Jak przechowywać opony oraz dlaczego warto je opisywać!

21 Sie 2013, 11:27

Prawie każdy 2 razy do roku zmienia opony, dlatego zostaje mu jeden komplet który trzeba przechować.

Wskazówki jak to zrobić poprawnie!
"Sezon zimowy za pasem, w niektórych miejscowościach zdążył zagościć pierwszy śnieg, a większość kierowców ma już zapewne za sobą zmianę opon z letnich na zimowe. Co należy zrobić ze zdjętymi oponami? W jaki sposób je prawidłowo przechowywać?

Wymiana opon to najlepszy moment na dokładne skontrolowanie ich stanu zużycia. Jeżeli zdecydowaliśmy się na zmianę ogumienia w serwisie samochodowym to specjaliści w nim pracujący powinni nam w tym pomóc. Nie zawracajmy sobie głowy starymi i zużytymi oponami – takie powinniśmy zostawić w serwisie, gdyż będą nam kompletnie nieprzydatne. Żaden renomowany warsztat samochodowy nie zdecyduje się na założenie zużytego ogumienia do naszego samochodu, a jeżeli zrobimy to we własnym zakresie to w przypadku kontroli drogowej policjanci zatrzymają dowód rejestracyjny. Dodatkowo nie obejdzie się bez sankcji finansowych w postaci mandatu karnego za jazdę niesprawnym technicznie samochodem.

Jeżeli natomiast wiemy, że komplet zdjętych opon posłuży nam przez kolejne kilka sezonów to ich prawidłowe przechowywanie może się odbyć w dwojaki sposób – możemy się zdecydować przechować opony na własną rękę albo skorzystać z usług przechowalni. Drugie rozwiązanie jest doskonałe dla osób, które nie posiadają wystarczającej ilości miejsca lub nie są w stanie zagwarantować odpowiednich warunków do przechowywania opon. Koszt przechowania opon przez cały sezon zimowy (przeważnie jest to sześć miesięcy) to wydatek z rzędu od 40 do 150 złotych.

Gdy zdecydowaliśmy się na przechowanie opon we własnym zakresie musimy wyznaczyć odpowiednie miejsce, w którym je złożymy. Kwestia samej przechowalni to jednak nie wszystko. Przed złożeniem opon należy je dokładnie umyć, co pomoże nam ocenić głębokość bieżnika. W prawie o ruchu drogowym możemy przeczytać, iż pojazd nie może być wyposażony w „opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki– o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm”. Wspomniane wartości są jednak skrajnie niskie i przy takim zużyciu nawet najlepsze opony stracą wszelkie właściwości jezdne. Głównie dlatego większość warsztatów samochodowych zaleca, żeby głębokość bieżnika nie spadała poniżej 4-5 milimetrów. Po wyczyszczeniu opon powinniśmy je dokładnie wysuszyć i zakonserwować. W niemal każdym sklepie motoryzacyjnym można znaleźć specjalistyczne preparaty, które pomagają oponom przetrwać okres zimowy. Produkty te umożliwiają zmniejszenie tempa procesu starzenia gumy, co jest w stanie realnie wydłużyć czas eksploatacji opon.

Jak powinno wyglądać miejsce, w którym opony będą przechowywane? Przede wszystkim powinno być pozbawione dostępu do słońca. Czynnik UV ma negatywny wpływ na stan opon i powoli wyniszcza gumę. Najlepszym miejscem jest suche i ciemne pomieszczenie. Wiele osób decyduje się na przechowywanie opon w piwnicy, ale ze względu na panującą tam wilgoć z pewnością nie jest to najlepszy wybór. Temperatura w pomieszczeniu, w którym przechowywane są opony nie powinna przekraczać poziomu temperatury pokojowej. Idealnym poziomem jest przedział od 10 do 20 stopni Celsjusza. Ważne, aby opony nie spoczywały na betonie, którego temperatura wyraźnie różni się od temperatury powietrza. Podłoże najlepiej wyłożyć np. deskami, aby maksymalnie zlikwidować różnicę temperatur. Równie istotne jest położenie opon. Opony z założonymi felgami powinny znajdować się jedna na drugiej – nigdy w pionie. Inaczej sprawa wygląda w przypadku samego ogumienia. Opon bez felg nie wolno wieszać na hakach, ani składować w stosie – prawidłowa jest jedynie pozycja pionowa.

Z czysto praktycznych czynności warto zatroszczyć się o prawidłowe oznaczenie opon. W tym celu wystarczy podpisać poszczególne opony przy pomocy np. kredy oznaczeniami LP (lewy przód) czy PT (prawy tył). Umożliwi nam to ponowne założenie opon z felgami w miejsca, w których znajdowały się przed zdjęciem co może wydłużyć ich okres eksploatacji.
"
http://www.autoparto.pl/aktualnosci-lista/art,7,jak-przechowywac-opony-samochodowe.html
gracz24ha
Początkujący
 
Posty: 223
Auto: Peugeot

31 Sie 2013, 10:44

gracz24ha napisał(a):Sezon zimowy za pasem, w niektórych miejscowościach zdążył zagościć pierwszy śnieg, a większość kierowców ma już zapewne za sobą zmianę opon z letnich na zimowe. Co należy zrobić ze zdjętymi oponami? W jaki sposób je prawidłowo przechowywać?


