michal00002 napisał(a):1. Aby startować w KJS to nie trzeba mieć żadnych uprawnień, wystarczy wpłacić wpisowe, mieć samochód i jedziemy, tak ? Czy muszę być zapisany do jakiegoś automobil klubu, bo informacje na ten temat nie są jednoznaczne.
Wymagane są uprawnienia do jazdy po drogach publicznych (prawo jazdy, OC i aktualnie BT) - nic więcej. Wpłacamy wpisowe i jazda. Nigdy nie trzeba być zapisanym do AK, członkostwo zapewnia na początku tylko zniżki wpisowego. Oczywiście na pokładzie auta trzeba mieć apteczkę, gaśnicę, trójkąt i sprawne światła, klakson itd.
michal00002 napisał(a):2. KSJ są to rajdy czyli mamy jakiś odcinek i jedziemy na czas, jedna załoga po drugiej, tak ?
Tak. Oczywiście rajdy popularne odbywają się dokładnie na takim samych zasadach, jak rajdy wyższej rangi (PPZM, RSMP). Mamy odcinki specjalne (proste, krótkie próby) oraz dojazdówki. Próby są zamknięte, dojazdówki to zwykłe drogi publiczne. Oczywiście na dojazdówkach obowiązują limity czasowe.
michal00002 napisał(a):3. Kolejnym krokiem po KSJ jest licencja RI i RII, które możemy zdobyć tylko jeśli w KSJ mamy odpowiednie wyniki, tak ?
Po ukończeniu 6 KJS z czasem nie gorszym niż 125% czasu najlepszego w klasie możemy starać się o krajową licencję RII. W praktyce ukończenie tego jest niezmiernie proste. Oczywiście uzyskanie RII wiążę się już z: 1) zapisaniem do AK, 2) psychotestami, 3) egzaminem ze znajomości regulaminów PZM.
michal00002 napisał(a):4. Licencje WT uprawnia do wyścigów torowych czyli jedziemy jednocześnie z innymi załogami, kto pierwszy na mecie ten wygrywa i jest ryzyko kolizji, tak ?
Tak. W praktyce umożliwia starty dowolnym autem przygotowanym zgodnie z regulaminem PZM do udziału w WSMP i rallycrosie. O ile dobrze pamiętam, licencja W umożliwia również starty w GSMP.
michal00002 napisał(a):6. Jak dużo KJS-ów odbywa się w ciągu roku, tak orientacyjnie ?
Bardzo dużo. U nas w regionie, kiedy ja startowałem, to było ok. 10 imprez. Do tego imprezy wyjazdowe.
Dodam jeszcze, że jeśli chcesz się zacząć bawić, skup się najpierw na samych KJSach. Uzyskanie RII nie daje kompletnie niczego, bez dużej ilości gotówki do przygotowania auta. Przykład? Koszt budowy szybkiego 126p w klasie HS do GSMP to koszt ok. 7000zł. Do tego homologowany ubiór to kolejne 1500zł. Dodaj wpisowe i paliwo - będzie prawie 10000zł. Jeśli auto ma być szykowane na cały sezon GSMP myślę, że można się zmieścić w 20000zł. I mówię tutaj tylko o 126p
Hierarchia rajdowych startów w Polsce wygląda tak:
1. rajdy popularne, amatorskie - KJS (oczywiście można wystartować nawet Pugiem S2000).
2. PPAiK - Puchar Polski Automobilklubów i Klubów (szybsze i "większe" KJSy).
3. PPZM - Puchar Polskiego Związku Motorowego - wymagana RII, auto regulaminowe, tzw. "druga liga".
4. RSMP - Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski.
Do tego dochodzą jeszcze:
1. PPR - Puchar Polski Rallycross
2. WSMP - Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski (w tym puchary - np. Kia Cup)
3. GSMP - Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski.
Linki:
1. Regulamin KJS -
http://www.pzm.pl/userfiles/2009-pliki/ ... S_2010.pdf
2. PPR -
http://www.rallycross.pl/czytaj23.html
3. GSMP -
http://www.wyscigigorskie.pl/
4. Dobrze opisany materiał o KJS -
[link do Onet wygasł]
5. Regulamin PPAiK -
http://www.pzm.pl/userfiles/2009-pliki/ ... K_2010.pdf