Od listopada 2012 roku na terenie Unii Europejskiej obowiązuje etykietowanie opon przez producentów. Dzięki temu każdy nabywca ma dostęp do informacji o podstawowych parametrach ogumienia. Jak pokazały badania, zaledwie połowa kupujących słyszała o wprowadzeniu etykiet, a jedna piąta nie wierzy w informacje na nich umieszczone. Jak wybrać odpowiednie opony letnie – radzą eksperci serwisu Allegro.pl.
Badania przeprowadzone przez serwis Allegro.pl pokazały, że przy wyborze opon Polacy największą wagę przywiązują do kwestii związanych z bezpieczeństwem. Na pierwszym miejscu wśród najważniejszych kategorii znalazła się przyczepność danej opony, potem cena i wynik w testach.
"Przeprowadzona przez naszych specjalistów ankieta pokazała również, że zaledwie 49 proc. konsumentów słyszało o etykietach na oponach wprowadzonych przez Unię Europejską, a tylko 42 proc. z nich potrafi odczytać zawarte na tych tabliczkach informacje. Warto wspomnieć, że jeszcze pół roku temu odsetek ten wynosił zaledwie 30 proc." wyjaśnia Piotr Ciesielski, opiekun kategorii "Motoryzacja" w serwisie Allegro.pl. "Warto jednak dowiedzieć się więcej o oznaczeniach, gdyż dzięki nim można samodzielnie porównać ze sobą parametry różnych modeli opon. Jak pokazują badania, z tych informacji korzysta zaledwie 13 proc. wszystkich nabywców opon. Dlaczego tak się dzieje? Po części dlatego, że nie wierzymy danym zawartym na etykietce" dodaje Ciesielski.
Nie wszyscy ufają etykiecie Etykieta umieszczona na oponie zawiera informacje o trzech podstawowych parametrach. Są to: efektywność paliwowa, przyczepność na mokrej nawierzchni i poziom hałasu generowany podczas jazdy.
Efektywność paliwowa, czyli inaczej ekonomiczność opony określona jest w klasach oznaczonych za pomocą pierwszych siedmiu liter alfabetu – od A do G, gdzie A oznacza najwyższą klasę oszczędności paliwa, a G najniższą. W przypadku efektywności paliwowej różnica na zużyciu paliwa pomiędzy zestawem opon klasy A, a zestawem klasy F może wynieść nawet 7,5 procent.
Podobne oznaczenie zostało zastosowane w przypadku określenia przyczepności opony do mokrej nawierzchni. Unia Europejska określa ten parametr tylko w jeden sposób biorąc pod uwagę sprawność hamowania na mokrej drodze. Przyczepność określana jest w zakresie od A (najlepsza) do F (najgorsza). Klasy D i G nie obowiązują dla samochodów osobowych. Dla przykładu: droga hamowania samochodu wyposażonego w komplet opon klasy F jest o 18 metrów dłuższa niż samochodu wyposażonego w opony klasy A (przy prędkości początkowej wynoszącej 80 km/h).
Ostatnie oznaczenie to hałas emitowany przez oponę wyrażony w decybelach. Obok podana jest klasa głośności: jedna czarna fala oznacza oponę cichą, trzy czarne fale oponę czterokrotnie głośniejszą.
"Wyniki naszych badań pokazały, że z etykiet korzysta zaledwie co siódmy kupujący. Co ciekawe nie każdy ufa informacjom zawartym przez producenta na etykiecie. Główne zarzuty według ankietowanych to podejrzenie o zawyżanie danych przez producenta i brak możliwości zweryfikowania tych informacji wyjaśnia Piotr Ciesielski "Warto oczywiście pamiętać, że etykiety prezentują to tylko część kryteriów, która definiuje jakość opony. Większość renomowanych producentów bada swoje produkty na podstawie kilkudziesięciu parametrów. Jednak normy europejskie nie nakazują informowania klientów o wytrzymałości, odporności na zużycie, przyczepności na suchej nawierzchni, czy odporności na aquaplaning, a nawet o przyczepności podczas pokonywania zakrętów i trwałości produktu. Decydując o wyborze konkretnego modelu opony warto więc uzupełnić swoją wiedzę o wyniki testów niezależnych organizacji dodaje.
Mało kto obczaja etykietowanie, Podobne badanie zrobione wśród europejskich kierowców i widać, że ponad 1/3 kierowców nie zna etykiet, coś biorą je pod uwage, ale generalnie słuchamy sprzedawców, a to jest niezbyt dobre. Problem z etykietammi jest taki, że ciężko sobie na chłopski rozum wytłumaczyć jaka jest różnica między ocenami.
Każdy bazuje na opiniach innych Użytkowników oraz własnych doświadczeniach i nie ma się czemu dziwić,nie zawsze za firmą idą też wyniki i dobrej jakości opony,a pomijam już fakt samych etykiet kiedy to prawie nikt nie zwraca na nie najmniejszej uwagi,dlatego też uważam że ważne jest to gdzie kupujemy opony w jakim sklepie bo im bardziej sprawdzony tym lepiej i bezpieczniej.
Elektryczne i hybrydowe SUV-y – czy to przyszłość motoryzacji? Rynek motoryzacyjny przechodzi obecnie jedną z największych rewolucji w swojej historii. Tradycyjne pojazdy spalinowe powoli ustępują miejsca nowym, bardziej ekologicznym rozwiązaniom. Szczególnie interesującym segmentem ...
Hybryda? Czy to się opłaca? Jeżeli pokonujemy co roku dziesiątki tysięcy kilometrów i szukamy oszczędnego samochodu, wybór często pada na zakup auta z Dieslem lub instalacją LPG. Od lat na rynku jest alternatywa, która okazuje się ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.