Jak zachować się na śliskiej nawierzchni, wyjść z poślizgu i hamować?

10 Mar 2023, 13:26

W warunkach zimowych, kiedy droga hamowania przy 80 km/h wynosi prawie o 1/3 więcej niż na suchej nawierzchni, umiejętności kierowców przechodzą poważny sprawdzian. Kiedy pojawia się śnieg niskie temperatury, trzeba szybko przypomnieć sobie kilka zasad. Jak zachować się na śliskiej nawierzchni? Jak wyjść z poślizgu? Jak i kiedy hamować?

Dobrze rozplanuj czas

W sytuacji optymalnej powinniśmy być przygotowani na zimowe warunki drogowe i nie powinna nas zaskakiwać pogoda za oknem. Niestety tylko nieliczni sprawdzają prognozę i warunki na drogach zanim nie przekonają się o nich sami. Wydłużony czas dojazdu, piesi poruszający się dużo wolniej po śliskiej nawierzchni, brak zmienionych opon na zimowe – te czynniki często zaskakują drogowców. Co roku więc powtarza się ten sam scenariusz – zima zaskakuje większość kierowców. Jak nie popełniać tego błędu? Kiedy widzimy, że za oknem leży śnieg, a temperatury są niskie warto założyć sobie o 20-30 procent więcej czasu na dojazd do wyznaczonego miejsca. Unikniemy dzięki temu zbędnego stresu, a co za tym idzie zmniejszymy ryzyko niebezpiecznych sytuacji na drodze. Oczywiście nasz samochód powinien być dobrze przygotowany do jazdy w takich warunkach. Wcześniej wymienione opony i przegląd techniczny auta to czynności niezbędne dla zachowania bezpieczeństwa, gdy zastanie nas prawdziwa zimowa aura.
Jak zachować się na śliskiej nawierzchni, wyjść z poślizgu i hamować?

Hamowanie na ślizgawce

Znacznie wydłużona droga hamowania to coś, na co w zimie musi przygotować się każdy kierowca. Zachowanie odpowiedniego odstępu od samochodu przed nami to klucz do bezpiecznej jazdy i uniknięcia niepotrzebnych stresujących sytuacji na drodze, stłuczek, a nawet wypadków. Pamiętajmy, aby przed skrzyżowaniem wcześniej niż zwykle rozpocząć proces zatrzymywania i delikatnie nacisnąć pedał hamulca. Sprawdzimy tym samym stan oblodzenia nawierzchni, ocenimy przyczepność kół i w efekcie zatrzymamy samochód w odpowiednim miejscu. Kiedy przy prędkości 80 km/h droga hamowania na suchym asfalcie wynosi 60 metrów, na mokrym już prawie 90 metrów, czyli o 1/3 więcej. Droga hamowania na lodzie może wynieść nawet 270 metrów! Zbyt gwałtowne i nieumiejętne hamowanie może doprowadzić do poślizgu auta. Kierowcy nie będąc przygotowani na taką ewentualność, wpadają w panikę i maksymalnie dociskają pedał hamulca, co tylko pogarsza sytuację i uniemożliwia kontrolowane wyprowadzenie pojazdu z poślizgu. Co prawda większość samochodów poruszających się obecnie po naszych drogach ma ABS, ESP itp. systemy bezpieczeństwa ale one nie pozwalają na to by kierowca mógł wyłączyć myślenie.

