

Wprowadzony w nowym Lexusie LS pakiet Lexus Safety System + A jest rozszerzeniem istniejącego systemu bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System + o nowe funkcje wspomagające kierowcę w różnych sytuacjach oraz pozwalające zmniejszyć ryzyko kolizji lub ograniczyć jej skutki. System działa w sposób jasny i intuicyjny, a informacje są prezentowane kierowcy na przedniej szybie za pomocą dużego wyświetlacza projekcyjnego HUD oraz na wyświetlaczu wielofunkcyjnym.
Dotychczasowe funkcje pakietu bezpieczeństwa, takie jak system ochrony przedzderzeniowej PCS (Pre-Collision System), funkcję ostrzegania o niezamierzonym opuszczaniu pasa ruchu LDA (Lane Departure Alert) i aktywny tempomat Dynamic Radar Cruise Control, udoskonalono i uzupełniono o Active Steering Assist – funkcję pomagającą uniknąć kolizji przez zmianę toru jazdy, Front Cross Traffic Alert (FCTA) – mechanizm ostrzegający o możliwości kolizji na skrzyżowaniach, czy Lexus CoDrive – rozwiązanie wspomagające utrzymanie pasa ruchu i zmianę pasów ruchu w razie potrzeby.
LTA – wspomaganie utrzymania pasa ruchu
LCA – wspomaganie zmiany pasa ruchu
Driver Emergency Stop Assist – awaryjne zatrzymanie pojazdu
AHS – dwustopniowe adaptacyjne światła drogowe
RSA – asystent znaków drogowych

Udoskonalenia dotychczasowych funkcji bezpieczeństwa czynnego
Lexus udoskonalił istniejące rozwiązania PCS, LDA i aktywny tempomat, wchodzące w skład pakietu Lexus Safety System +, którego rozwinięciem jest Lexus Safety System + A obecny w nowym LS.
System PCS za pomocą radaru milimetrowego i stereoskopowej kamery wykrywa pojazdy i pieszych, zapobiegając kolizjom przez ostrzeganie kierowcy i wspomaganie hamowania lub w razie braku reakcji inicjowanie hamowania awaryjnego. Udoskonalony PCS wykrywa również rowerzystów i lepiej działa w nocy, a także zapewnia większą skuteczność samoczynnego hamowania, pozwalając zmniejszyć prędkość o 60 km/h po wykryciu pieszego.
Funkcja LDA, pomagająca uniknąć niezamierzonego opuszczenia pasa ruchu, wykrywa teraz również granice między jezdnią a powierzchniami takimi jak trawa, piasek czy krawężnik, dzięki czemu może ostrzegać kierowcę również podczas jazdy po drogach pozbawionych oznakowania poziomego.
Udoskonalony radar i kamery zapewniają większą skuteczność i zasięg rozpoznawania obiektów, co pozwoliło ulepszyć również funkcjonowanie aktywnego tempomatu. Dzięki temu jazda z jego użyciem jest teraz bardziej płynna i komfortowa, dając pasażerom poczucie bezpieczeństwa.
Inne funkcje bezpieczeństwa czynnego
Asystent hamowania przy manewrowaniu
Aby zmniejszyć ryzyko kolizji podczas manewrowania np. na parkingu, gdzie oprócz obiektów nieruchomych mogą poruszać się pojazdy i ludzie, oprócz dotychczasowych ultradźwiękowych czujników zbliżeniowych (ICS, Intelligent Clearance Sonar) oraz funkcji automatycznego hamowania po wykryciu ruchu poprzecznego przy cofaniu (RCTAB, Rear Cross Traffic Auto Brake) wprowadzono funkcję ostrzegania i automatycznego hamowania po wykryciu przez tylną kamerę pieszych podczas cofania.

Monitor panoramiczny
Ułatwiający poruszanie się w ciasnych miejscach monitor panoramiczny został wzbogacony o funkcje widoku odstępów bocznych oraz widoku przy skręcaniu. Widok odstępów bocznych ukazuje na 12,3-calowym wyświetlaczu obraz przestrzeni przed samochodem tak, jak byłaby widziana znad jego tyłu. Daje to kierowcy lepszą orientację co do odstępów po bokach pojazdu w wąskich miejscach. W tym trybie widok przy skręcaniu przedstawia samochód widziany od tyłu pod kątem od strony odpowiedniej dla kierunku skrętu, co ułatwia uniknięcie kolizji z przeszkodami.
Cyfrowe lusterko wsteczne
Cyfrowe lusterko pokazuje widok z tylnej kamery na wyświetlaczu wbudowanym w lusterko wsteczne. Pozwala ono kierowcy obserwować obraz nie zasłonięty np. głowami pasażerów, poprawia widoczność w nocy i podczas deszczu, a także umożliwia obserwację nawet po zaciągnięciu zasłony tylnej szyby. Za pomocą dźwigienki można wybrać cyfrowy lub zwykły, optyczny tryb pracy lusterka.
źródło: Lexus, toyota.co.jp