Jak działają nowe funkcje bezpieczeństwa czynnego?

03 Lip 2017, 14:30

Lexus przedstawił szczegółowe informacje o nowych funkcjach pakietu bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System + A, w które wyposażona została piąta generacja flagowej limuzyny Lexus LS. To kolejny krok w stronę systemu automatycznego prowadzenia pojazdów.
Jak działają nowe funkcje bezpieczeństwa czynnego?
Wprowadzony w nowym Lexusie LS pakiet Lexus Safety System + A jest rozszerzeniem istniejącego systemu bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System + o nowe funkcje wspomagające kierowcę w różnych sytuacjach oraz pozwalające zmniejszyć ryzyko kolizji lub ograniczyć jej skutki. System działa w sposób jasny i intuicyjny, a informacje są prezentowane kierowcy na przedniej szybie za pomocą dużego wyświetlacza projekcyjnego HUD oraz na wyświetlaczu wielofunkcyjnym.

Dotychczasowe funkcje pakietu bezpieczeństwa, takie jak system ochrony przedzderzeniowej PCS (Pre-Collision System), funkcję ostrzegania o niezamierzonym opuszczaniu pasa ruchu LDA (Lane Departure Alert) i aktywny tempomat Dynamic Radar Cruise Control, udoskonalono i uzupełniono o Active Steering Assist – funkcję pomagającą uniknąć kolizji przez zmianę toru jazdy, Front Cross Traffic Alert (FCTA) – mechanizm ostrzegający o możliwości kolizji na skrzyżowaniach, czy Lexus CoDrive – rozwiązanie wspomagające utrzymanie pasa ruchu i zmianę pasów ruchu w razie potrzeby.

LTA – wspomaganie utrzymania pasa ruchu
LCA – wspomaganie zmiany pasa ruchu
Driver Emergency Stop Assist – awaryjne zatrzymanie pojazdu
AHS – dwustopniowe adaptacyjne światła drogowe
RSA – asystent znaków drogowych
Jak działają nowe funkcje bezpieczeństwa czynnego?
Udoskonalenia dotychczasowych funkcji bezpieczeństwa czynnego
Lexus udoskonalił istniejące rozwiązania PCS, LDA i aktywny tempomat, wchodzące w skład pakietu Lexus Safety System +, którego rozwinięciem jest Lexus Safety System + A obecny w nowym LS.

System PCS za pomocą radaru milimetrowego i stereoskopowej kamery wykrywa pojazdy i pieszych, zapobiegając kolizjom przez ostrzeganie kierowcy i wspomaganie hamowania lub w razie braku reakcji inicjowanie hamowania awaryjnego. Udoskonalony PCS wykrywa również rowerzystów i lepiej działa w nocy, a także zapewnia większą skuteczność samoczynnego hamowania, pozwalając zmniejszyć prędkość o 60 km/h po wykryciu pieszego.

Funkcja LDA, pomagająca uniknąć niezamierzonego opuszczenia pasa ruchu, wykrywa teraz również granice między jezdnią a powierzchniami takimi jak trawa, piasek czy krawężnik, dzięki czemu może ostrzegać kierowcę również podczas jazdy po drogach pozbawionych oznakowania poziomego.

Udoskonalony radar i kamery zapewniają większą skuteczność i zasięg rozpoznawania obiektów, co pozwoliło ulepszyć również funkcjonowanie aktywnego tempomatu. Dzięki temu jazda z jego użyciem jest teraz bardziej płynna i komfortowa, dając pasażerom poczucie bezpieczeństwa.

Inne funkcje bezpieczeństwa czynnego
Asystent hamowania przy manewrowaniu
Aby zmniejszyć ryzyko kolizji podczas manewrowania np. na parkingu, gdzie oprócz obiektów nieruchomych mogą poruszać się pojazdy i ludzie, oprócz dotychczasowych ultradźwiękowych czujników zbliżeniowych (ICS, Intelligent Clearance Sonar) oraz funkcji automatycznego hamowania po wykryciu ruchu poprzecznego przy cofaniu (RCTAB, Rear Cross Traffic Auto Brake) wprowadzono funkcję ostrzegania i automatycznego hamowania po wykryciu przez tylną kamerę pieszych podczas cofania.
Jak działają nowe funkcje bezpieczeństwa czynnego?
Monitor panoramiczny
Ułatwiający poruszanie się w ciasnych miejscach monitor panoramiczny został wzbogacony o funkcje widoku odstępów bocznych oraz widoku przy skręcaniu. Widok odstępów bocznych ukazuje na 12,3-calowym wyświetlaczu obraz przestrzeni przed samochodem tak, jak byłaby widziana znad jego tyłu. Daje to kierowcy lepszą orientację co do odstępów po bokach pojazdu w wąskich miejscach. W tym trybie widok przy skręcaniu przedstawia samochód widziany od tyłu pod kątem od strony odpowiedniej dla kierunku skrętu, co ułatwia uniknięcie kolizji z przeszkodami.

Cyfrowe lusterko wsteczne
Cyfrowe lusterko pokazuje widok z tylnej kamery na wyświetlaczu wbudowanym w lusterko wsteczne. Pozwala ono kierowcy obserwować obraz nie zasłonięty np. głowami pasażerów, poprawia widoczność w nocy i podczas deszczu, a także umożliwia obserwację nawet po zaciągnięciu zasłony tylnej szyby. Za pomocą dźwigienki można wybrać cyfrowy lub zwykły, optyczny tryb pracy lusterka.

źródło: Lexus, toyota.co.jp
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3822
Zdjęcia: 13129
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Najpopularniejsze auta terenowe z USA - co warto importować?
    Samochody terenowe z USA cieszą się niesłabnącą popularnością na całym świecie, a ich import do Europy, w tym Polski, stale rośnie. Miłośnicy motoryzacji doceniają ich niezawodność, wytrzymałość oraz niepowtarzalny styl. ...
    Toyota Hilux 1968 rok
    Projektanci pierwszego Hiluxa raczej nie byli świadomi, że to właśnie ta nazwa stanie się synonimem niezawodności. Hilux jest znany z tego, że nie sprawi zawodu w najtrudniejszych warunkach terenowych na świecie. W 2003 roku ...