Jak wyjść z poślizgu

Istnieją dwa pojęcia opisujące poślizg: nadsterowność, gdy tylne koła samochodu tracą przyczepność, oraz podsterowność, kiedy to przednie koła tracą przyczepność, a do poślizgu dochodzi w czasie skrętu. Wyprowadzenie z poślizgu podsterownego jest całkiem proste i nie potrzeba do tego dużych umiejętności. Wystarczy przede wszystkim zdjąć nogę z gazu, zmniejszyć kąt skrętu kierownicą i delikatnie wykonać go ponownie. Zdjęcie nogi z gazu spowoduje dociążenie kół przednich i zmniejszenie prędkości, zaś redukcja kąta skrętu powinna spowodować odzyskanie przyczepności i korektę toru jazdy. Poślizg tylnych kół jest trudniejszy do skorygowania i bywa niebezpieczny jeśli utraci się nad nim kontrolę. To co w tym przypadku należy zrobić, to należy wykonać kierownicą kontrę, aby naprowadzić samochód na prawidłowy tor jazdy. Przykładowo, kiedy jesteśmy na zakręcie w lewo, wpadając w poślizg nasz samochód zarzuca na prawą stronę, wobec tego należy kręcić kierownicą w prawo do momentu odzyskania kontroli.

źródło: Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault, Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3814
Zdjęcia: 13120
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

29 Lis 2023, 09:53

Śliska nawierzchnia może być bardzo niebezpieczna, dlatego ważne jest, aby wiedzieć, jak się zachować, aby zminimalizować ryzyko kolizji lub wypadku. Myślę, że można do tematu dodać i wymienić kilka porad które mogą być pomocne w takiej sytuacji.

Zwolnij: Na śliskiej nawierzchni zawsze należy zwolnić i jechać wolniej niż zwykle. To pozwoli Ci na lepsze reagowanie na zmiany warunków drogowych.

Unikaj nagłych ruchów: Nagłe manewry, takie jak ostre hamowanie czy gwałtowne skręty, mogą spowodować utratę kontroli nad pojazdem na śliskiej nawierzchni. Staraj się utrzymać równą i spokojną jazdę.

Utrzymuj większą odległość od innych pojazdów: Na śliskiej nawierzchni hamowanie może być mniej skuteczne, dlatego zwiększenie odległości między pojazdami pozwoli na uniknięcie kolizji.

Używaj świateł: W ciemności lub złych warunkach pogodowych, takich jak deszcz, śnieg lub mgła, używaj odpowiednich świateł, aby zwiększyć widoczność i uniknąć oślepiania innych uczestników ruchu.

Używaj opon zimowych: Jeśli mieszkasz w rejonie o bardziej ekstremalnych warunkach zimowych, warto rozważyć zmianę opon na typowe opony zimowe, niż jazdę na wielosezonowych. Powinny one zapewnić lepsze właściwości trakcyjne na śliskiej nawierzchni.

Bądź przygotowany na poślizg: Nawet przy zachowaniu ostrożności i przestrzeganiu powyższych wskazówek, na śliskiej nawierzchni zawsze istnieje ryzyko poślizgu. Bądź przygotowany na tę sytuację i wiedz, jak reagować, aby uniknąć utraty kontroli nad pojazdem. Bardzo zdradliwym zjawiskiem jest tzw. czarny lód.

Pamiętaj, że zachowanie się ostrożnie na śliskiej nawierzchni to klucz do bezpiecznej jazdy. Staraj się przestrzegać powyższych wskazówek i dostosuj swoją jazdę do warunków drogowych, aby uniknąć niepotrzebnych wypadków.
Moskito
Początkujący
 
Posty: 193
Zdjęcia: 17

29 Lis 2023, 14:26

Te wszystkie teorie o wychodzeniu z poślizgu, to można o kant dupy potłuc.
Akurat masz czas w poślizgu zastanawiać się nad tym jak reagować.
Reakcja powinna być odruchowa, a to jest możliwe jedynie w następstwie ćwiczeń, lub doświadczenia.
Oczywiście zawsze lepiej jest zapobiegać niż leczyć i tu bardzo pomaga wyobraźnia i przewidywanie.
Przewidywanie sytuacji na drodze wskazane jest nawet w dobrych warunkach drogowych, a w trudnych wręcz niezbędne.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3792
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    11. zlot Master Truck - Opole 2015
    Z wielką radością ogłaszamy, że na tegorocznym zlocie Master Truck, ku wielkiej uciesze zgromadzonej publiczności, wśród wystawionych modeli ciężarówek obecny będzie też fiński "Highway Hero", bowiem swój ...