Bardzo topowy artykuł jak na sierpień. ;-)
Ostatnio miałem trochę śniegu na podłodze w kuchni, bo zamrażarka nie chciała się domknąć i musiałem trochę z niej zeskrobywać. Mimo to zimówek jeszcze nie montowałem. :)
Gumiarz
Nowicjusz
 
Posty: 32
Prawo jazdy: 11 06 1983
Auto: Suzuki Vitara

01 Wrz 2013, 05:58

gracz24ha napisał(a):wystarczy podpisać poszczególne opony przy pomocy np. kredy oznaczeniami LP (lewy przód) czy PT (prawy tył). Umożliwi nam to ponowne założenie opon z felgami w miejsca, w których znajdowały się przed zdjęciem co może wydłużyć ich okres eksploatacji."

A co Ty na to - zgadzasz się ??
Jaki system zmiany kół stosujesz ??
silvo44
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2893
Miejscowość: Olkusz
Prawo jazdy: 01 09 1983
Auto: TOYOT YARIS III
Silnik: 1,0
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2011

17 Wrz 2013, 12:01

Dobrze opisane polecam również konserwowanie opon - te środki konserwujące zwiększają żywotność opony.
adriangasz
Nowicjusz
 
Posty: 14
Prawo jazdy: 03 03 1980
Przebieg/rok: 18tys. km
Auto: VW Polo
Paliwo: Benzyna + LPG
Rok produkcji: 2005

17 Wrz 2013, 23:01

Hejka,

No raczej można skrócić taki post a nie wklejać obcych stron można też dać linka do różnych stron bo można dostać oczopląsu od ilości tekstu :D
Tak na serio to rzeczywiście jest to super ważne jak przechowujemy opony. Nieprawidłowe przechowywanie opon może szybko zniszczyć opony nie tylko pod względem mechanicznym, ale także powoduje korozję także mieszanki gumowej! Jak je przechowywać rad już powyżej jest sporo ale może obrazków brakuje to np. [link wygasł]
Jest sporo wulkanizatorów z magazynem jak nie mamy miejsca w piwnicy. Ludzie często przetrzymują opony na balkonach jak widzę, ale jest to masakraaaaa.... A potem się dziwią co jest grane, że opony pękają po 2 sezonach.... :wink:
Oj już w Zakopanem śnieg a w domu zimno jak nie wiem i zbliża się zmiana opon :D
slickrz
Aktywny
 
Posty: 352
Auto: Audi A3

18 Wrz 2013, 07:00

Jak chodzi o przechowywania to są różnice na felgach czy po demontażu:

Po demontażu:
- fajnie jest zakonserwowac oponkę ( oczywiście wcześniej ją umyć),
- w pionie ( przekręcać co jakiś czas w Michelinie mówią raz na 3 miesiące nie mniej lepiej częściej wtedy opona się nie odkształca);
- nie trzymać opon gdzie są duże wahania temperaturowe..


Z felgą:
- upuścić powietrza,
- można położyć poziomo jedna na drugiej gdyż opony będą się wpsierac na feldze,
- nie trzymać opon gdzie są duże wahania temperaturowe..
adriangasz
Nowicjusz
 
Posty: 14
Prawo jazdy: 03 03 1980
Przebieg/rok: 18tys. km
Auto: VW Polo
Paliwo: Benzyna + LPG
Rok produkcji: 2005
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Prowadzenie samochodu na głodzie
    Wielu kierowcom zdarza się prowadzić samochód, odczuwając głód, co skutkuje zmęczeniem oraz obniżoną koncentracją. Żeby tego uniknąć, część osób decyduje się na jedzenie w samochodzie, co jest równie ...
    Młodzi kierowcy z najwyższym wskaźnikiem wypadków
    Kierujący poniżej 25 roku życa charakteryzują się najwyższym wskaźnikiem liczby wypadków na 10 tys. populacji. Choć niedawno zmieniły się przepisy związane z prawem jazdy, to wciąż nie zaostrzono zasad dla nowych kierowców, ...

19 Wrz 2013, 15:27

slickrz napisał(a):Jest sporo wulkanizatorów z magazynem jak nie mamy miejsca w piwnicy.


Ale piwnica to też nie jest zbyt szczęśliwe miejsce do przechowywania opon.
Gumiarz
Nowicjusz
 
Posty: 32
Prawo jazdy: 11 06 1983
Auto: Suzuki Vitara