się złogów, zatykających kanaliki w chłodnicy. Kolejny to płyn OAT (Organic Acid Technology) jest on bogatszy w kwasy organiczne które tworzą warstwę ochronną 20-krotnie większą niż IAT. Ostatni to płyn HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) czyli hybrydowy bo łączy on w sobie obie technologie.Czy kolory płynu do chłodnicy mają jakieś znaczenie w wyborze?
Kiedyś miały, dzisiaj płyny chłodnicze są barwione w celu łatwiejszej lokalizacji przecieków i uniknięcia przypadkowego spożycia. Poza tym kolory pełnią jedynie funkcje ozdobną.PS. Jeżeli coś pominąłem to proszę dopiszcie w postach pod tematem