Jak się uratować przy poślizgu i dlaczego właśnie tak?

07 Sty 2016, 15:40

Moje pytanie jest następujące - wiem, że przy wpadnięciu w poślizg (z odbiciem w bok) należy kręcić kierownicą w stronę przeciwną do tej, którą podpowiada intuicja - czyli jak rozumiem powinno się kręcić w stronę, w którą samochód skręca, a nie przeciwną i pulsacyjnie hamować. Czy moglibyście wyjaśnić mechanizm takiego działania - czemu tak, a nie inaczej?

Jak się uratować przy poślizgu i dlaczego właśnie tak?
michalko
Nowicjusz
 
Posty: 5
Prawo jazdy: 13 06 2012
Auto: Audi A4 B7

07 Sty 2016, 16:01

no tak nie do końca. No tak nawet mocno nie tak. Poślizgi dzielimy na trzy grupy: podsterowny, nadsterowny i łączony. I tak poślizg podsterowny jest najprościej mówiąc wtedy gdy ślizga się przednia oś - samochód nie skręca mimo skręconej kierownicy lub skręca za mało - jedzie prosto. Środki zaradcze są dwa - jeden logiczny - zwalniamy (odpuszczamy gaz a nie hamujemy) dociążając przednią oś, drugi nie logiczny - odpuszczamy skręt. Jest to dosyć trudne bo chcemy skręcić i z automatu dokręcamy kierownicę jak skręcić nie możemy a my mamy skręt poluzować modląc się żeby wróciła przyczepność. Należy to przećwiczyć parę razy na bocznych dróżkach gdyż w sytuacji awaryjnej nie ma czasu na myślenie. Drugi rodzaj poślizgu to poślizg nadsterowny - przyczepność traci oś tylna i nadrzuca tyłem samochodu na zewnątrz co powoduje gwałtowny skręt co prawda w żądanym kierunku ale w rezultacie obrót pojazdu. Oby opanować ten poślizg przede wszystkim należy założyć błyskawiczną kontrę - obrócić kierownicę w kierunku przeciwnym do skrętu pojazdu wyczuwając moment kiedy pupa zostanie "złapana" i natychmiast odpuścić gdyż może to doprowadzić do odwrócenia poślizgu - uślizg w drugą stronę. Warto też wraz z kontrą dodać odrobinę gazu aby ułatwić przedniej osi "wyciągnięcie tyłu. Zasadniczo reakcję na każdy poślizg należy przećwiczyć gdyż jeżeli w przypadku jego wystąpienia będziemy myśleć co powinniśmy zrobić będzie za późno. Nasza reakcja musi być błyskawiczna i odruchowa a nie wymuszona. Nigdy też nie naciskajmy hamulca jeżeli jeszcze walczymy bo to tylko pogorszy sprawę. Trzeci poślizg łączony jest uślizgiem wszystkich czterech kół na zewnątrz. Jeżeli się zdarzy w wyniku naszej nierozwagi to pozostaje się modlić.
diddy79
Zaawansowany
 
Posty: 524
Prawo jazdy: 14 04 1999
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Renault Talisman
Silnik: 1,6 dCi 160 KM
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2018

08 Sty 2016, 12:46

Trening, trening i jeszcze raz trening, w sytuacji awaryjnej nie ma czasu na myślenie-muszą działać odruchy.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3806
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jak czytać etykietę na oponach?
    Etykieta opony jest cechą opon pojazdów mechanicznych. Producenci opon dla samochodów osobowych, lekkich i ciężkich samochodów ciężarowych, od listopada 2012 zobowiązani są do podania na naklejce lub ...